Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
K Olagus

LÖST e-post i min smartphone

Rekommendera Poster

K Olagus

Hej!

 

Har fått ärva en begagnad Smartphone, Sony Xperia arc s, modellnummer LT18i, Androidversion 4.0.4.

Jag har haft den stora turen att få ett Wifogabonnemang. Det fungerar mycket bra och utan störningar. Bara 3 annonser i c:a 1 minut, sen är det bara att surfa på tills det är dags för annonser igen - inte särskilt störande. Gratis telefoni och sms dessutom. Räcker bra för mig. Nog med "reklam".

 

Problem, som jag har svårt tro härrör från Wifog:

Jag ärvde alltså telefonen och med den 2 e-postprogram, gmail och rätt och slätt "e-post". Gmailen funkar utan problem. Jag konfigurerade "e-post" som på mina datorer där jag har Comhem bredband. Samma inställningar. Jag kan ta emot e-post, men inte skicka.

Ringde Comhem, som ansåg att det var Wifogs problem. Kontaktade Wifog som menade att Comhem borde kunna svara på detta. Så jag ringde Comhem igen och fick då bekräftat att jag gjort rätt inställningar, men att om man har Comhem på sina datorer, så kan man inte skicka e-post från smartphonen...!!!Det låter sannerligen märkligt. Det tyckte Wifogs support också, som gjorde vad han kunde idag, men det är ännu inte löst.

Mina inställningar på utgående e-post är SMTP server mailout.comhem.se. Port 25. Ingen annan inställning där. Ingående fungerar ju.

 

Är det någon som kan komma på en lösning, eller stämmer Comhems förklaring?

 

K Olagus

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Mikael63

Finns lite gemensamt med denna ganska färska tråd:

//eforum.idg.se/topic/346681-anslutning-av-mail/

 

OM det skulle lösa sig med en annan App i mobilen vet jag ju inte men om du vill testa det så rekommenderar jag DENNA som jag tidigare haft.

Nej, den är inte gratis.

 

 

Please see my support forum to obtain a trial copy!

Redigerad av Mikael63

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Cecilia

Det är ju många internetleverantörer som blockerar port 25 för att förhindra att skadliga program skickar spam. Borde ju gå att fråga Wifog om de gör det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Laso

Finns det något i denna länk som kan hjälpa tro?

Är inte säker på färskheten på denna info, men försöka går ju att göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
K Olagus

Hej!

Nej, inget av dessa råd funkar. Utom att jag får fråga Wifog om port 25 i utgående e-post. POP 3 och port 110 är ju för inkommande hos Comhem. Och SMTP för utgående. Men tack för tips Cecilia om port för utgående. Skall kolla efter helgen.

Jag undrar dock varför en så pass vanlig leverantör som Comhem fortsätter använda porten för utgående om den nu är lite lurig. Har inte haft några problem ö.h.t. med skadliga program - tills nu i alla fall är nog säkrast att tillägga.

 

K Olagus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Avicii

Jag har port 587 för utgående i några av mina e-postkonton i mina Sony Xperia™ smartphones.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
K Olagus

Hej!

 

Tyvärr, denna port har testats också på inrådan av Wifogs support, men det fungerar inte. Vi provade följande:

 

SMTP, Port 25, som var förinställd eller port 587, säkerhetstyp SSL,

"kräv inloggning" ej ibockat.. Inget av detta fungerade.

 

 

Därefter testades:

 

SMTP, port 25 eller 587, säkerhetstyp SSL, "kräv inloggning" ibockat. Då fyllde man även i användarnamn och lösenord för Comhem. Fungerade inte.

 

Nu får jag, gissar jag, vänta på vad Wifogs support säger efter att jag har testat föreslagna inställningar. Tycker dock att Comhem borde känna till sina egna inställningar!

Ställer ändå frågan här, eftersom jag har goda erfarenheter av all kunskap som finns på eforum.

 

K Olagus

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Avicii

SMTP, Port 25, som var förinställd eller port 587, säkerhetstyp SSL,

"kräv inloggning" ej ibockat.. Inget av detta fungerade.

 

 SMTP, port 25 eller 587, säkerhetstyp SSL, "kräv inloggning" ibockat. Då fyllde man även i användarnamn och lösenord för Comhem. Fungerade inte.

Säkerhetstyp i mina telefoner är: Inga

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
K Olagus

Hej!

 

Samma inställning som du f.n. Hjälper inte, tyvärr.

 

K Olagus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
K Olagus

Hej igen!

 

Är lite nyfiken på om någon annan haft detta problem? Just nu är jag I den situationen att jag bollas mellan Comhem och Wifogs support. Wifogs support har verkligen jobbat för att försöka lösa problemet att jag inte kan skicka e-post, men det visade sig att man kan inte "tillhandahålla" SMTP-servrar, vilket Comhem ansågs kunna göra. Men Comhem är ytterst arroganta och vill inte alls ha med mobiler att göra. Vid ett samtal med deras support idag, så sa man att jag kunde ju testa port 465, men egentligen var det Wifogs bord.

Jag satte utgående på port 465, men det händer inget. Mailet lägger sig I utkorgen, skickas inte. Däremot får jag alltså in alla mail.

Jag vet inte om det är mig det är fel på? Är det korkat att tror att man kan skicka/ta emot mail från Comhem om man har Wifog? Är det rentav så att Comhem känner sig hotat av förträffliga Wifog som har fungerat perfekt från start? Jag kan skicka e-post via gmail, så det är inga problem I och för sig. Jag vill bara kunna hantera Comhem-mailen I min smartphone så som I datorn.

 

K Olagus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Mikael63

Men.. Comhem skriver ju i sina instruktioner att port 25 ska användas.

Om det då visar sig att port 25 är spärrad av Wifog så fungerar det ju inte. Vilket ju märks.

= gilla läget, antar jag.

 

Gmail fungerar alltså? Det är ju där google/gmail som står för servern och porten tycks inte blockeras av Wifog.

 

Vad händer om kontoinställningarna för Gmails utgående post används som utgående för Comhem-kontot?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Cecilia

Vad händer om kontoinställningarna för Gmails utgående post används som utgående för Comhem-kontot?

Precis, det är ju inte nödvändigt att använda Comhems SMTP-server bara för att inkommande e-post kommer därifrån utan man kan använda Gmails eller Microsofts, beroende på var man kan tänka sig att ha ett konto.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
K Olagus

Hej alla!

 

Problemet löst! Inte av Comhem, men av Wifogs excellenta support och min egen envishet (ibland är det bra att sova på saken...), så löstes det hela lätt som en plätt. Om man nu, som jag, envisas med att använda Comhem och appen  "E-post" på min ärvda Android hellre än Gmail, så får man göra följande inställningar för utgående e-post:

 

mailout.comhem.se

port 465

säkerhetstyp SSL/TLS acceptera alla certifikat

kräv inloggning (vilket betyder att man INTE skriver in sin e-postadress utan den långa raddan siffror inledda med en bokstav som man fick någon gång I forntiden från Comhem plus lösenordet.)

 

Några möjligheter att sätta motsvarande inställningar I Gmail har jag faktiskt inte sett. Upplys mig gärna!

 

Som vanligt STORT TACK till er på eforum som engagerar er och inspirerar. Ibland behöver inte problemet lösas på stört här, men väldigt ofta leder era svar till att man löser problem.

 

K Olagus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu



×
×
  • Skapa nytt...