Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ledsen för tjat men har några frågor om NAS och dess funktioner


tobi

Rekommendera Poster

Försöker få ihop vad som blir bäst.

 

Har idag wdtv som jag kör ett wd my passport ultra 2TB med filmer på, kopplat till wdtv. Kanon. Spelar filmer som aldrig förr och bra kvalitet (givetvis beroende på vilket format och kvalitet jag valt att ladda ned.

 

Nu är det så att jag är intresserad av att köra WIFI streaming så att alla i lägenheten kan komma åt filmer, lite musik och foton etc. Mamma, Pappa, barn 10 år och barn 8 år.

 

Jättesugen på https://www.synology.com/en-us/products/DS415play . Läser i specen och då står det helt plötsligt wifi access dongel. OK, trodde att den bara var att blåsa på med. Rakt på till en Smart TV, telefon, platta, dator. Transcoding för filmer och hela paketet. Men det verkar inte vara riktigt så?

 

Kan jag ta den relativt billiga my cloud och låt alla 3 tv apparater ha en wdtv inkopplad via vilken filmer kan strömmas? Bästa och enklaste alternativet eller? Naturligtvis vill jag också ha allas dokument på NASen åtkomliga från respektive datorer och andra devices. Den klarar väl det trådlöst?

 

Sen säger WD vd:n att det är fantastiskt att nu kommer ju de med sin my passport wireless. Halleluja! Bara att koppla in i routerna så har ju alla i familjen access till all information på denna lilla trevliga wfi-hårddisk/nas. Det låter ju som ett steg bakåt. Visserligen är ju den uppenbara fördelen att kunna bära med sig den i innerfickan och komma åt information från en dator på tåget eller liknande. MEN han nämner ju också att det är SÅ bra att man ju kan ansluta den till routern och få ett trådlöst nätverk på det sättet. Jag uppfattar det som en sidofunktion som naturligtvis är bra men hallå, är det inte riktigt snabb trådlös överföring av dokument och möjlighet till HD streaming som är lite på tapeten sedan ett par år?

 

Ärlig talat. Vad är enkelt och bra att ha. Ska jag ordna externa minnen och köpa en ny bra router (har idag dovado 4G och kör telenors 4G mobila internet). Är det helt enkelt bästa varianten. Får man kanske hyfsad hastighet trådlöst och sedan får man väl i sämsta fall koppla loss usb-minnen från routern och plugga in i wdtv:n som jag gjort senaste två åren. (alltså laddat ned film på datorn och fört över till usb-minnet) Verkar inte finnas någon vettig lösning.

 

Jag har inga problem att jobba lite extra för att säkra upp framförallt foton på ett par externa diskar. Men resten av informationen vill jag ju kunna dela kors och tvärs i hela familjen och helst vill jag kunna strömma HD film trådlöst till vem som helst i famlijen när som helst och samtidigt med varandra...Det trodde jag var det fantastiska med synology ds415play men den verkar ju ha begränsningar den med. Tex att man måste skaffa en extern wifi dongel?

 

Någon som kan ge ett bra och säkert tips på trådlös strömning av film eller ska jag skita i det och flytta filmbiblioteket för hand mellan olika användare och enheter som jag nu redan gjort ett par år??? Vill så gärna ha ett trådlöst nätverk i familjen men ju mer jag läser ju mer osäker blir jag och jag upptäcker hela tiden att saker jag trott att jag fattat är helt tvärtom:) .

 

Tacksam för tips, ledsen för min okunnighet, men jag har jäklar läst på en hel del och försök att få klarhet i detta så jag slipper åka till webhallen och köpa x prylar som jag efter en stunds mekkande hemma inser inte uppfyller det jag trodde det skulle göra.. Been there done that alltför många ggr.

 

/Tobbe

 

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Läser i specen och då står det helt plötsligt wifi access dongel. OK, trodde att den bara var att blåsa på med. Rakt på till en Smart TV, telefon, platta, dator. Transcoding för filmer och hela paketet. Men det verkar inte vara riktigt så?

