Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Blue screen


marim

Rekommendera Poster

Det här blir en hel bok och ber om ursäkt att det blir rörigt.

 

Den 25 juni började jag få blue screen. Första dagarna gjorde jag inget då jag trodde det var tillfälligt, men så icke fallet. Jag får blue screen generellt sett en gång per dag, finns variationer ibland kan jag få två gånger nån gång har jag fått det tre gånger. Sen å andra sidan så kan det gå en eller två dagar som jag inte får nån. Och det spelar ingen roll vad jag gör så får jag ingen ordning på det. Hittills så har jag fått det i chrome när jag är på ett ställe på nätet som heter ifokus.se

 

Jag har gjort systemtåterställning till några dar innan det började. Jag har gjort en total avinstallation av chrome och sen installerat den igen. Har haft alla skyddsprogram inaktiverade (dock inte avinstallerade). Har avinstallerat flash player, Har avinstallerat silverlight. Har haft alla plugins i chrome inaktiverade förutom update och native client och inte heller haft adblock avslaget. Adblock har jag bytt ut mot adblock plus.

 

Har kört chkds (heter det så) det hittade två fel. bitmapattributen för MFT och volymbitmappen båda fixades av chkds. Har kört vistas eget memorytest visade inga fel. Har installerat bluesbreenwiever. Finns bilder från den. Har installerat whocrashed och enligt det så är det inte hårdvarufel. Finns bilder från det. Har nu idag installerat HDtunes och kört errorscan. Hittade inget. Under health finns två varningar finns bilder på det.

 

Jag har sökt på nätet på det jag hittade i loggboken enligt microsoft så skulle de sifferserierna ha med cd spelare och parport att göra. Lät microsofts fix it fixa det. Hittade nåt i loggboken där det stod bthidbus ska ha med bluetooth att göra. Den är inaktiverad. När jag läst på nätet så har ljudet nämnts. Har stängt av det. Står om hal.dll i bluesreenwiever när jag kollade i datorn så verkar jag inte ens ha den. 

Kollade upp min directx. Enligt microsofts sida så ska jag ha 10, men jag har 11. Och som jag förstår det så har jag haft den länge.

 

Det är det jag kommer ihåg nu att jag har gjort. Det som gör mig snurrig. När jag söker på nätet på de olika sakerna så står det att det ska vara kritiskt och hårdvarufel, men alla tester jag kört hittills så finns det inga hårdvarufel om jag inte missförstår nåt utan det ska vara nåt program. Men enda jag har igång när det sker är chrome. Så för mig verkar det ha nåt med den att göra.

 

Det dök upp en annan sak som jag tror kommer från krasherna. Att eset började säga att jag hade en viktig uppdatering. När jag öppnade eset så gällde det windows update att jag inte hade senaste versionen. Klickade på den länken och allt var ok tills nästa dag. Hade sen även problem troligen med en uppdatering och det är ersättningsuppdateringen som kom här för några dar sen. Att när datorn startade om så gick den inte igång som vanligt utan datorn ville reparera sig. Har använt microsofts fix för att fixa ev problem i windows update. Jag har inte än installerat den uppdatering. 

 

Jag tänkte jag skulle stänga av shadow cashing och memory tror det heter så. Det ska enligt det jag hittar på nätet finnas i bios, men det gör det inte. Sannolikt ligger det i adminstration, men jag vet inte vad det heter på svenska så vet inte vad jag ska stänga av. En tvist på det hela. I aktivitetshanteraren under tjänster så står nåt om shadow och att det är stoppat. Om det är samma så vet inte jag hur det har stoppats för det har inte jag gjort. Säga också när det gäller bios att memorytestet låg inte där som det skulle utan i adminstration. Jag tänkte ta hem ny version av bios så var in på LG:s sida. Fanns vad som verkade vara en nyare så jag tog hem den, men den mappen är tom.

 

Det enda jag vet som hände dagarna innan jag började få problem. Ena är att ifokus.se gjorde om sin layout och den kom den 23. Och den 24 juni installerade jag en uppdatering till defender. Det är de enda två sakerna som skedde runt de dagarna. När det gäller defender jag hade det inaktiverat, vet inte om det räcker. Men vet inte om det går att avinstallera det helt.

