Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med konton och inloggning


rickard 1

Rekommendera Poster

Har just köpt och installerat en fullversion av Windows 8.1. Jag vill komma in i Windows automatiskt när jag slår på datorn.

 

Jag har lyckats med bedriften att få inte mindre än två konton att hantera vid datorstart; dels datorns namn med ett lösenord och sedan ett s k Microsoft konto. Datorns namn kommer upp först, med ett felmeddelande att lösenordet är fel. Om jag då knappar in lösenordet till Microsoft kontot kommer jag in.

 

Under användarkonton ser jag tre användare av datorn; två i gruppen Home Users och en i gruppen Home User; Aministratörer, där markören står.

 

Jag har tagit bort krysset i rutan som anger att, användarnamn och lösenord måste anges för användning av datorn.

 

Vill jag flytta markören till något av alternativen Home Users, måste jag sätta tillbaka krysset i rutan.

 

Hur blir jag av med dessa konton??

 

Microsoft kontot som tydligen ger tillträde till en massa andra konton, e-mail, Skype etc vill jag absolut inte ha kvar. Jag loggar hellre in separat.

 

När jag klickar på "glömt lösenord" på dator-kontot, får jag reda på att jag måste skaffa en fil på USB för att återskapa lösenordet. Hur och var gör jag detta??

 

Om jag kluddar till detta så att jag inte kommer i datorn alls, kan jag då göra en ren nyinstallation av mitt Windows 8.1?

 

Mycket tacksam för tips.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att några skärmdumpar (PrintScreen) på de fönster som du försöker förklara hur de ser ut skulle vara mycket lättare att förstå.

Skärmdump: http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/use-snipping-tool-capture-screen-shots

Klicka på knappen "Använd fullständig editor" när du skriver ditt inlägg för att se hur du bifogar bilder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vattentornet

Jag tror att några skärmdumpar (PrintScreen) på de fönster som du försöker förklara hur de ser ut skulle vara mycket lättare att förstå.

Skärmdump: http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/use-snipping-tool-capture-screen-shots

Klicka på knappen "Använd fullständig editor" när du skriver ditt inlägg för att se hur du bifogar bilder.

Hej! Jag har exakt samma problem med inloggningen, från att inte ha något lösenord alls måste jag nu logga in med nytt Microsoftlösenord med minst 2 versaler, 2 gemena, 2 siffror och en symbol! 2 konton dyker upp vid inloggning på datorn, det ena är Microsoftkontot och det andra har jag inte lyckats klura ut vilket lösenord som ska användas där - varken inget lösenord alls gäller eller mitt gamla Mirosoftkontolösenord. Rysligt irriterande. Men att använda skärmklippverktyget innan man är inloggad på datorn går ju inte! Kan man göra vanlig print screen och var hittar man i så fall bilden?

/Ann-Charlotte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag har exakt samma problem med inloggningen, från att inte ha något lösenord alls måste jag nu logga in med nytt Microsoftlösenord med minst 2 versaler, 2 gemena, 2 siffror och en symbol! 2 konton dyker upp vid inloggning på datorn, det ena är Microsoftkontot och det andra har jag inte lyckats klura ut vilket lösenord som ska användas där - varken inget lösenord alls gäller eller mitt gamla Mirosoftkontolösenord. Rysligt irriterande. Men att använda skärmklippverktyget innan man är inloggad på datorn går ju inte! Kan man göra vanlig print screen och var hittar man i så fall bilden?

/Ann-Charlotte

Hej!

 

Menar du att du inte kommer in på Microsoft-kontot i datorn?

Kan du logga in med den e-postadressen och lösenordet på sidan https://account.live.com/ ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vattentornet

Hej!

 

Menar du att du inte kommer in på Microsoft-kontot i datorn?

Kan du logga in med den e-postadressen och lösenordet på sidan https://account.live.com/ ?

