Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Kan inte ladda Amazon


macy

Recommended Posts

Hej!

 

Sedan en tid tillbaka har jag problem med att surfa på Amazon:s sidor. Jag kan oftast (men inte alltid) komma in på sidan via en googlesökning eller liknande.  Men sedan när jag ska klicka mig vidare eller söka en ny bok så blir sidan blank samtidigt som det snurrar uppe vid fliken som om det höll på att ladda. Ibland står det att sidan inte kunde hittas eller något liknande och jag erbjuds ladda om sidan. Men för det mesta fortsätter sidan bara att vara helvit. Detta gäller oavsett webbläsarprogram (Chrome & IE). Firefox har jag också prövat att installera för att se om det blev någon skillnad, men det var likadant.

 

Så vitt jag vet har jag inga som helst problem med andra sidor på nätet, endast Amazon (och det gäller alla deras olika internationella utgåvor). Inget virus har jag heller. 

 

Jag har testat att städa datorn med ccleaner, rensat det som går att rensa, återställt inställningarna på webbläsarna - jag har t o m ominstallerat Chrome. Direkt efter ominstallationen gick det att ladda upp 3-4 sidor på Amazon sedan var det stopp igen.

Vidare har jag testat att surfa inkognito, surfat både med och utan mina olika tillägg såsom Adblock, Flashcontrol, DoNotTrack. 

Inget hjälper. 

Att göra en systemåterställning känner jag mig inte så pigg på. Jag vet inte riktigt hur länge det har pågått heller.

 

Jag hittade den här gamla tråden: How come I can't access Amazon.com? Nothing loads. – Google Product Forums

De tycks beskriva exakt samma problem. Men deras lösning fungerar inte på mig (vad är CA Security Suite liksom?). Men kanske är det något liknande som hänt mig.

 

Min dator är mindre en ett halvår gammal (en HP) så jag har Windows 8.1. Den funkar bra i övrigt förutom den här grejen: Utforskaren startar automatiskt - Windows 8 & 8.1 - Eforum (har inte löst problemet)

Som virusprogram använder jag AVG:s gratisvariant. Och så Windows brandvägg. Har i övrigt inte jättemånga program installerade, endast välkända gratisprogram som miljoner andra använder.

 

Ja, vad ska jag säga mer? Jag verkar vara ganska ensam om det här problemet, i annat fall är jag usel på att googla. Det är lite oroväckande, så jag har inte särskilt stora förhoppningar på att någon kan hjälpa mig här, men man kan ju alltid fråga...

Link to comment
Share on other sites

 

Men deras lösning fungerar inte på mig (vad är CA Security Suite liksom?).

Det är (var?) ett paket med antivirusprogram och brandvägg. Pröva med att avinstallera AVG och se om det hjälper.

Link to comment
Share on other sites

Det är (var?) ett paket med antivirusprogram och brandvägg. Pröva med att avinstallera AVG och se om det hjälper.

 

Tack för svaret.

Har testat det också, men det har inte hjälpt.

Link to comment
Share on other sites

Gäller det amazon.com eller amazon.co.uk ?

 

Som jag skrev i första inlägget gäller det samtliga Amazon:s internationella utgåvor: .com, .co.uk, .de, .fr, .com.au  etc.

Link to comment
Share on other sites

Kontrollpanelen - Internetalternativ - Anslutningar - LAN-inställningar

Är något valt eller ifyllt där där?

 

"Automatisk identifiering av inställningar" är ifylld.

 

"Använd skript för automatisk konfiguering" och "Använd en proxyserver..." är inte ifyllda.

Link to comment
Share on other sites

Kan det ha att göra med något som kallas för HOST?

 

Jag hittade två till gamla diskussioner där detta tas upp:

Can't access www.amazon.com - CNET Computer help Forums

i cannot access the website amazon.com - CNET Spyware, viruses, & security Forums

I den sista länken, andra inlägget skriver någon:

If not blocked by the router settings check to see if you can access Amazon with this link -

 
If you can it is likely that your HOSTS file is redirecting your browsers.

När jag klickar på länken kommer jag fram till Amazon, men sen när jag klickar vidare kommer följande felmeddelande upp:

Error Processing Request

 
The server could not resolve the host header as it was presented.

 

Så hur ska detta tolkas?

Link to comment
Share on other sites

"Automatisk identifiering av inställningar" är ifylld.

 

"Använd skript för automatisk konfiguering" och "Använd en proxyserver..." är inte ifyllda.

Ta bort markeringen för "Automatisk identifiering av inställningar". Starta om Internet Explorer.

 

 

Kan det ha att göra med något som kallas för HOST?

Ja, det är möjligt att göra ändringar där också för att blockera webbplatser. De två trådar du länkar till är rätt gamla så IP-adressen behöver inte vara densamma längre.