 

Jag är inte en normal surfare när jag är på nätet. Jag öppnar inte en tråd och läser den för att sen öppna nästa. Utan jag öppnar många flikar åt gången genom att hålla ner ctrl och klicka på rubrik. Men det spelar ingen roll hur många flikar jag har öppet. Kan ha 15 och det kraschar eller så kan jag ha 5 och det kraschar. Att öppna själva sajterna går bra, men det är när jag öppnar trådarna som det blir problem. 

 

Också säga att som regel har datorn bara startat om så brukar datorn funka bra. 

Jo en sak till hade ett program installerat som kollade tempen. Den låg på ca 45 i viloläge och upptill ca 63 när jag använde datorn.

 

Många bilder, men hoppas nån kan titta på dom och se om det syns nåt på dom. Är även bilder från aktivitetshanteraren både processer och tjänster. Kanske nåt jag ska stänga av eller tvärtom ska slå igång. 

 

 

Den där hal.dll enligt denna sida så ska man kunna reparera den och det var när jag skrev in det i kör som jag inte ens hittar den.

 

Programmet HDtunes har jag trial-versionen så jag har full tillgång i 15 dar. Jag hade tänkt köra det där memorytestet som brukar skrivas om här på forumet, men det är så många olika länkar och jag vet inte vilken jag ska ladda hem.

 

Jag vet inte längre vad jag ska göra förutom det där med shadow cashing och memory om jag kan hitta det. Nån som har nåt annat förslag än det jag gjort. Visst jag ska prova använda firefox mer istället, men jag gillar inte den för den är segare än chrome. Jag har använt firefox enstaka dagar utan problem. 

post-134005-0-94494700-1410228839_thumb.jpg

post-134005-0-78921900-1410228868_thumb.jpg

post-134005-0-38065700-1410228889_thumb.jpg

post-134005-0-39877900-1410228910_thumb.jpg

post-134005-0-98741300-1410228940_thumb.jpg

post-134005-0-79341000-1410228970_thumb.jpg

post-134005-0-06623700-1410228990_thumb.jpg

post-134005-0-63186700-1410229014_thumb.jpg

post-134005-0-59893500-1410229026_thumb.jpg

post-134005-0-05338700-1410229046_thumb.jpg

post-134005-0-08640800-1410229065_thumb.jpg

post-134005-0-87252100-1410229084_thumb.jpg

post-134005-0-73996700-1410229103_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 52
  • Skapad
  • Senaste svar

 Bilderna från HDTune signalerar att hårddisken är defekt.,så det första steget är att kontrollera den.

 

HD tune ger uppgift om vilken disk som  sitter i datorn ,med den uppgiften kan du få tips om lämpligt diagnosprogram.

 En del  märkesdatorer har  inbyggda program...-HP har exempelvis ett som nås genom att trycka Esc tangenten vid start.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På min förrförra(?) arbetsdator hade jag stora besvär med BSOD.

En del av dessa kunde härledas till någon tjänst som hade lagts till i alla nätverksanslutningar. Det var någon VPN, klient som hade lagt till dessa (men de behövdes eg. inte).

 

Kanske kan jag hitta igen vilken tjänst det var, om jag skapade någon tråd här på eforum om det.

Jag har för mig att man helt enkelt kunde ta bort nätverksanslutningarna och lät nya skapas efter omstart. Ja, om man inte avakativerade tjänsten då.

 

Jag påstår alltså inte att det är detta som är orsaken i ditt fall men någon slags gemensam nämnare finns ju mellan nätverkskort och surf med Chrome...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontrollera disken
Kolla även minnena igen, med ex  MemTest86.

 

slumpvisa bluescreens enligt  viewern kan tyda på snarare  hårdvaru-relaterat fel än applikationer i min mening...
drivrutiner,ljud,nätverkskort eller minnena ex.

 


 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren.

 

LARSAS om det är windows minnesdiagnostikverktyg så har jag kört det och det hittar inga fel. Men jag ska kika och se om jag hittar nåt annat diagnosprogram.

