Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Överbelastat fibernät?


PC Senior

Rekommendera Poster

   Då har du knappast fått 1000Mb/s nedhastighet

LARSAS

Dom lovar aldrig det och varnar att det kanske bara blir 500, ska fråga flera grannar vad de fått, en fick som jag. Men efter ADSL går det fortare när jag är ensam på hemmanätet. Håller de andra på och segar ner byter jag till ADSL eller mobil sticka. När gratistiden går ut ska vi tagga ner till 10/10, sedan upp till 100/10 och ev. till 100/100, för man kan byta ner långsamt men upp direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar var problemet kan ligga.

 

Troligast är ju ändock att det är routern som mättas även om den borde klara denna belastning.

100/100 borde vara nog för vad ni kan tänkas göra.

 

Några saker att kolla

1: I routern finns det säkert en trafiklogg. Eventuellt även funktion för att läsa av den med exempelvis Networx

https://www.softperfect.com/products/networx/

som kan ansluta till en del routrar och plocka data från den.

Vad är belastningen när du får problem? Hur mycket data skyfflas via Wifi/totalt.

 

2: Ping-tider vid belastning kontra ingen belastning.

 

3: Testa koppla bort utrustning, se vad som orsakar att du får problem.

 

4: Kanske ställa in en QoS i routern, styra trafiken.

5: Uppdatera routern, kolla om det finns uppdateringar för den.

 

100/10 rekommenderas om man man ska kompromissa. Det räcker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glömde att frun alltid har sin WDMyCloud på.

 

Har ni testat någon gång att ha denna bortkopplad, kortare och längre tid, vad händer då?

 

Vad säger operatören om detta, även om dom bara lovar en viss  hastighet, så finns det alltid en lägre hastighet som man som kund kan acceptera, går det under den gränsen, så ska operatören göra något, kan dom inte det, så ska man nog fundera på att byta operatör, speciellt om man har fiber som i detta fall.

Man skaffar ju fiber för att kunna slippa detta med "upp till" i hastigheten, som det oftast är när det gäller ADSL.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har man betalt Telia öppen fiber  knappt 20000kr för 1000Mb/s fiber som skall i alla fall klara minst 500Mb/s så skall man kunna dokumentera det med bredbandskollen.Naturligtvis förutsatt att man mäter på en dator som har kapaciteten och övrig utrustning bortkopplad.

 

En annan fråga är vad man sedan väljer för hastighet.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har man betalt Telia öppen fiber  knappt 20000kr för 1000Mb/s fiber som skall i alla fall klara minst 500Mb/s så skall man kunna dokumentera det med bredbandskollen.Naturligtvis förutsatt att man mäter på en dator som har kapaciteten och övrig utrustning bortkopplad.

 

En annan fråga är vad man sedan väljer för hastighet.

 

LARSAS

Jag mätte direkt in i fiberboxen med en laptop som kostade 3000 för några år sedan och fick sämre än här inne via Switchen runt 100. Frun har en värstingslaptop som kostade 23000, en sån där med blå lysande rand, kan det göra skillnad?

 

Ska kolla på kul i paddor mm. Wifi vid routern borde också gå snabbt.

 

Igår slocknade alla 2 ggr så vi fick starta om routern.

 

Skulle inte förvåna mig om nätet är dåligt uppsatt ute av ett gäng Polacker som sedan inte fick betalt av sin över-entrepenör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni startar om routern vilket får nätet att vakna igen? Tycks med andra ord som att det är routern som felar.

 

Men BORT med switch, bort med allt som kan störa. Kör uteslutningmetoden, är det routern i sig som bråkar, är det switchen som stör.

Eller är det fiberboxen? tappar den nätet?

 

För att reda upp i denna långa tråd, ge oss (mig) en liten tabell med följande punkter

Hastighet och pingtid vid/genom

1: Direkt i fiberboxen, med dator med Gb/s nätmöjlighet.

2: Dator ansluten med kabel till routern, inget mer anslutet.

3: Dator anluten via WiFi till routern.

4: På med övriga utrustning efter hand.

 

Testa exempelvis med bredbandskollen, den duger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag mätte direkt in i fiberboxen med en laptop som kostade 3000 för några år sedan och fick sämre än här inne via Switchen runt 100. Frun har en värstingslaptop som kostade 23000, en sån där med blå lysande rand, kan det göra skillnad?

 

 

  Man får titta i datorns specifikation för att se hur snabbt bredbandet är .Mäter du via kabeln skall datorn ha Gblan 1000Mb/s för att kunna mäta över 100Mb/s.Googlar man på datorns beteckning så hittar man ofta specen.

 I övtigt ,Testa enligt Monshis förslag.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska gå igenom det om det krånglar igen.

Kan det haft med saken att göra att vi har 14 på Adressreservation, upp till 4 Trådanslutna enheter som kan bli 6 och 5 Trådlösa enheter (trådlösa inkräktare visas också här)?

 

Inkräktare har vi nog inte med kodat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...