Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Snabbare webbanslutning av datorn


DAL30

Rekommendera Poster

Sedan jag fått markeringen "Internetåtkomst" på verktygsfältet, måste jag vänta minst 10 minuter, innan jag kan klicka på ikonen för en webbplats.

Eftersom jag därmed anser, att datorstarten är "alltför seg", har jag sökt olika vägar för att snabba upp processen.

På webbplatsen PC för Alla, 2009-03-29, finns artikeln "Så får du en snabbare dator - 15 supersnabba tips". Bland dessa tips har jag använt tips nr 6 "Bort med allt lullull".

När jag går till den angivna platsen i datorn, hittar jag en sammanställning av 18 punkter.

 

Dessa punkter är:

* Aktivera skrivbordssammanställning

* Animera fönster när de minimeras och maximeras

* Animera kontroller och element inom fönster

* Animeringar i Aktivitetsfältet och Start-menyn

* Använd visuell stil för fönster och knappar

* Dölj menyer gradvis efter klickning

* Låt menyer rulla fram

* Mjuk rullning för listrutor

* Rulla kombinationsrutor

* Spara aktivitetsfältsminiatyrer

* Utjämna kanterna på skärmteckensnitt

* Visa halvgenomskinlig rektangel när objekt markeras

* Visa innehållet i fönster vid dra och släpp

* Visa miniatyrer i stället för ikoner

* Visa skuggor för ikontext på skrivbordet

* Visa skuggor under fönster

* Visa skuggor under muspekaren

* Visa verktygsfält gradvis eller låt dem glida in

 

Jag kan där välja ett bland olika alternativ:

- Välj automatiskt det som passar bäst för den här datorn

- Justera för bästa utseende

- Justera för bästa prestanda

- Egna 

 

Innan jag gjorde ändringen var alternativet "Egna" förprickat.

 

Då var samtliga alternativ av prestandan förbockade med undantag av följande tre alternativ:

* Animeringar i Aktivitetsfältet och Start-menyn

* Spara aktivitetsfältsminiatyrer

* Visa halvgenomskinlig rektangel när objekt markeras

 

Jag gjorde då så, att jag ändrade från alternativet "Egna" till alternativet "Justera för bästa prestanda".

När jag efter denna ändring kollade vilka alternativ som var förbockade, så fann jag, att inget alternativ var förbockat.

Jag har ännu inte helt kontrollerat om uppstarten av webbläsaren nu går fortare än tidigare. Jag är något osäker, om det kan vara så?

 

Jag frågar därför "i alla djärvhet":

- Bör anslutningen till en webbplats gå fortare efter denna ändring av prestandan?

- Finns det något annat sätt bland de 15 angivna tipsen i artikeln att använda för att snabba upp datorn?

 

Tacksam för hjälpen!
DAL30

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skulle ju - temporärt - inaktivera/avinstallera din säkerhetslösning (antivirus/brandvägg) för att se om det är detta som tar mycket resurser i anspråk i uppstarten. Eller Ej.

 

Annars kan ju ett annat operativsystem väcka nytt liv i en gammal dator...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

- Bör anslutningen till en webbplats gå fortare efter denna ändring av prestandan?

Nej, de ändringarna handlar om hur mycket "ritarbete" Windows ska göra mot skärmen när du startar program, flyttar fönster mm.

 

Jag ser att tråden //eforum.idg.se/topic/346503-n%C3%A5gra-%C3%A5terkommande-l%C3%A4nkar/page-2?do=findComment&comment=1638822 inte är avslutad än och där höll vi på med att bland annat göra internetanslutningen bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till Mikael63

1. Jag har nu testat att avaktivera antivirus och brandvägg inför uppstarten.

Jag är inte helt säker på att detta medförde en snabbare uppstart, men jag skall testa flera gånger.

2. Ett nytt operativsystem får jag överväga?
DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia!

OK. Jag testar att ta bort resp. att återställa "lullull"-inställningarna, så får jag se skillnaden vid uppstart. 

Beträffande avinstallation av F-Secure: Jag är något osäker om att genomföra den, eftersom instruktionen är på engelska och eventuellt kan jag missförstå texten på något ställe.    :unsure:

DAL30
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till Mikael63

1. Jag har nu testat att avaktivera antivirus och brandvägg inför uppstarten.

Jag är inte helt säker på att detta medförde en snabbare uppstart, men jag skall testa flera gånger.

