Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köpa ny laptop med SSD-hårddisk


Mållgan

Rekommendera Poster

Jag ska hjälpa en kompis att köpa en ny laptop som han troligen kommer att vilja använda 5-8 år framöver. Han använder datorn nästan uteslutande för internet, epost och en aning ordbehandling. Eftersom han har trådlöst nätverk hemma och vill använda datorn på olika platser i hemmet ska det vara en laptop. Jag har föreslagit att han ska köpa en laptop med SSD-hårddisk och tror att 128GB-hårddisk räcker för hans behov trots att Windows 8-operativsystemet tar en del av utrymmet. Jag såg vilken stor skillnad det blev i fart på min "stora" laptop efter det att jag satte in en SSD som C-hårddisk.

Synpunle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog rekommendera en Surface 3. Låter som din polare kommer klara sig långt med att lagra sina dokument på OneDrive till exempel. Då behöver han inte bekymra sig om hårddiskutrymme. Dessutom kan man ju använda netflix och spotify och liknande för film och musik och spara ännu mer diskutrymme.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska han vilja använda den om 5-8 år framåt, ja då ska det nog vara en burk med många års garanti.

För på de billiga bärbara kommer batteriet troligen rasa mycket snabbare.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s185345940&o=lager_inkmoms#rparams=m=s185346215

En bärbar brukar var slut efter ca 3 år. Orsaken är att den är full med damm.

Så rengöring kanske vartannat år är nått man måste räkna med.

Själv anser jag 5-8 år optimistiskt.

Möjligen med en HP eller Lenovo Workstation.

De Dell jag har haft på jobbet brukar krångla mycket tidigare.

Kan vara att de har vanlig hårddisk de Dell jag haft.

Och enligt vårt dataservice företag är måndag värsta dagen. Då kommer användarna tillbaka från resa och datorn funkar inte längre.

Men SSD tål ju mycket mer än en vanlig hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska han vilja använda den om 5-8 år framåt, ja då ska det nog vara en burk med många års garanti.

För på de billiga bärbara kommer batteriet troligen rasa mycket snabbare.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s185345940&o=lager_inkmoms#rparams=m=s185346215

En bärbar brukar var slut efter ca 3 år. Orsaken är att den är full med damm.

Så rengöring kanske vartannat år är nått man måste räkna med.

Själv anser jag 5-8 år optimistiskt.

Möjligen med en HP eller Lenovo Workstation.

De Dell jag har haft på jobbet brukar krångla mycket tidigare.

Kan vara att de har vanlig hårddisk de Dell jag haft.

Och enligt vårt dataservice företag är måndag värsta dagen. Då kommer användarna tillbaka från resa och datorn funkar inte längre.

Men SSD tål ju mycket mer än en vanlig hårddisk.

 

En bärbar håller vid normal användning längre än bara 3 år, och visst kommer det in lite damm, men det beror ju också på hur man ställer den, var man använder den.

T.ex. kan man hjälpa till och använda ett s.k. laptopställ med fläkt, dels så håller man datorn svalare, dels så kryper det inte in lika mycket damm heller.

Har också haft några Dell bärbara, men anser dom fungera bra, tre år är normalt inga problem.

Svårt att jämföra arbetsdatorer och privata, då arbetsdatorer slits på ett annat sätt, större tillgång till service och support också.

 

Hurvida en SSB-hårddisk i längden tål mer eller mindre, är inte så lätt att veta, eftersom dessa inte funnits så länge för privat bruk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...