 

Mikael63 jag har också varit inne på att det är nåt som är kopplat till internet och/eller chrome på nåt sätt, men hittills inte kunnat komma på vad. Det finns en annan på ifokus som skrev om problem med chrome, att den fick memory leak att chrome rätt var det var drog enormt med minne. Även den kör vista. Men för mig kraschar det och jag hinner ju inte se i aktivitetshanteraren eller nåt vad som ev kan orsaka det.

 

Stud det är det där minnestestet memtest86 jag inte vet vilken länk jag ska ladda hem.

 

Det som är så förvirrande för mig. När jag söker på nätet på de olika sakerna så säger det att det är hårdvarufel, men enligt whocrashed så är det nån mjukvara. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Flyfisherman jag kikade som hastigast på länken får ev återkomma med frågor på den.

Men just nu kör jag windows minnesdiagnostikverktyg igen. Såg ju när jag körde förra gången att det fanns en länk längst ner där man kunde klicka sig fram till alternativ, men klickade inte där då. Men kikade nu och där fanns val hur stor genomgång man vill göra. Jag har nu satt den på utökad sökning. Men jag vet inte om det är nåt fel på den eller om den bara tar tid för den har nu stått på samma ställe i nästan 2 timmar. Den får stå ett tag till får se. Om den funkar så kanske jag får ett annat resultat nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LARSAS om det är windows minnesdiagnostikverktyg så har jag kört det och det hittar inga fel. Men jag ska kika och se om jag hittar nåt annat diagnosprogram.

Nej, LARSAS skriver inte om RAM-minnet utan om hårddisken eftersom det är den som HD Tune kollar.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag avbröt skanningen då det tar sån tid ska ta den imorgon när jag är uppe.

 

windows minnesdiagnostikverktyg är det program jag fick fram när jag tröck på ESC om det skannar ram eller hårddisk vet jag inte. Jag har inte letat i datorn än för att se om det finns nåt annat.

 

Jag skannade med HDtunes error scan igår och som jag förstår det så skannar det hårddisken för det skannade 200 GB och det är vad min disk är på och det hittade inga fel.

 

Jag har fujitsu MHY2200BH och jag har laddat ner trialversion av det program som dom säljer/rekommenderar. Så jag ska titta på vad det har för funktioner imorgon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kikade lite här trots allt i smart och om jag förstår det rätt så ska det finnas en skanningsfunktion får se om jag kör den imorgon, ska köra den andra först.

 

Men det här programmet gör samma sak som jag träffat på hela tiden att det motsäger sånt jag hittat förut. För det HDtunes sätter varning på det sätter smart ok. Så är det och har varit hela tiden för mig att hitta en sak och så motsägs det.

 

Men en sak undrar om det är så enkelt att datorn blir för varm, men det motsägs av att den kraschat fast den känns kall. Hittade en inställning i smart, driver properties, och när jag kollade på den och klickade i use custom notification så satt det förinställt på 65 grader som kritisk punkt. Så undrar om fujitsu har det som förinställd gräns på sina diskar. Den dag jag kollade så låg jag ju på runt 63 som max. 

 

Nu ligger smart aktivt (visar även temp nere i listen) och som jag förstår så ska den följa datorn när den är igång och hålla koll. Lite osäker på vad den ska göra ev varna innan det händer nåt eller om den loggar på annat sätt. Får väl se, men det skulle inte förvåna mig ett dugg om jag nu inte får nån krasch under trial tiden.

post-134005-0-49115600-1410313824_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LARSAS tack för länken. Har nu kört det programmet och disken är ok. Smart programmet jag laddade hem har inte (vad jag kan hitta) nån manuell skanning utan laddade hem det dom har separat och även det är ok. Så disken är ok. Jag ska köra det utökade testet med windows minnesdiagnostikverktyg nån annan dag.

 

NordicOne datorn är ca 5 år gammal. Glömt skriva och vet inte om det framgår av bilderna så är det en bärbar. Jag har kylplatta och haft det i många år så det är sällan datorns egen fläkt går. Så jag vet inte om det skulle göra nån nytta att blåsa rent.
Jag har sen tidigare redan planerat att köpa en ny kylplatta, men den jag vill ha har varit restnoterad och just nu har jag inte råd förrän i slutet på månaden. Och det är denna jag tänkt då det går att flytta fläktarna till valfri plats.