Jag förstår inte riktigt problemet med att sätta i ett trådlöst nätverkskort i en av USB-portarna. Med tanke på hur trådlösa nätverk utvecklas är det väl bra om du om något år kan byta nätverkskortet till ett som klarar av ac-protokollet för att få högre hastighet eller stabilare nät. Kan du utveckla lite?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kanske inte kan utveckla men är tacksam för svar.

 

Min fråga avseende nasen/synologyn/mycloud är väl egentligen att synologyn kostar ju en del. Mao tillkommer det en skaplig peng för att förse denna apparat med WIFI så att jag kan använda den i hemmet trådlöst till alla enheter. Det kanske ÄR riktigt bra att det är just så att man själv lägger till nätverkskortet så att man kan uppgradera.

 

Men frågan landar i om det är den smidigaste och snabbaste möjligheten idag för att kunna strömma HD filmer till olika enheter. Och att den har högkapacitet att klara detta med flera samtidiga användare som gärna kollar på olika filmer eller jobbar med lika saker "mot" nasen samtidigt.. Har gått och väntat länge på att göra detta och nu har jag pengar och motivation att ösa på. Då slutar det ändå med att jag blir osäker på om jag får tag på en bra setup eftersom jag läser lite information nu på sluttampen som gör mig lite förvirrad och just, osäker!

 

Tack Ceilia

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har väl en router med Wifi som du kan ansluta Ds-415 till via kabel, då behöver du ingen dongle?

 

USB-donglar med dålig kontakt har varit en stor problemkälla för mig och sådana vill jag undvika så mycket det bara går.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har väl en router med Wifi som du kan ansluta Ds-415 till via kabel, då behöver du ingen dongle?

 

USB-donglar med dålig kontakt har varit en stor problemkälla för mig och sådana vill jag undvika så mycket det bara går.

 

Tack för input.

 

I min värld trodde jag wifi var inbyggt. Det var mitt utgångsläge, att de byggdes med en för produkten perfekt anpassad wifi. Jag har ju mobilt internet och en dovado 4G. Den har fungerat mycket bra. Men frågan är om det finns något bättre/snabbare på marknaden idag. Den har ca 2 år på nacken..

 

Avslutningsvis så har jag å andra sidan läst tidigare, att det är knas att börja köra via router istället för direkt via en WIFI nas. Att det skulle innebära potentiella problem. Men jag tackar fför din input och kan mao även kolla på en lösning som innebär att lösa wifi med koppling till min router helt enkelt

 

Man vill ju bara att det ska kunna gå snabbt och att det ska gå att streama flmer med lite hastighet, även trådlöst. Även dokument vill man ju ska gå att arbeta i utan störningar.. Är det så att det är svårt att ordna detta trådlöst så är det ju bättre att bara gå för bra och säker lagring, utan wifi och bara gräva ner den iden en gång för alla!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad blir det för överföringshastighet om du idag skulle skicka en stor fil mellan två datorer som är trådlöst anslutna till routern?

Helst då en dator som är placerad där NAS:en skulle placeras och så gå runt med den andra datorn till olika ställen för att simulera hur det går att strömma en film.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Avslutningsvis så har jag å andra sidan läst tidigare, att det är knas att börja köra via router istället för direkt via en WIFI nas. 

Har du någon länk till någon som beskriver detta problem för det har jag aldrig läst.

 

Har dragit ethernetkablar i hela huset för att slippa dålig hastighet på Wifi. Har blivit förvånad när jag gjort egna mätningar hemma på hur dålig hastighet det blivit med Wifi jämfört med ethernet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med WiFi går det inte att strömma flera hd-filmer samtidigt. Endast en enhet i gången kan sända på en WifFi-kanal. D.v.s. hastigheten delas mellan  enheterna och är halvduplex. Med Wifi delar du 150 Mbits/s halvduplex medan trådad ethernet anslutning till NAS:en klarar 1000 Mbits/s duplex. Så mitt råd är: Anslut alla staionära enheter med ethernet och endast mobila med WiFi. En hemmarouter är inte bara router utan en multifunktionsenhet. Trafik i LAN går inte via routerdelen utan endast via switchdelen och om WiFi används genom den inbyggda accesspunkten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad blir det för överföringshastighet om du idag skulle skicka en stor fil mellan två datorer som är trådlöst anslutna till routern?

