Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Om värdet 1-19 anges i cell hämtas information från motsvarande numrerat blad


bemell

Rekommendera Poster

Jag har letat och testat olika formler, men lyckas inte få till nåt vettigt. Utgångspunkten är följande:

  • I en arbetsbok har jag 20 flikar/blad. En mall och 19 numrerade blad med information.
  • I en cell i mallen har jag en lista med val från nr 1 till 19.

Det jag vill åstadkomma är att genom att välja nummer i mallens listcell ska information från en viss cell i motsvarande blad hämtas.

 

I klartext vill jag i cell G10 i mallbladet skriva följande (på ett sätt som Excel förstår):

Om D18=1 hämta informationen i blad "Nr 1"cell B1

Om D18=2 hämta informationen i blad "Nr 2"cell B1

...

...

...

Om D18=19 hämta information i blad "Nr 19"cell B1

 

Bortsett från att det är väldigt omfattande att skriva allt verkar det även vara problematiskt att hantera så många villkor i en och samma cell/formel. Jag tycker mig se att det finns enklare sätt att lösa det, men behöver er expertis för att hitta exakt hur jag ska göra. Alla mina försök resulterar nämligen i felmeddelanden. Jag har ingen erfarenhet av programmering (vba?) eller andra specialfunktioner i Excel, men är inte rädd för att ge mig på sånt om det är nödvändigt.

 

Använder Excel 2011

 

Är problemet möjligt att lösa?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får använda dig av formeln INDIREKT i vilken du kan bygga upp de referenser du vill ha med text.

 

Du tycks ha ett mönster med siffror i dina blad, då borde detta fungera

=INDIREKT("'Nr "& B18 &"'!B1")

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! Det funkar perfekt och är precis vad jag ville ha. Så enkelt det ser ut. Dock tror jag aldrig att jag skulle kunna läsa mig till den lösningen, så det är helt fantastiskt att du sitter här och hjälper oss klåpare. I över tio år dessutom! Otrolig insats och jag uppskattar verkligen att du tar dig tid att göra det här.

 

 

Nu ska jag leka lite med formeln och lära mig exakt varför den fungerar som den gör.

 

Tack än en gång!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I formel står det B18. Ska det inte vara D18?

Jo, det ska vara D18, men det var ett så uppenbart skrivfel att jag inte tyckte det var värt att påpeka...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Du får använda dig av formeln INDIREKT i vilken du kan bygga upp de referenser du vill ha med text.

 

Du tycks ha ett mönster med siffror i dina blad, då borde detta fungera

=INDIREKT("'Nr "& B18 &"'!B1")

Jag är ute efter samma funktion, men jag har månadernas namn som blad.

Jag väljer vilken månad i en lista och vill att värdet i cell D1 skall visas

 

Tex. jag har valt augusti i cell A2 i ett blad. Nu vill jag ha cellinformationen från cell D1 i blad augusti.

 

Hur skriver jag då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...