 

Första gångerna jag fick blue screen så funderade jag över om det kunde vara överhettning, men sen hittade jag ju felmeddelande så då trodde jag att det var nåt annat sorts fel. I och för sig så vet jag inte att det är värmen, inte än i alla fall. Och jag tycker att det är konstigt om det skulle vara det då den kraschat även när den känns sval. Men nu har jag ju en temp koll så får väl se hur den ser ut. Smarts trialen räcker i 20 dar så jag har ju lite tid att hålla koll.

 

Om det inte heller är värmen så vet inte jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag har kylplatta och haft det i många år så det är sällan datorns egen fläkt går.

Men en sådan kylplatta kyler ju inte CPU,n...

 

 

Så jag vet inte om det skulle göra nån nytta att blåsa rent.

Jo...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men en sådan kylplatta kyler ju inte CPU,n...

Jo det gör den. Det är stor skillnad om jag har min kylplatta igång. CPU tempen blir lägre.

 

Till TS.

När man har haft så många blåskärmar som du, är en ominstallation ibland enda lösningen. Risken är att flera systemfiler är korrupta. För varje blåskärm blir det värre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kommer prova några dar nu med bara att hålla koll på tempen medan jag gör som vanligt för att se om det faktiskt är en faktor. Idag när jag gjorde min runda så gick den från 40-46 och ingen krasch. Så får se.

 

vertpre ominstallation är inte ett alternativ. För jag tog ingen backup när jag köpte datorn och det finns ingen recoverydel på den.
Jo jag är medveten om att varje krasch frestar på systemet och riskerar att göra sönder saker. Men jag hade inte trott att det skulle ta sån tid att hitta vad som är felet. 

 

Är det så att jag inte hittar nåt så får jag göra min vända på nätet på min stationära dator istället för det är när jag är på nätet som det kraschar, hittills i alla fall är det då. Lite olika hur lång tid det tar kortaste tiden är ca 20 min annars dröjer det uppemot 1 timme. Men skulle vilja att den funkar. Har planerat att köpa ny nästa år när win 9 kommer så vill att den ska funka tills dess.

 

Jag har gjort det jag kan komma på därför jag nu frågade här om nån har andra ideer. Eller om nån vet vart jag hittar "disable bios memory options such as caching or shadow" det ska ligga i bios men det gör det inte på min dator, möjligt att det ligger under administrationsdelen, men vet inte vad det heter på svenska. Tänkte ev prova om det gör nån skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det gör den. Det är stor skillnad om jag har min kylplatta igång. CPU tempen blir lägre.

 

Till TS.

När man har haft så många blåskärmar som du, är en ominstallation ibland enda lösningen. Risken är att flera systemfiler är korrupta. För varje blåskärm blir det värre.

 Så att du kan klara dig utan CPU-fläkt eller kan ha igensatt luftflöde??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Så att du kan klara dig utan CPU-fläkt eller kan ha igensatt luftflöde??

Vad har det med saken att göra? Det enda jag säger är att tempen blir lägre med kylplatta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Extreme har gjort test på kylplattor. Och som jag förstår det är en sak de testade för CPU och alla kylplattor de testade sänker temperaturen även om det inte är mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har det med saken att göra? Det enda jag säger är att tempen blir lägre med kylplatta.

Eftersom tråden handlar om BSOD och för hög temp kan vara orsaken så lär det inte räcka med en kylplatta som kyler datorns "omgivning".

En kylplatta hjälper men gör inte någon större nytta om inte CPU fläkten förmår kyla CPU,n pga. damm i luftvägarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom tråden handlar om BSOD och för hög temp kan vara orsaken så lär det inte räcka med en kylplatta som kyler datorns "omgivning".

En kylplatta hjälper men gör inte någon större nytta om inte CPU fläkten förmår kyla CPU,n pga. damm i luftvägarna.

Det må så vara. Men nu var det ju inte det som mitt inlägg gällde. Jag svarade på att du sa att en kylplatta inte kyler CPU:n, vilket jag påstår att den gör.

 

Vad det gäller blåskärmarna och om det beror på värmeproblem, så har jag inte nämnt något om det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

NordicOne datorn är ca 5 år gammal. Glömt skriva och vet inte om det framgår av bilderna så är det en bärbar. Jag har kylplatta och haft det i många år så det är sällan datorns egen fläkt går. Så jag vet inte om det skulle göra nån nytta att blåsa rent.

