Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
dawwa50

Apple eller PC?

Rekommendera Poster

Mikael63

Mikael63,

Jag förstår inte riktigt din fråga.

För att inte jag skall besvara den genom ett missförstånd, är det möjligt för dig att förtydliga vad det är du undrar över eller har annan synpunkt på?

Vänligast

Åge

Det var egentligen ingen fråga, även om jag skrev ett frågetecken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Cecilia

Min gissning om vad som ligger bakom Mikael63:s inlägg är tanken att Windows och OS X i sig själva belastar datorn olika mycket och gör det mer eller mindre lätt för programmen att utföra sina funktioner, dvs det kan bli mer eller mindre resurser kvar till själva nyttan med programmet. Sen om det finns någon sådan skillnad mellan Windows och OS X vet jag inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mikael63

Ja, precis. En liten motor i en lätt bil kan ge samma verkningsgrad som en stor motor i en tung bil (CPU-OS)

En tung släpvagn kan kräva mer än en lätt släpvagn trots att båda fraktar en viss mängd (CPU-Program)

Men jag känner inte heller till de faktiska förhållandena. Frågar man en Mac-Fan så får man nog en version...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Åge N

Då är jag med!

I det här fallet tror jag inte att OS i de båda systemen belastar CPUn så olika att det påverkar kraften vid rendering av film, bild eller musik.

Som jämförelse kan jag ge när jag renderar en ny install.wim-fil för Windows 7.

Denna fil är idag ca. 3GB stor när den är klar för användning.

Kör jag denna rendering med WAIK i min huvuddator, som har den gamla Intel i7 2600K och 8GB minne tar det ca. 45 minuter så är den klar.

Kör jag identisk uppsättning i min andradator, som har en nyare Intel i5 3570K och även här 8GB minne, samma hastighet som i huvuddatorn, tar det 1 timme och 40 minuter.

Visst, båda datorerna kör Windows 7 vid testtillfälle.

Detsamma gäller när jag arbetar med filmredigering. Renderingen tar ca. Hälften så lång tid med i7 2600K mot när jag kör samma sak med i5 3570K.

Det är utifrån detta som jag bedömer CPU-kraften i de båd datorerna när jag jämför dem.

Att Apple-OS skulle belasta i5 så mycket mindre att prestandan vid renderingen skulle bli så mycket kortare är något jag har svårt för att tro.

Hopps detta ger en förklaring till funderingarna.

Åge

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...