 

Sök efter filen HOSTS och öppna filen C:\Windows\System32\drivers\etc\hosts i Anteckningar. Se om det står något om amazon på någon rad.

 

En annan möjlighet är DNS-inställningen. Högerklicka på Start-knappen och välj Kommandotolken. Skriv in kommandot:

ipconfig /all

 

Leta upp rader där det står DNS och skriv här vad det står för IP-adresser på de raderna, t ex 192.168.0.1.

 

Har du flera datorer, surfplattor etc. hemma?

Fungerar Amazon-sidorna på dem?

Link to comment
Share on other sites

Ta bort markeringen för "Automatisk identifiering av inställningar". Starta om Internet Explorer.

 

Ja, det är möjligt att göra ändringar där också för att blockera webbplatser. De två trådar du länkar till är rätt gamla så IP-adressen behöver inte vara densamma längre.

 

Sök efter filen HOSTS och öppna filen C:\Windows\System32\drivers\etc\hosts i Anteckningar. Se om det står något om amazon på någon rad.

 

En annan möjlighet är DNS-inställningen. Högerklicka på Start-knappen och välj Kommandotolken. Skriv in kommandot:

ipconfig /all

 

Leta upp rader där det står DNS och skriv här vad det står för IP-adresser på de raderna, t ex 192.168.0.1.

 

Har du flera datorer, surfplattor etc. hemma?

Fungerar Amazon-sidorna på dem?

 

1. När jag klickade bort "Automatisk..." så funkade det felfritt i början, kanske 10 klick/sökningar, sedan blev det som tidigare.

 

2. Det här står i Hosts-filen:

 

# Copyright © 1993-2009 Microsoft Corp.

#
# This is a sample HOSTS file used by Microsoft TCP/IP for Windows.
#
# This file contains the mappings of IP addresses to host names. Each
# entry should be kept on an individual line. The IP address should
# be placed in the first column followed by the corresponding host name.
# The IP address and the host name should be separated by at least one
# space.
#
# Additionally, comments (such as these) may be inserted on individual
# lines or following the machine name denoted by a '#' symbol.
#
# For example:
#
#      102.54.94.97     rhino.acme.com          # source server
#       38.25.63.10     x.acme.com              # x client host
 
# localhost name resolution is handled within DNS itself.
# 127.0.0.1       localhost
# ::1             localhost
 
 
3. Mina DNS: 94.103.192.3 och 94.103.192.15
 
4. Nej, jag har endast en dator.
Link to comment
Share on other sites

1. Återkom inställningen om "Automatisk..." i proxy-inställningarna?

 

2. Hosts filen är normal.

 

5. Ladda ner Farbar Recovery Scan Tool (FRST) och spara på skrivbordet.
För 64-bitars Windows: http://download.bleepingcomputer.com/farbar/FRST64.exe
För 32-bitars Windows: http://download.bleepingcomputer.com/farbar/FRST.exe

Starta FRST.
Läs villkoren för programmet.
Klicka på Yes för att acceptera.
Klicka på Scan-knappen.
När det är klart kommer det att ha skapats två loggar FRST.txt och Addition.txt på skrivbordet.

Bifoga de två loggarna (klicka på "Använd fullständig editor" för att se hur du bifogar filer).

Link to comment
Share on other sites

Inga olämpliga tillägg installerade som jag misstänkte att det berodde på, även om jag kan se ett spår av Speedial. Kanske bäst att köra AdwCleaner.

Spara AdwCleaner av Xplode på Skrivbordet: https://toolslib.net/downloads/viewdownload/1-adwcleaner/

Stäng alla program, inklusive webbläsare.
Dubbelklicka på AdwCleaner för att starta programmet.

Klicka på Scan-knappen.
Vänta tills sökningen är klar.
Klicka på Report-knappen.
En rapport kommer upp, kopiera innehållet och klistra in i ditt svar.
Om rapporten inte kommer upp, så finns den även som C:\AdwCleaner[R0].txt

 

 

Jag ser att du har den nya versionen av AVG. Började problemet i samband med installationen av det?

Eller efter installation av Hitmanpro?

Eller när började det?

 

Har McAfee antivirusprogram någonsin varit installerat i datorn?

För jag ser ett spår av ett McAfee-program. Har du i så fall kört deras särskilda städprogram MCPR?