Jo, jag kommer in på Microsoftkontot - det är det enda som fungerar nu. Men jag vill inte behöva använda det för inloggning - tidigare hade jag inget lösenord alls när jag startade datorn, då är 10 tecken alldeles för mycket. Klåfingrigt av Microsoft att lägga sig i hur jag ska starta datorn. Jag använder Windows 8.1 Pro, version 6.3.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, om det är din fråga så kan du välja att antingen ha ett lokalt konto som inte är ett Microsoft-konto (som i tidigare Windows-versioner) eller automatisk inloggning till Microsoft-kontot utan att lösenord behöver anges. Observera att det senare innebär att om datorn blir stulen kan tjuven direkt komma åt mejl, OneDrive och annat som är knutet till ditt Microsoft-konto.

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/create-user-account

//eforum.idg.se/topic/345105-w81-inloggnings/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vattentornet

Okej, om det är din fråga så kan du välja att antingen ha ett lokalt konto som inte är ett Microsoft-konto (som i tidigare Windows-versioner) eller automatisk inloggning till Microsoft-kontot utan att lösenord behöver anges. Observera att det senare innebär att om datorn blir stulen kan tjuven direkt komma åt mejl, OneDrive och annat som är knutet till ditt Microsoft-konto.

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/create-user-account

//eforum.idg.se/topic/345105-w81-inloggnings/

Jag vill ha ett Microsoftkonto men vill ha automatisk inloggning (jag har en stationär dator som bara jag använder) och har läst på instruktionerna som kommer på den sista länken i ditt svar.

Men jag blir osäker när jag kommer till slutet på Användarkonton om Automatisk inloggning. Där ska man skriva in sitt användarnamn men också lösenord! Jag ville ju inte ha något lösenord! Eller är det mitt nuvarande långa krångliga lösenord jag ska skriva där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till ett Microsoft-konto måste man ha ett starkt lösenord, utan lösenord, eller med ett lättgissat, skulle ju vem som helst kunna logga in med din e-postadress på webbsidan outlook.com, skicka spam från ditt konto och ändra dina kontouppgifter osv.

 

Om du menar sista bilden i inlägget //eforum.idg.se/topic/340810-guide-logga-in-i-windows-automatiskt-utan-att-ange-l%C3%B6senord/?do=findComment&comment=1603822 så ska du skriva in ditt starka lösenord där.

 

Jag rekommenderar att du gör ett lokalt konto som reserv också. Det är bra att ha den dagen datorn inte har en internetförbindelse eller någon hackar ditt konto och ändrar lösenordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vattentornet

Till ett Microsoft-konto måste man ha ett starkt lösenord, utan lösenord, eller med ett lättgissat, skulle ju vem som helst kunna logga in med din e-postadress på webbsidan outlook.com, skicka spam från ditt konto och ändra dina kontouppgifter osv.

 

Om du menar sista bilden i inlägget //eforum.idg.se/topic/340810-guide-logga-in-i-windows-automatiskt-utan-att-ange-l%C3%B6senord/?do=findComment&comment=1603822 så ska du skriva in ditt starka lösenord där.

 

Jag rekommenderar att du gör ett lokalt konto som reserv också. Det är bra att ha den dagen datorn inte har en internetförbindelse eller någon hackar ditt konto och ändrar lösenordet.

OK, antar att jag börjar med Microsoftlösenordet och när jag sett att det fungerar tar jag itu med med det lokala, eller hur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WinGuider.se

OK, antar att jag börjar med Microsoftlösenordet och när jag sett att det fungerar tar jag itu med med det lokala, eller hur?

NjA!

 

Den rekommenderade metoden är att det 1:a kontot man skapar blir ett dedikerat ADMIN-konto, T.ex. PCADMIN. som man endast har som lokalt konto.

 

Därefter skapar man ett lokalt konto till sig själv och ger det ett lösenord du "aldrig" glömmer bort.. När du loggat in med det kontot, DÅ först ansluter du kontot till ditt Microsoftkonto..

 

På så sätt har du alltid en räddningsplanka i form av PCADMIN-kontot (så du inte blir utelåst om ditt (datorns enda,) konto krånglar etc.)

Allt detta sker t.ex. automatiskt i alla mina guider just för att det följer "best practice", och något mindre än det bör man inte använda sig utav. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, antar att jag börjar med Microsoftlösenordet och när jag sett att det fungerar tar jag itu med med det lokala, eller hur?

För min del får du ta hand om dina konton i vilken ordning du vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För min del får du ta hand om dina konton i vilken ordning du vill.