Helst då en dator som är placerad där NAS:en skulle placeras och så gå runt med den andra datorn till olika ställen för att simulera hur det går att strömma en film.

På språng nu, men det jag kan göra är att testa och strömma från min dator till en wdtv såklart. Det har jag inte ens tänkt på och vid något tillfälle tror jag att jag redan har strömmat film från dator till antingen wdtv eller ps3. Minns ej exakt.

 

Men det är väl en bra test. Att ställa datorn på olika ställen och sedan streama till wdtv, på olika ställen. LÄgenheten är nyproduktion med pappväggar så signalen går nog igenom bra kan man räkna med..

 

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du någon länk till någon som beskriver detta problem för det har jag aldrig läst.

 

Har dragit ethernetkablar i hela huset för att slippa dålig hastighet på Wifi. Har blivit förvånad när jag gjort egna mätningar hemma på hur dålig hastighet det blivit med Wifi jämfört med ethernet.

Uttrycker mig för dåligt. Det jag menade att jag läst var att wifi lösningar som bygger på att man kopplar in ett usb minne i en router och sedan använder det som NAS inte är bra. Det ska då finnas NASar med inbyggd wifi (nätverkskort) som levererar snabbare överföringshastigheter och är bättre anpassade för en sådan användning.

 

Om jag drömde att jag läst det eller om jag faktiskt gjort det törs jag inte svära på!?!? Men på något sätt tycker jag att det bör kunna vara så. Jag menar varför finns det NAS med wifi funktion.

 

Jag bor i en lägenhet med ethernetuttag/datauttag i varje rum men problemet är att vi har 5 bärbara datorer, 4 iphone, 1 ipad och 1 nexuspadda, 3 tv apparater. Utifrån dessa enheter vill jag helst skapa trådlös kommunikation så långt det är möjligt. Jag står hellre ut med att kvaliteten på strömmad film blir något sämre, framför att jag måste dra kablar och koppla in enheter i varje rum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med WiFi går det inte att strömma flera hd-filmer samtidigt. Endast en enhet i gången kan sända på en WifFi-kanal. D.v.s. hastigheten delas mellan  enheterna och är halvduplex. Med Wifi delar du 150 Mbits/s halvduplex medan trådad ethernet anslutning till NAS:en klarar 1000 Mbits/s duplex. Så mitt råd är: Anslut alla staionära enheter med ethernet och endast mobila med WiFi. En hemmarouter är inte bara router utan en multifunktionsenhet. Trafik i LAN går inte via routerdelen utan endast via switchdelen och om WiFi används genom den inbyggda accesspunkten.

 

Är lite för dålig på detta. inte minst vokabulären rör till det lite ibland. Grunden till allt jag mumlar om är egentligen det jag läst om denna lilla skapelse nedan DS415play, som jag trodde var lösningen på mycket om man som jag har en massa enheter och ett rejält mediabibliotek. Och vill köra wifi.

 

"Powered by a hardware accelerated transcoding engine, DS415play features 1080p Full HD video transcoding on the fly, effortlessly sharing videos with your smart TV, network media player, mobile devices, and PC. DS415play also supports multi-channel streaming, letting family members enjoy movies in different rooms."

 

Jag ser framför mig hur jag kollar en film på tv och sedan bestämmer mig för att krypa ner i sängen och då kollar vidare på filmen på datorn i sängen istället. Lätt att komma åt filer och använda dom. Samtidigt kanske barnen tittar på en film men kommer på att de ska titta på varsin film. Detta kanske sker i soffan eller på balkongen rent av. Inte nära en stationär dator eller på TVn som hänger på väggen i barnets rum...

 

Det är önskemålen jag vill uppfylla.Om man bortser från möjligheten att komma åt filer vart man än befinner sig i världen. Alltså vi strunta i det helt. Då borde det väl gå att sätta ihop och köra lite film trådlöst (kanske inte i HD). Det måste väl gå?!?!?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...