Link to comment
Share on other sites

1. Rapporten:

 

# AdwCleaner v3.310 - Report created 30/09/2014 at 18:30:15
# Updated 12/09/2014 by Xplode
# Operating System : Windows 8.1  (64 bits)
# Username : XXX - XXX
# Running from : C:\Users\XXX\Desktop\adwcleaner_3.310.exe
# Option : Scan
 
***** [ Services ] *****
 
 
***** [ Files / Folders ] *****
 
 
***** [ Scheduled Tasks ] *****
 
Task Found : Speedial
 
***** [ Shortcuts ] *****
 
 
***** [ Registry ] *****
 
Key Found : HKCU\Software\AppDataLow\Software\adawarebp
Key Found : HKCU\Software\Softonic
Key Found : [x64] HKCU\Software\Softonic
Key Found : HKLM\SOFTWARE\AVG Secure Search
 
***** [ Browsers ] *****
 
-\\ Internet Explorer v11.0.9600.17278
 
 
-\\ Mozilla Firefox v
 
[ File : C:\Users\XXX\AppData\Roaming\Mozilla\Firefox\Profiles\hjcf9k7n.default\prefs.js ]
 
 
-\\ Google Chrome v37.0.2062.124
 
[ File : C:\Users\XXX\AppData\Local\Google\Chrome\User Data\Default\preferences ]
 
 
*************************
 
AdwCleaner[R0].txt - [2082 octets] - [29/05/2014 19:40:24]
AdwCleaner[R1].txt - [1831 octets] - [30/05/2014 15:45:27]
AdwCleaner[R2].txt - [1007 octets] - [02/06/2014 10:46:54]
AdwCleaner[R3].txt - [1209 octets] - [02/06/2014 15:42:03]
AdwCleaner[R4].txt - [1203 octets] - [30/09/2014 18:30:15]
AdwCleaner[s0].txt - [1993 octets] - [29/05/2014 19:43:11]
AdwCleaner[s1].txt - [1861 octets] - [30/05/2014 15:46:56]
AdwCleaner[s2].txt - [1013 octets] - [02/06/2014 10:48:17]
AdwCleaner[s3].txt - [1216 octets] - [02/06/2014 15:43:24]
 
########## EOF - C:\AdwCleaner\AdwCleaner[R4].txt - [1503 octets] ##########
 
 
 
2. Under fliken "Scheduled Task" i AdwCleaner står det "Speedial" (ibockad). Vad betyder det? Och ska jag trycka på "Clean? Jag får frågan om det när jag ska stänga AdwCleaner.
 
3. Den nya versionen av AVG installerade jag igår efter att ha testat att avinstallerat programmet. Så det finns inget tidsmässigt samband där. Jag antar iallafall att jag hade AVG 2014 tidigare.
 
4. Hitmanpro installerade jag när datorn var ganska ny (maj/juni) efter att jag klantat mig vid någon installation och därför använt en removal guide på nätet för att få bort det oönskade. 
 
Jag är inte säker när problemen började. Det är inte direkt varje dag jag är inne på Amazon och eftersom jag oftast kom in på sidan så fattade jag inte att det var hos mig felet låg. "Konstigt vilken långsam sida Amazon har?" tänkte jag väl bara. För några veckor sedan kanske problemen kom. Eller en månad.
 
Angående Hitmanpro så avinstallerade jag programmet en eller två månader efter att jag använt det, men lite senare ändrade jag mig och installerade det igen (5 september). Så det skulle kunna ha ett tidsmässigt samband där. Men jag hade inga problem när jag hade programmet tidigare under sommaren.
 
5. McAfee var förinstallerat på datorn. 1 månad gratis användning ingick. Ingick städprogrammet i deras antivirusprogrammet? Isåfall är det möjligt att jag testade det innan det var dags att ta farväl. Men jag har inget minne av det.
Link to comment
Share on other sites

2. "Scheduled Task" = Schemalagd aktivitet
Tydligen är något kvar efter en avinstallation/borttagning av det olämpliga programmet Speedial. Ja, jag tycker att du klickar på Clean-knappen.

 

4. Hitman Pro kan ju ha uppdaterats mellan de två gångerna så pröva med att avinstallera det. I FRST.txt under rubriken "One Month Created..." hittar du mappar och filer (på de viktigaste ställena) som har skapats under den senaste månaden. Den 11:e och 14:e är det Windows-uppdateringar man innan dess finns några program.

 

5. Kör MCPR som finns på http://service.mcafee.com/faqdocument.aspx?id=TS101331 Avsnitt Lösning - punkt 2 för att ta bort alla rester av McAfee.

Link to comment
Share on other sites

Har nu gjort ovanstående också. Hjälpte inte.

Jag antar att jag kommit till vägs ände nu, för du har väl inga fler äss i rockärmen?

 

Funderar på att göra en fabriksåterställning trots allt. Har aldrig gjort det förut så det kan vara kul att testa.

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr, ett tag tänkte jag på att det var något med DNS-servrarna men då kan det aldrig fungera och det går ju ibland för dig.

 

Kan du ta med datorn hem till någon annan som har en annan internetleverantör eller bjuda hem någon med bärbar dator?

För att se om det ligger just i datorn eller om det har att göra med din internetanslutning eller -leverantör.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...