Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Överbelastat fibernät?


PC Senior

Rekommendera Poster

Kopplat in fiber efter konstens alla regler med bara en router och en switch, beställt 1000/100 gratis på prov och får 50-100 i olika datorer enligt Bredbandskollen. En dator rakt in i fiberboxen gav inget mer med deras kabel, så vet vi vad vi ska betala för.

 

Men det går tidvis långsammare än ADSL eller sticka, att surfa verkar det som. Kan även fibern vara överbelastad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, själva fibern blir inte överlastad men kanske centrala routern blir, operatörens samlade kapacitet.

 

Vad för operatör, ett helt nytt nät? Eller eller gammalt nät du nu blivit kund i?

 

Antingen inkörningsproblem eller så har operatören bristande kapacitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, själva fibern blir inte överlastad men kanske centrala routern blir, operatörens samlade kapacitet.

 

Vad för operatör, ett helt nytt nät? Eller eller gammalt nät du nu blivit kund i?

 

Antingen inkörningsproblem eller så har operatören bristande kapacitet.

T3 med Telia Öppen fiber. Frågat grannen vad de får ut

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Kopplat in fiber efter konstens alla regler med bara en router och en switch, beställt 1000/100 gratis på prov och får 50-100 i olika datorer enligt Bredbandskollen. En dator rakt in i fiberboxen gav inget mer med deras kabel, så vet vi vad vi ska betala för.

 

Men det går tidvis långsammare än ADSL eller sticka, att surfa verkar det som. Kan även fibern vara överbelastad?

Vad är det för router du har? Trådlös?

 

Är det en trådlös kan du förlora lite kapacitet jämfört med en router med "tråd".  Mikrovågsugnar och annat kan störa.

 

Förstår inte varför du har switch?

Räcker det inte med routern?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kopplat in fiber efter konstens alla regler med bara en router och en switch, beställt 1000/100 gratis på prov och får 50-100 i olika datorer enligt Bredbandskollen. En dator rakt in i fiberboxen gav inget mer med deras kabel, så vet vi vad vi ska betala för.

 

Men det går tidvis långsammare än ADSL eller sticka, att surfa verkar det som. Kan även fibern vara överbelastad?

För att få ut mer än 100 Mbit/s gäller det att routern, switchen och datorn har nätverksanslutningar som klarar av 1 Gbit/s och det är det inte alla som gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för router du har? Trådlös?

 

Är det en trådlös kan du förlora lite kapacitet jämfört med en router med "tråd".  Mikrovågsugnar och annat kan störa.

 

Förstår inte varför du har switch?

Räcker det inte med routern?

 

Netgear R6250 LAN och Wifi etc.

 

För att vi har fler än 4 enheter så det behövs en till snart.

 

Provade med flera routers men det krånglade,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

T3 har tyvärr en mycket dålig sajt, så det finns ingen info att få den vägen.

 

Men om du nu har fått en router inkopplad av din ISP, så ska det ju räcka att koppla på en switch efter, en till router ska du inte koppla in, om den nuvarande switchen är full, så koppla in en till, så ska det fungera igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Verkar som vår SmartTV suger bandbredd på Wifi och slöar ner min på LAN så jag lika gärna kör ADSL då. Om TVn ligger på turbokanalen på Wiifi eller inte kan väl inte inverka?

 

Jag byter wifi-kanal till barnen när den ena går dåligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle använda det snabbare 5GHz bandet(Det du kallar turbo?) på den utrustning som klarar det. Nackdelen kan möjligtvis vara att räckvidden är lite lägre men det störs inte lika lätt. Kapaciteten för 5GHz bandet anges i specen till 1300Mbit/s mot 300 för 2,4GHz bandet.

 

I stället för att skaffa en switch för att trådansluta ytterligare dator finns ju naturligtvis möjligheten att ansluta trådlöst gärna på 5GHz bandet där kapaciteten är högst..

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter inte som fibernätet är överbelastat, snarare ditt WiFi som är flaskhalsen.

 

Då gäller det, som sagts ovan, att styra trafiken. kan gå att delegera olika trafiker till olika kanaler, 5 GHz reps 2,4 GHz som sagt.

Eller fundera på om kanske den mest bandbreddslukande enheten kanske ska få nätverkskabel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten ,har du mätt hastigheten via tråd på en dator med Gb lan (1000Mb/s) ?

 

LARSAS

Mäter bara på min PC via kabel och når över 100 ibland men det blir hälften med TVn på så jag byter tillbaks till ADSL ibland.

Irriterande när vi har det dyraste som finns här, gratis på prov fast fibern kostade 19.900. Ska nedgradera när det börjar kosta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle bli förvånad om din fiberanslutning är överbelastad, man drar ju in fiber bl.a. för att få mycket svängrum i bredbandskapaciteten.

 

Kolla som övriga tipsar om istället, utnyttja 5GHz så mycket som möjligt, testa också att  byta kanal på 2,4 GHz, 2-3 kanaler bortom den du idag använder, kan också hjälpa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter inte som fibernätet är överbelastat, snarare ditt WiFi som är flaskhalsen.

 

Då gäller det, som sagts ovan, att styra trafiken. kan gå att delegera olika trafiker till olika kanaler, 5 GHz reps 2,4 GHz som sagt.

Eller fundera på om kanske den mest bandbreddslukande enheten kanske ska få nätverkskabel.

TVn  står vid routern och kanske kan ha kabel eller 2,4. Märkliga är att min på kabel störs, sedan klagar dom andra med sina plattor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, ska vi reda ut det hela en gång för alla.

 

1: Du har en fiberbox som ska ge 1000/100 Mbit/s

2: En router, en switch

3: Om du ansluter datorn direkt till fiberboxen får du ??? Mbit/s

4: Ansluter datorn direkt till routern kan du nå 100 Mbit/s. Vill du får högre, då gäller det att du har en router som klarar av det, som har Gbit-portar, inte alla som har.

 

5: Drar du igång SMART-TVn dyker nätet för övriga enheter.

 

vad är det för router du har? Vad för switch? Undrar om inte problemet kan finnas där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag har förstått det rätt, så heter operatören T3?

 

Min tyska är ganska ringrostig, men ser inte någonstans att switchen i denna router/gateway har en av portarna reserverad för smarttv?

 

När det gäller t.ex. Telia, och deras motsvarighet, som jag har erfarenhet av, så är deras gateway/router förbered, så att mjukvaran separerar den använda porten som smart/digitaltv´n nyttjar.

Detta innebär att själva bredbandet/internet hålls isär, kan inte störa varandra.

 

Om det är så när det gäller för T3 och deras router Netgear, vet jag alltså inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag har förstått det rätt, så heter operatören T3?

 

Min tyska är ganska ringrostig, men ser inte någonstans att switchen i denna router/gateway har en av portarna reserverad för smarttv?

 

När det gäller t.ex. Telia, och deras motsvarighet, som jag har erfarenhet av, så är deras gateway/router förbered, så att mjukvaran separerar den använda porten som smart/digitaltv´n nyttjar.

Detta innebär att själva bredbandet/internet hålls isär, kan inte störa varandra.

 

Om det är så när det gäller för T3 och deras router Netgear, vet jag alltså inte.

      Jag hittar inte heller något om speciellt uttag för TV ,sen kan man i övrigt  inte vara säker på att specifikationen stämmer helt med den version som T3 levererat.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det obegripliga är alltså hur min PC på kabel kan går ner till hälften när Wifi är överbelastat då vi alltså får/har c:a 100/100 som bäst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...