Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppkoppling via WiFi


riksost

Rekommendera Poster

Nu måste jag få en lektion i uppkopplingssäkerhet.

Igår aviserades att folk väljer att acceptera alla möjliga avtal för att koppla upp mobilen mot wifi på stan.

Sedan kunde säkerhetsföretaget som testade folks vilja att koppla upp sig, plocka hela mobilens data och konton.

 

Jag fattar inte detta riktigt, om jag kopplar en dator mot trådlöst nätverk, så kan ju inte så många komma åt något som ligger på min burk, om jag inte väljer att det är ett hemmanätverk och delar allt på detta? Och att sedan jobba mot sin arbetsplats sker ju via VPN, och då har väl uppkopplingen inte jättestor betydelse?

 

Men nu när det handlar om mobiler verkar det ju som den fullständigt öppet släpper ut och in allt via  nätverket. Är det så?

 

Vad är det som saknas på Android och IOS jämfört med min jobbdator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Men nu när det handlar om mobiler verkar det ju som den fullständigt öppet släpper ut och in allt via  nätverket. Är det så?

 

Vad är det som saknas på Android och IOS jämfört med min jobbdator?

Nästan alla använder brandvägg på datorn som stoppar intrångsförsök. Många använder mobilen oskyddad helt utan säkerhetsprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, den menade jag. Och menar ni att om man kör ett vanligt säkerhetsprogram i mobilen så är den skyddad ungefär som en dator, förutom den okrypterade trafiken som man utför som mail och facebook mm...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Japp, den menade jag. Och menar ni att om man kör ett vanligt säkerhetsprogram i mobilen så är den skyddad ungefär som en dator, förutom den okrypterade trafiken som man utför som mail och facebook mm...?

Mobilen blir mer skyddad med än utan skydd ja.

 

Om trafiken är krypterad ser du på webbadressen (HTTPS först i adressen).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, den menade jag. Och menar ni att om man kör ett vanligt säkerhetsprogram i mobilen så är den skyddad ungefär som en dator, förutom den okrypterade trafiken som man utför som mail och facebook mm...?

Just när det gäller uppkoppling mot trådlösa nätverk och därmed avlyssning av den okrypterade trafiken (vilket testet gällde) spelar det ingen roll om man har något säkerhetsprogram i mobilen.

 

Observera att precis samma sak gäller oavsett om det är en mobil eller en dator man kopplar upp mot ett oskyddat trådlöst nätverk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...