Jag har sen tidigare redan planerat att köpa en ny kylplatta, men den jag vill ha har varit restnoterad och just nu har jag inte råd förrän i slutet på månaden. Och det är denna jag tänkt då det går att flytta fläktarna till valfri plats.

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

     En kylplatta kan säkert vara positivt då den säkerställer att datorns undersidas luftintag  förses med luft och undersidan även kyls.Men man skall naturligtvis tillse att datorn ej är igensatt av damm. CPUn och ibland grafikkort  kyls indirekt via heatpipe av en värmeväxlare vid  fläkten som lätt kan  bli igensatt av damm..Regelmässig rengöring gör i alla fall jag på våra bärbara datorer.

 

Edit:  I det här fallet där användning av kylplattan får konsekvensen att datorns fläkt knappast går är oroande. Jag misstänker att interna kylningen är dålig och medför höga temperaturer inte bara hos hårddisken.

 

LARSAS

 

.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

En kylplatta kan säkert vara positivt då den säkerställer att datorns undersidas luftintag  förses med luft och undersidan även kyls.Men man skall naturligtvis tillse att datorn ej är igensatt av damm. CPUn och ibland grafikkort  kyls indirekt via heatpipe av en värmeväxlare vid  fläkten som lätt kan  bli igensatt av damm..Regelmässig rengöring gör i alla fall jag på våra bär

 

I det här fallet där användning av kylplattan får konsekvensen att datorns fläkt knappast går är oroande. Jag misstänker att interna kylningen är dålig och medför höga temperaturer inte bara hos hårddisken.

 

LARSAS

Detta resonemanget är inte hållbart.

 

Jag ska ge ett exempel från min laptop. Med kylplattan igång och Firefox samt AIDA 64 öppna, ligger CPU:n på 35 grader och CPU fläkten på 0%. Kör jag ett prestandatest i AIDA 64, går CPU:n upp i 40 grader under några sekunder, samtidigt som CPU fläkten drar igång i 80% under samma tid. Sedan går fläkten ner till 0% igen.  Har jag bara Firefox öppet ligger CPU fläkten på 0%  hela tiden.

 

Det är möjligt att TS har värmeproblem, men det beror inte på användandet av kylplatta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta resonemanget är inte hållbart.

 

Jag ska ge ett exempel från min laptop. Med kylplattan igång och Firefox samt AIDA 64 öppna, ligger CPU:n på 35 grader och CPU fläkten på 0%. Kör jag ett prestandatest i AIDA 64, går CPU:n upp i 40 grader under några sekunder, samtidigt som CPU fläkten drar igång i 80% under samma tid. Sedan går fläkten ner till 0% igen.  Har jag bara Firefox öppet ligger CPU fläkten på 0%  hela tiden.

 

Det är möjligt att TS har värmeproblem, men det beror inte på användandet av kylplatta.

Min uppfattning är att du tolkar Larsas svar felaktigt.

Som jag läser Larsas svar hävdar han att kylproblemet ligger i datorn och att kylplattan inte ger någon effekt på detta problem mer än att fläkten går långsammare.

Att den går långsammare kan bero på att kylplattan kyler just den punkt som fläktsensorn sitter vid och därmed ger en felaktig signal till kylsystemet. Det ger i sin tur en lägre fläktrotation och sämre kylning internet.

 

Jag är helt inne på Larsas åsikt att kylningen har problem internt med sannolik stor dammansamling.

 

post-118752-0-63173800-1410769699.jpg

 

Ovan är en bild på hur det såg ut i en väns dator innan jag rensade ut dammet. Pilen pekar på något som ser ut som ett filter.

Det är i själva verket damm i ett tjockt lager.

Det sitter i vägen för utblåset från fläkten. Innan jag plockade bort detta dammkludd var det nästan ingen luftgenomströmning alls genom fläktsystemet, trots att fläkten gick på högvarv.

 

Denna dammansamling går inte att blåsa bort. Om tryckluft används sprids dammet in i datorn och kommer snabbt att täppa igen luftkanalen på nytt.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...