Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Avinstallera drivrutiner i dos


Plaincollar

Rekommendera Poster

Printui /s /ts tar fram en lista på alla skrivare som är installerade på datorn. En möjlighet att radera drivrutiner som inte syns i enhetshanteraren etc. 

 

Någon som vet vad motsvarande kommando för är för scanners? (provat scanui /s.... :) )

 

// Plaincollar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade det varit så enkelt så hade jag inte frågat ..) Scannern finns inte på datorn någonstans med när man försöker ominstallera den säger den att den redan är installerad. Så var hittar jag de dolda spärrarna/drivrutiner/? ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skannerprogrammet kanske kan hittas i Kontrollpanelen > Program

Avinstallerar du detta därifrån tas samtidigt drivrutiner som installerades samtidigt med skannerprogrammet bort - har jag för mig.

 

Det bör ju då heta likadant som det du försöker installera från ev. skiva eller från fil på disk.

 

Men om skannern är ansluten till datorn när datorn startas om, kan det ibland hända att drivrutinerna installeras igen automatiskt, om dessa finns i Windows /Windows update.

 

Tyvärr sitter jag inte vid min "rätta" dator nu så jag kan kolla hur det ser ut hos mig, men normalt sett skall skannern synas i Enhetshanteraren > Bildenheter (man måste expandera den fliken). Där kan man då högerklicka på skannerenheten och välja avinstallera.

 

Men prova annars att gå igenom installerade Program som jag skrev ovan och där välja avinstallera, sedan kopplar du ifrån skannern och startar du om datorn.

 

När du skall installera skannerdrivrutin och dess programvara har du skannern urkopplad och kopplar in den först när uppmaning om detta ges under installationsfasen om du har separat skannerinstallations skiva/fil på disk, just för att ingen annan skannerdrivrutin skall installeras före från Windows.

 

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-vista/add-or-remove-a-scanner

 

  • Om skannern ansluts via USB (universal serial bus) räcker det vanligtvis med att ansluta den till datorn, varefter Windows ser till att nödvändiga drivrutiner installeras automatiskt, liksom eventuella program som skannerns tillverkare tillhandahåller. Vissa skannrar kan dock kräva att du installerar programvaran innan du ansluter USB-kabeln, medan andra kanske kräver att skannern slås på innan eller under installationsprocessen. I informationen som medföljer den aktuella skannern finns anvisningar för hur du installerar den på rätt sätt.

  • Se Arbeta med guiden Installera skanner och kamera om du vill ha hjälp med att felsöka problem vid installation av skannern.

 

 

 

Vad är det för skanner?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skannerprogrammet kanske kan hittas i Kontrollpanelen > Program

Avinstallerar du detta därifrån tas samtidigt drivrutiner som installerades samtidigt med skannerprogrammet bort - har jag för mig.

 

Det bör ju då heta likadant som det du försöker installera från ev. skiva eller från fil på disk.

 

Men om skannern är ansluten till datorn när datorn startas om, kan det ibland hända att drivrutinerna installeras igen automatiskt, om dessa finns i Windows /Windows update.

 

Tyvärr sitter jag inte vid min "rätta" dator nu så jag kan kolla hur det ser ut hos mig, men normalt sett skall skannern synas i Enhetshanteraren > Bildenheter (man måste expandera den fliken). Där kan man då högerklicka på skannerenheten och välja avinstallera.

 

Men prova annars att gå igenom installerade Program som jag skrev ovan och där välja avinstallera, sedan kopplar du ifrån skannern och startar du om datorn.

 

När du skall installera skannerdrivrutin och dess programvara har du skannern urkopplad och kopplar in den först när uppmaning om detta ges under installationsfasen om du har separat skannerinstallations skiva/fil på disk, just för att ingen annan skannerdrivrutin skall installeras före från Windows.

 

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-vista/add-or-remove-a-scanner

 

Vad är det för skanner?

Nej, det är inte så enkelt som att gå via kontrollpanelen/program/avinstallera. Den finns inte där, VS Revo Uninstalller ser den inte, finns ej i enhetshanteraren, inte heller i någon mapp, sökt med nyckelord i regedit utan hit, letat efter kringprogram såsom Solution menu, letat via dos etc.

I felsäkert läge hittade jag 5 drivrutiner till "Omnipage" (som är ett tilläggsprogram till scanner) samt några genvägar vilka jag terminerade. Det enda som syns, sen jag tog bort nämnda drivare, vilket i o f s positivt, är scannern i Enheter och Skrivare och då med gul triangel som säger att scanner måste ominstalleras!!!

När man väljer gå vidare så börjar den extrahera men stannar upp och konstaterar att det inte går att fullfölja!!!. När man felsöker visar det sig att det saknas en drivrutin!!!!

Och ja; jag tar hänsyn till scannerns usb-anslutning vid installationsförfarandet av precis de skäl du beskriver.

Både scannern och Omnipage är installerade vi nätet så skiva finns ej. Talade med HP support. Fick som vanligt några ärströmmenpåhardurebootatsitterkabelniduåstefabriksåterställa. Nu börjar det bli idétorka så därav min fråga efter lite udda lösningar.

Det är lite av moment 22. Scannern är en HP Scanjet 8270 (varit med ett tag). Datorerna är nya och kör win 7 men även win 8. HP dem också.

Scannern är lysande bortsett detta knas så jag lagar gärna felet. Så: vad gör man?

//Plaincollar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...