Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ShorTee

Rekommendera Poster

Hej.

Min son har spelat LEGO Harry Potter i ett par månader men fick plötsligt upp ett felmeddelande enligt bilaga. Det står att vårt grafikkort inte stöder Shader Model 3. Det verkar ha gjort det förut men inte nu.

Varför? Hur kan jag ta reda på om det stämmer? Kan det vara nåt virus?

När jag googlat på det kommer det bara upp en massa download-förslag som inte verkar lösa problemet.

Hur ska vi göra? Sonen är förtvivlad...

post-124331-0-89898900-1410725785_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Min son har spelat LEGO Harry Potter i ett par månader men fick plötsligt upp ett felmeddelande enligt bilaga. Det står att vårt grafikkort inte stöder Shader Model 3. Det verkar ha gjort det förut men inte nu.

Varför? Hur kan jag ta reda på om det stämmer? Kan det vara nåt virus?

När jag googlat på det kommer det bara upp en massa download-förslag som inte verkar lösa problemet.

Hur ska vi göra? Sonen är förtvivlad...

attachicon.giffelmeddelande HP5-7 20140817.JPG

Hej!

 

Kan du få fram vilket grafikkort som sitter i datorn?

Är det en stationär eller bärbar?

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stationär HP-dator.

Grafikkort enl enhetshanteraren, under bildskärmskort, är AMD RADEON HD 6450.

 

Den är ju inte köpt för de allra senaste spelen men den har verkligen fungerat bra hittills med barnens nuvarande spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ladda ned senaste Catalyst Software Suite som också innehåller senaste grafikdrivrutin.

http://support.amd.com/en-us/download

 

Välj Desktop, Radeon HD-series, HD 6xxx series PCIE, operativsystem och antal bitar.

 

1). Avinstallera först den gamla versionen av AMD Catalyst i Kontrollpanelen > Program

(om du har detta installerat) och starta därefter om datorn.

 

2). Om du kör med Windows Vista, Windows 7 eller Windows 8 så högerklickar du på den nyss nedladdade installationsfilen och väljer "Kör som administratör".

  • Ha helst inga andra program igång när du installerar AMD Catalyst, förutom filhanteraren (Utforskaren).

 

3). Efter att installationen är klar startar du om datorn.

 

4). Eventuellt kan du behöva ställa in bildskärmsupplösningen så att den stämmer med din bildskärm.

Enklast brukar vara att på en Windows Vista, Windows 7 eller Windows 8/8.1 dator; högerklicka på skrivbordet och välja Skärmupplösning tex. 1920x1080 eller vad det nu kan vara för just din bildskärm.

Alt. kan man också göra detta via AMD Catalyst kontrollpanel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...