Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Trög dator


ngli

Rekommendera Poster

Hejsan!

Min dator är så otroligt trög och internet går knappt att jobba med - handlar inte om uppkopplingen utan är nog datorn som är problemet. När jag går in så används kring 60 % av CPU utan att jag ens gör något - ingen explorer öppet eller annat program. Det är "Systemets vänteprocess" som ligger jättehögt, uppåt 90 - vad är detta, varför ligger den så högt? Jag har Windows 7, processor Intel core Duo CPU och ett RAM på 3 gb. Var skall jag börja söka efter trögheten? Eller är det så att datorn helt enkelt har för liten processer, arbetsminne etc?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Det är "Systemets vänteprocess" som ligger jättehögt, uppåt 90 - vad är detta,

 

Det är bra. Ju högre värde desto bättre om du inte gör någonting.

Den betyder att datorn, dess processor (CPU) inte jobbar mer än 10 %, i princip nästan i Idle mode, vänteläge.

 

Men denna kan inte samtidigt ligga på 90% om också 60% av CPU används.
Eller om vi vänder på det; om CPU används till 60% så skall "Systemets vänteprocess" ligga på 40% men detta varierar hela tiden, för den listan uppdateras bara med vissa intervaller.

 

Kolla efter vilken annan process än "Systemets vänteprocess" som tar upp dessa 60% och på så sätt försöker vi bena ut vad det är som låser upp datorn.
Tex. om det är nån antivirusskanning i bakgrunden, automatisk schemalagd backup etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar. När jag kollar så kan jag inte se något som ligger högt. Det mesta är 0, dwm.exe, flashutil32 och taskmgr.exe ger små utslag på 01-02. När Explorer är öppet ligger iexplore.exe på 20-30. Men CPU ligger ändå och slår mellan 60-75 nu. Begriper nada!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan bli så om hårddisken är dålig och CPU:n hela tiden måste hålla på och läsa allt flera gånger innan det lyckas. Se till att ha säkerhetskopior på allt viktigt samt att du har gjort återställningsskivor eftersom hårddisken kan gå sönder helt när som helst.

 

När det är klart kan du undersöka närmare hur det står till med hårddisken. Observera dock att all användning av hårddisken sliter på en redan dålig hårddisk.

 

En undersökningsmetod är att köra t ex HD Tune och där kolla Health-fliken: http://www.hdtune.com/

 

En noggrannare metod är att köra det testprogram som hårddisktillverkaren har tagit fram. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i BIOS eller i Enhetshanteraren (högerklick på Den här datorn - Hantera), där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.
Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...