Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Överhettad dator


turja

Rekommendera Poster

Hej. Jag har en bärbar acer. Den funkade bra tills för nån dag sedan. Det som hände var att jag kopplade in den till en projektor. Sen helt plötsligt efter en halvtimme så stängdes datorn av, av sig själv. Jag testade en gång till men samma sak hände. Sen testade jag starta den utan att den var inkopplad till en projektor, då märkte jag att den blev jävligt varm. Snabbt. Så den är nog överhettad. Kan jag göra något åt detta eller är det bara att slänga den?

 

Jätte tacksam för svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Det kan ha samlats damm i ventilationskanalerna så att den svalare luften inte kommer fram till processorn i tillräcklig utsträckning. Du kan antingen lämna in den i en datorbutik för service eller om du vill chansa försöka öppna den själv och rensa. Man kan ofta hitta klipp på YouTube där någon visar hur man gör på den datormodell man har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Det kan ha samlats damm i ventilationskanalerna så att den svalare luften inte kommer fram till processorn i tillräcklig utsträckning. Du kan antingen lämna in den i en datorbutik för service eller om du vill chansa försöka öppna den själv och rensa. Man kan ofta hitta klipp på YouTube där någon visar hur man gör på den datormodell man har.

   Processorn i en bärbar dator kyls indirekt av luft.Värmen leds bort från den via en heatpipe (Googla ) till en värmeväxlare som kyls av luft från fläkten.Det kan samlas damm i utrymmet emellan fläkt och växlare och i växlarens kanaler.Dammet kan ofta  blåsas undan  med tryckluft på burk,men isärtagning av datorn kan ibland bli nödvändigt.

 

LARSAS 

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Det kan finnas flera orsaker till detta. En av dem är att damm kanske samlades inne i datorn, vid ventilatorn. Försök att dammsuga ventilatorn för att rensa den lite. Om du kan, försök att skruva loss din laptop och sen dammsuga den inuti. Om du vill inte skriva loss den, dammsuga bara ventilatorn. 

 

Du kan också köpa komprimerad luft och sen blåsa in den vid ventilatorn. Det borde också rensa lite din dator.

 

Det kan också vara så att din laptop är för gammal och nästan inget kan rädda den. Tyvärr, med tiden, genom användning alla elektriska saker förstörs. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag ska testa öppna den nu, eller dammsuga.

 

Men det som gör att jag tvivlar på att det är detta som är problemet är att min dator var rätt så ny innan den helt plötsligt blev överhettad efter projektorincidenten. Den blev aldrig varm innan detta utan funkade väldigt bra.

 

Jag undrar om det kan vara något i datorn som står och arbetar konstant och överbelastar datorn? Eller något liknande, är ej någon expert så kan ej lösa det själv. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir datorn varm om du bara går in i BIOS-inställningarna och låter den stå där?

Då är ju processorn nästan inget att göra.

 

Om datorn är rätt ny ska du ju inte öppna den själv för då försvinner nog all hårdvarugaranti.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade att sätta den i BIOS. Tog 8-10 minuter innan den släcktes av, av sig själv. Varm. 

 

Är det kört eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undvik dammsugaren!!

 

Undvik att blåsa IN luft, risken finns att dammet bara flyttar på sig för att senare sugas in av fläkten och täppa till. Men jag har själv gjort så några gånger som en nödlösning.

Har du inte sådan luft på flaska kan en ballongpump fungera då man får hyfsad koncentrerad stråle.

 

Det var inte så att datorn normalt står på en viss plats och när projektorn skulle kopplas in så flyttades datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svar till Mikael63:

 

Jo, jag tog min dator till en kompis, som hade projektorn, och koppla in den där. Annars brukar den stå hos mig hela tiden. Funka bra i tio-femton minuter hos kompisen sen helt plötsligt så stängdes den av. Jag startade den igen men efter tio minuter igen så stängdes den av. Då förstod jag att den helt plötsligt var fullständigt överhettad.  Hade inga symptom som helst innan, att den skulle hetta över så här. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du gå in i BIOS och kolla vad temp ligger på?

 

Nej hittar inte det tyvärr i BIOS. Finns inte under "information".

 

Edit: Kan kanske testa ladda ner speedfan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Laddade ner speedfan och fick fram detta, vet ej om det hjälper något men ändå.

 

core 0 - var på runt 50 grader i snitt, gick upp till 70 som max.

core 1 - i snitt 54 grader

 

 

hd0 - 30 grader

 

CPU usage 0-2%

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket märkligt. Efter att jag laddat ner speedfan så orkade datorn helt plötsligt längre, innan den överhettades och slocknade. Hade igång den i 40 minuter. Där jag i tio minuter surfade också. Innan jag tanka ner speedfan så orkade den max i tio minuter innan den slocknade, och då gjorde jag ingenting på datorn. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svar till Mikael63:

Jo, jag tog min dator till en kompis, som hade projektorn, och koppla in den där. Annars brukar den stå hos mig hela tiden. Funka bra i tio-femton minuter hos kompisen sen helt plötsligt så stängdes den av. Jag startade den igen men efter tio minuter igen så stängdes den av. Då förstod jag att den helt plötsligt var fullständigt överhettad.  Hade inga symptom som helst innan, att den skulle hetta över så här.

Tänkte att det kanske var förflyttningen som medförde att någon dammtuss bytte position och täppte till "effektivare"...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här kanske inte är mitt bästa råd men du kan åka till en bensinmack och ta lufttrycken där för att göra ren din dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så jag ska försöka rensa datorn på något sätt? Ska se om jag kan öppna upp den och rensa den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här kanske inte är mitt bästa råd men du kan åka till en bensinmack och ta lufttrycken där för att göra ren din dator.

 

Ja, med risk för att det även kommer in kondensvatten och olja i datorn...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Renblåsning av dator, luft på burk vs kompressor.

 

Spola till 1:40 om ni inte orkar se hela.

 

Jag ansvarar inte för om datorn inte fungerar efteråt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, visst, jag använder egen kompressor.. som är oljefri och där jag håller koll på ev. kondensvatten.

Men skicket mackens kompressor vet jag ju inte...

 

Dessutom är det olämpligt att låta luften rotera fläkten "baklänges" som dels kan ta skada och dels kan fungera som en generator och alstra mer än de 5 eller 12 V den avses att drivas med...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Kolla en enkel sak som damm... Bara att öppna datorn och kika efter. Kan även vara så att fläkten har lagt av... 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla en enkel sak som damm... Bara att öppna datorn och kika efter. Kan även vara så att fläkten har lagt av...

Eh? Det är ju ganska många inlägg före ditt som också tipsar angående damm?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...