När jag följde instruktionerna för att göra om mitt Microsoftkonto till ett med automatisk inloggning fungerade inte fönstret enligt instruktionen.

OK att köra Kommandotolken som administratör och komma in på Användarkontonfönstret. Men knappen Verkställ gick inte att trycka på (den var grå) så jag testade OK istället. Men då kom aldrig fönstret Automatisk inloggning upp. Försökte söka på Automatisk inloggning men utan att hitta fönstret. 

Kanske fungerar inte instruktionen på Windows 8.1 Pro (version 6.3, build 9600).

Hur gör jag nu? För nog måste det finnas något sätt att komma ifrån det krångliga MSlösenordet som jag har nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@

Vattentornet - om du vill ha automatiks inloggning
I Windows XP/Vista/7 öppna "Kör/Run"
Windowsknappen + R
 
och skriva:
control userpasswords2
eller 
netplwiz
 

 

Behövs inget "Kör som administratör"
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

@

Vattentornet - om du vill ha automatiks inloggning
I Windows XP/Vista/7 öppna "Kör/Run"
Windowsknappen + R
 
och skriva:
control userpasswords2
eller 
netplwiz
 

 

Behövs inget "Kör som administratör"

 

Jag skrev 'control userpasswords2' och fick fram fönstret Användarkonton där rutan om Användarnamn och lösenord inte var ifylld och mitt MSkonto var markerat. Det var där jag tryckte OK eftersom Verkställ inte gick att använda. När jag sedan startade om datorn så var jag tvungen att använda mitt MSkonto med det starka lösenordet för att kunna använda datorn. Får kanske prova med 'netplwiz' istället?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men knappen Verkställ gick inte att trycka på (den var grå) så jag testade OK istället

 

du måste ju bocka bort rutan för Användarnamn och lösenord måste anges för användning av datorn - för att kunna använda Verkställ knappen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du måste ju bocka bort rutan för Användarnamn och lösenord måste anges för användning av datorn - för att kunna använda Verkställ knappen

Ledsen, jag måtte uttryckt mig klumpigt. Det fanns aldrig någon bock i den rutan och jag skrev inte dit någon heller förstås.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok går det att sätta dit en bock och kolla vad som händer för att sedan ta bort den igen`?

Detta fungerade bra, så nu startar min dator utan lösenord igen. Tack!

Sen återstår kanske att skaffa ett lokalt konto att ha i reserv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Det här med Microsoft-konto är en mardröm. Har haft problem med det sen jag skaffade dator med Windows 8. Verkar som det skapats två konton med samma mailadress. (Skapade mitt konto ursprungligen när jag köpte Xbox 360). Av Microsoft har man aldrig fått någon hjälp. En person har rekommenderat att aktivera tvåsstegsverifiering av kontot. Nästa person rekommenderade att jag skulle inaktivera densamma. Ytterligare någon har sagt att man kanske kan fixa det om jag ger min tillåtelse, men de kan inte garantera att jag kommer att kunna logga in på datorn efter att de gjort vad de nu än skulle göra.  Ett jävla pissföretag det där Microsoft. hoppas det går under.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här med Microsoft-konto är en mardröm. Har haft problem med det sen jag skaffade dator med Windows 8. Verkar som det skapats två konton med samma mailadress. (Skapade mitt konto ursprungligen när jag köpte Xbox 360). Av Microsoft har man aldrig fått någon hjälp. En person har rekommenderat att aktivera tvåsstegsverifiering av kontot. Nästa person rekommenderade att jag skulle inaktivera densamma. Ytterligare någon har sagt att man kanske kan fixa det om jag ger min tillåtelse, men de kan inte garantera att jag kommer att kunna logga in på datorn efter att de gjort vad de nu än skulle göra.  Ett jävla pissföretag det där Microsoft. hoppas det går under.

"Av Microsoft har man aldrig fått någon hjälp".

 

Nä, jag förmodar att du då varit i kontakt med supporten hos Microsoft och all support "sucks" - om uttrycket tillåts. 

Jag börjar tro att all personal som arbetar i supporten lite här och var - inte bara hos Microsoft - hittat sina anställningskontrakt i det så berömda Kellogg´s flingpaketet där vissa också hittar sina körkort för bil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...