Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny tjänst inom samma företag


Mr Andersson

Rekommendera Poster

Mr Andersson

Jag har sedan runt 5 år en tillsvidareanställning på ett av företagets lokalkontor. Jag har nu möjlighet att få en tjänst på huvudkontoret.

 

Men företaget kallar denna tjänsten för "1 års projektanställning". Då blir jag misstänksam. Vad händer med min tillsvidareanställning om jag får den nya tjänsten? Hur bör jag agera för att det ska gå rätt till med min ny tjänst och min anställning?

 

Vad jag vet, finns det inget som heter projektanställning.

 

Någon som har koll och kan hjälpa mig?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns två huvudsakliga anställningsformer; tillsvidareanställning och tidsbegränsad anställning. Som huvudregel gäller enligt 4 § LAS anställningsavtal tills vidare - en tillsvidareanställning alltså. 
Arbetsgivaren och arbetstagaren får dock enligt 5 § 1st. LAS även träffa avtal om tidsbegränsad anställning för:
1. allmän visstidsanställning,
2. för vikariat,
3. för säsongsarbete, och
4. när arbetstagaren har fyllt 67 år.
 

Enligt lag finns alltså ej någon anställningsform som heter Projektanställning, utan det är en variant av/ev. felaktig benämning av allmän visstidsanställning (tidsbegränsad anställning). Exakt vad som gäller kan vara reglerat i kollektivavtal eller i anställningsavtalet.

 

 

Oavsett så ska du såklart ej acceptera att avbryta din tillsvidareanställning för en tidsbegränsad anställning. Det bör rimligtvis innebära en försämring av din anställningstrygghet. Du bör fråga arbetsgivaren exakt vad de menar. Är det verkligen fråga om förändring av din anställningsform eller enbart att den rollen/det uppdraget är tidsbegränsat? Du bör fråga om vad AG förväntar sig hända efter det året.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Är det ens möjligt för AG att "omvandla" en tillsvidareanställning till en tidsbegränsad anställning? Det som ev kan hända är att jag blir uppsagt om ca 1 år pga arbetsbrist, men då har jag ändå kvar min företrädesdätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det bör ej vara möjligt för AG att ensidigt förändra anställningsformen till tidsbegränsad. Men i ditt fall så lät det ju nästan som att du erbjöds en ny anställning och att du då "självmant" skulle säga upp dig från din nuvarande.
Men som sagt jag ser inte att du (ur ett arbetsrättsligt/anställningsskyddsperspektiv) skulle ha något att vinna på det. Det kan såklart finnas andra fördelar med den nya tjänsten.

 

Vid arbetsbrist så bör såväl turordningsregler som företrädesrätt vara till din fördel med din nuvarande femåriga tillsvidareanställning. Dessa bibehålls så länge du är anställd av samma AG, oavsett placeringsort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Jag får tacka för ett bra svar.

 

Vilka krav kan jag ställa? Tex "om ni vill ha mig på avdelning x så vill jag att min tillsvidareanställning kvarstår". Säger de nej, har jag ju trots allt kvar min nuvarnade tjänst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är ett självklart krav. Egentligen inget som du ens borde behöva ta upp. Tycker dock som sagt att du bör fråga vad de egentligen menar/har tänkt sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Ja, det är ett självklart krav. Egentligen inget som du ens borde behöva ta upp. Tycker dock som sagt att du bör fråga vad de egentligen menar/har tänkt sig.

Givetvis, jag ville ha input från andra än mig själv, jag blev förvirrad när jag såg detta. Jag vet att personalchefen är oerhört kompetent, sådärav frågan. Men nu vet jag mer. Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Jag fick jobbet och det löste sig bra med anställningen. Tjänstledig från nuvarande tjänst och en tidsbegränsad anställning på nya!

 

Då är det dags att bevisa vad man menat det man skrivit i sin ansökan! :D 

 

Men kul det ska bli!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det blev jättebra. Börjar den 1/11 och det ska bli riktigt kul.

 

Nästa sak, hur gör man när man slutar ett jobb? Bjuder man på tårta, håller man fåniga tal eller försvinner man bara ut genom dörren?

 

Jag har jobbat med mina nuvarande kollegor ungefär 6 år och vi har haft en bra gemenskap med mycket skoj och alltid jobbat bra ihop. Vi är 11 pers på kontoret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där är ju (såklart) lite olika från arbetsplats till arbetsplats. Är det ingen annan som slutat under de 6 år du varit där?
Om inte bolaget eller kollegorna bjuder på fika/tårta så tycker jag absolut att du ska göra det och tacka för den tid som varit. Det hade jag gjort i din situation (och har gjort själv tidigare). Du kanske kan kolla med chefen. Säg att du tänkt bjuda på tårta på din sista dag så visar det sig nog om de planerat (eller kommer att planera) en avtackning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...