Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

USB-enheter innehåller säkerhetshål


vertpre

Rekommendera Poster

Många USB-minnen innehåller vid leveransen diverse "bra att ha programm" för tex kryptering. Och då kan de givetvis innehålla hur mycket skit som helst.

Brukar alltid formatera bort "bra att ha programmen" och allt annat också på USB-minnen med hjälp av en dator med linux Mint.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har aldrig köpt ett usb som innehållit något extra, alla jag köpt har varit tomma.

Har bara några stycken jag fått genom jobbet, men dom är säkerhetsklassade, så dom är från början programstyrda med lösenord och kryptering, och låsta så att det inte går att ta bort dessa program, går alltså inte att formatera på vanligt lätt, kanske går att lågformatera, men har inte haft anledning att testa.

Men visst bör man tänka sig för om man "Hittar" något usbminne man vill använda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Brukar alltid formatera bort "bra att ha programmen" och allt annat också på USB-minnen med hjälp av en dator med linux Mint.

 

Fast det hjälper ju inte om USB-minnet är "infekterat" enligt artikeln...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast det hjälper ju inte om USB-minnet är "infekterat" enligt artikeln...

Precis, det här säkerhetshålet ligger i USB teknikens struktur. Det var något liknande detta som USA använde sig av för att sabotera Irans anläggningar för berikning av uran, som jag har förstått det.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Stuxnet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...