2. Ett nytt operativsystem får jag överväga?

DAL30

 

2. Ja, jag vet ju inte riktigt vilket operativsystem du har nu men ex. Linux, och då förslagsvis Linux Mint, kommer säkert att starta upp snabbare än ditt nuvarande.

Återkom gärna med frågor kring det.

 

Annars så kan kanske Windows 8.1 fungera bra - se //eforum.idg.se/topic/346797-erfarenheter-av-att-installera-och-anv%C3%A4nda-windows-81-p%C3%A5-en-gammal-dator/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Återkommer nu till frågan om snabbare webbanslutning.

I fråga om prestandaalternativen under rubriken "Systemegenskaper" i Kontrollpanelen har jag nu återgått till den ursprungliga inställningen med att förbocka samtliga alternativ förutom

Animeringar i Aktivitetsfältet och Startmenyn,

Spara aktivitetsfältsminiatyrer,

Visa halvgenomskinlig rektangel när objekt markeras,

Visa skuggor under fönster.

 

I övrigt har jag inte gjort några direkta ändringar med undantag av att jag mera regelbundet söker att ta bort Spam m.m. genom att använda CCleaner och Advanced SystemCare  7.

Härtill kommer att jag tagit bort en del onödiga och en del självstartande program.

Nu kan jag i regel få webbanslutning efter cirka 2 minuter!

Och den tiden tycker jag är acceptabel.      :)

 

Tack för hjälpen och alla förslag och tankar från er som hjälpt mig, dvs.

Mikael63 och Cecilia!   :thumbsup:  :thumbsup:  :thumbsup:

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju bra att du är nöjd med 2 minuter, men andra tycker nog är det är uselt och att något är helt tokigt i datorn.

 

Observera att särskilt Advanced System Care, men även CCleaner, kan orsaka stora problem i datorer om man låter dem ändra allt som de kan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Cecilia för rådet!

 

Jag undrar: Vilket/Vilka program tycker du är bättre att regelbundet använda för att hålla datorn "i trim" och om möjligt problemfri?

Tack för din hjälp!   :thumbsup:

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var så lite så :)

 

Om man inte har ett problem som uppenbart beror på ett fel i registret ska man inte köra registerstädning. Det finns inget behov av regelbunden städning av registret i de Windows-versioner som numera används eftersom Windows och installerade program har blivit tillräckligt bra på att göra det själva.

 

Det är alldeles för vanligt att optimerings- och registerstädningsprogram optimerar resp. städar bort för mycket så att man får problem med att program inte går att avinstallera, Windows Update slutar plötsligt att fungera osv. Ett optimeringsprogram kan t ex tycka att datorn startar snabbare om det stänger av vissa tjänster, men det kan vara så att just du behöver någon av de där tjänsterna för att något du vill använda ska fungera bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjorde ett test igår.

Tänkte jämföra uppstarttiden mellan Linux Mint 17 MATE 32-bit och Windows XP.

Såg till att en webbläsare startar automatiskt vid uppstart.

Mint behövde 1 minut, 42 sekunder.

XP behövde 4 minuter, 15 sekunder.

 

Samma hårdvara, samma dator:

post-52940-0-33482000-1414356683_thumb.png

 

Två minuter låter för mig som en bra tid, jämfört med min burk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjorde ett test igår.

Tänkte jämföra uppstarttiden mellan Linux Mint 17 MATE 32-bit och Windows XP.

Såg till att en webbläsare startar automatiskt vid uppstart.

Mint behövde 1 minut, 42 sekunder.

XP behövde 4 minuter, 15 sekunder.

 

Samma hårdvara, samma dator:

attachicon.gifSystemövervakare_042.png

 

Två minuter låter för mig som en bra tid, jämfört med min burk.

Ja, två minuter från att man sätter igång datorn är bra men om det är de 10 minuter som det står om i ursprungsfrågan som nu blivit 2 är det ju en annan sak.

 

Sedan jag fått markeringen "Internetåtkomst" på verktygsfältet, måste jag vänta minst 10 minuter, innan jag kan klicka på ikonen för en webbplats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, Mikael63!

Intressant jämförelse av uppstarttiden för Mint och XP.

Jag tror, att min uppstarttid blivit ännu kortare än 2 min. av någon anledning.

Jag skall undersöka detta närmare.

Tack igen!   :thumbsup:

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, Cecilia!

Jag är mycket glad över all hjälp, alla förslag och alla synpunkter jag får, när jag svävar i ovisshet i dator-världen! Jag är nämligen inte så "bevandrad" i funktionen av en del program. 

Uppstartiden har nu blivit bättre - kortare än 2 min.

Jag skall undersöka detta närmare.

Tack än en gång!  :thumbsup:

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia!

 

Jo, så här:

Först väntar jag, tills jag fått markeringen "Internetåtkomst" i verktygsfältet nedtill på sidan.

Från det behöver jag nu bara vänta c:a 2 min., tills datorn är internet-ansluten.

Tidigare har det dröjt c:a 10 min., innan jag nått denna anslutning.

Det är så jag menar.

Var det tydligare angivet nu?

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej DAL30!

 

Ja, det var tydligt och det är definitivt inte normalt utan den tiden borde vara 0. Mikael63:s tid är från att han sätter på datorn tills han har en helt fungerande internetanslutning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

I frågan om starttiden har jag nu gjort en test av min dator.

Allt ifrån tiden då jag trycker på datorns startknapp, till dess att jag har en fungerande internetanslutning, är nu tiden ganska precis 3 min.

Jag fick visserligen göra omstart för att få det att fungera.

Men den totala tiden är väl inte alltför lång?  Eller vad skall man säga?

Jag har ADSL Bredband 30, alltså inte den snabba fiber-anslutningen. 

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apropå datorns starttid och webbanslutningen!

Som jag skrivit i ovanstående inlägg #8 använder jag regelbundet CCleaner och Advanced SystemCare 7 för att ta bort Spam och liknande.

Cecilia har skrivit i sitt inlägg #9 att programmen kan orsaka stora problem i datorn.

Jag undrar därför, om jag bör ta bort dessa två program och i stället använda något eller några andra mera lämpliga program?  :unsure:

Tacksam för synpunkter!
DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter som att din dator är snabb på att komma till skrivbordet!

 

Är det så att du sätter på ADSL-modemet och/eller eventuell router i samband med att du sätter på datorn?

 

Jag rekommenderar att Advanced System Care avinstalleras och det behöver inte ersättas med något annat. CCleaner kan du använda, men låt bli den delen som har med registret att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, Cecilia!

Ja, modem och router är inkopplade och startar direkt när jag slår på strömmen.

Skall man helst starta datorn först och sedan göra modem- och router-anslutning?  

Jag har nu avinstallerat Advanced SystemCare 7.

 

CCleaner har jag kvar och i Internet Explorer är förprickat:

- Temporära internetfiler

- Historia och

- Kakor

och i System är förprickat:

- Töm papperskorgen och

- Temporära filer.

Sedan sker städningen.

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

I frågan om starttiden har jag nu gjort en test av min dator.

Allt ifrån tiden då jag trycker på datorns startknapp, till dess att jag har en fungerande internetanslutning, är nu tiden ganska precis 3 min.

Jag fick visserligen göra omstart för att få det att fungera.

Men den totala tiden är väl inte alltför lång?  Eller vad skall man säga?

Jag har ADSL Bredband 30, alltså inte den snabba fiber-anslutningen. 

DAL30

Tre minuter bör vara okej. Kan nämna att till mina tider ovan behöver det adderas 12 sekunder, om man ska vara noga. 12 sekunder från "knappen" till val av operativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, Mikael!   :thumbsup:

 

Då kanske jag kan sägas ha en hyfsad starttid på datorn!?

Tack för dina synpunkter.

Det är alltid värdefullt att få goda råd, då man inte själv har så stor erfarenhet.

Tack!  :)  :)

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, Cecilia!

Ja, modem och router är inkopplade och startar direkt när jag slår på strömmen.

Skall man helst starta datorn först och sedan göra modem- och router-anslutning?  

Jag har nu avinstallerat Advanced SystemCare 7.

 

CCleaner har jag kvar och i Internet Explorer är förprickat:

- Temporära internetfiler

- Historia och

- Kakor

och i System är förprickat:

- Töm papperskorgen och

- Temporära filer.

Sedan sker städningen.

DAL30

Ingen orsak :)

 

Det kan ta ett par minuter innan ett modem har etablerat en fullständig kommunikation med telefonstationen.

Pröva vad som händer om du först sätter på modem och router, och sen väntar i två minuter innan du sätter på datorn. Då skulle jag tro att du kan komma ut på internet på en gång du får fram skrivbordet.

 

Den städningen i CCleaner lär inte orsaka problem i Windows.

 

Temporära internetfiler används när man besöker en webbsida igen på ett sånt sätt att webbsidan visas fortare, så om man tar bort dem ofta  så gör man att det blir mer väntetid innan en webbsida kan visas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...