Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Någon har tagit över min dator


NaadjaaH

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag behöver hjälp, vår senaste laptop ( ca 8 mån) har fått något typ av intrång. När vi starar datorn så rör musen på sig själv och går in på egna program och hemsidor. Vi kan inte styra musen eller något. Jag stängde av datorn samt vårat internat och när jag startade datorn igen så hände samma sak. Försökte gå in för att omformatera datorn men åter igen gick inte musen att styra och den gick själv in på byta lösenord och ville ändra så jag stängde av den igen. Vad ska jag göra ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då det rör sig om en ny laptop så har den en recoverypartition, besök tillverkarens webbplats, och på supportsidorna så anges det hur du installerar om datorn.

 

I de flesta fall är det en enkel metod, typ att trycka ner vissa tangenter vid vissa tillfällen direkt efter att du startat datorn.

 

Då återställs datorn och du går igenom precis samma rutin som när ni 1:t startade er nya dator..

 

MEN! Denna gång skriver ni helt in t.ex. PCAdmin som användare när det valet finns i installationens slutskede.

Det 1:a ni gör när ni loggat in med PCAdmin är att ni startar Windows update, kör den och OM det står något om valfria uppdateringar då väljer ni även dessa.

 

Först när det inte finns fler uppdateringar, då använder ni SÖK fältet för att söka efter "användarkonton" välj: Hantera ett annat konto

Välj: lägg till ett användarkonto

 

skapa ett nytt konto per användare, med era förnamn som kontonamn

 

SPARA PCAdmins lösenord på en skyddad, men lätt åtkomlig plats!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag behöver hjälp, vår senaste laptop ( ca 8 mån) har fått något typ av intrång. När vi starar datorn så rör musen på sig själv och går in på egna program och hemsidor. Vi kan inte styra musen eller något. Jag stängde av datorn samt vårat internat och när jag startade datorn igen så hände samma sak. Försökte gå in för att omformatera datorn men åter igen gick inte musen att styra och den gick själv in på byta lösenord och ville ändra så jag stängde av den igen. Vad ska jag göra ?

Hej!

 

Hur är musen ansluten till datorn?

Har du prövat vad som händer utan att musen är ansluten?

 

Eller menar du datorns styrplatta (touchpad) när du skriver mus?

För i så fall kan du se vad som händer när du ansluter en mus.

 

Stängde du av routern när du skrev att du stängde av internet?

Det kan vara nödvändigt om det är någon som är inne på ert trådlösa nätverk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då det rör sig om en ny laptop så har den en recoverypartition, besök tillverkarens webbplats, och på supportsidorna så anges det hur du installerar om datorn.

 

I de flesta fall är det en enkel metod, typ att trycka ner vissa tangenter vid vissa tillfällen direkt efter att du startat datorn.

 

Då återställs datorn och du går igenom precis samma rutin som när ni 1:t startade er nya dator..

 

MEN! Denna gång skriver ni helt in t.ex. PCAdmin som användare när det valet finns i installationens slutskede.

Det 1:a ni gör när ni loggat in med PCAdmin är att ni startar Windows update, kör den och OM det står något om valfria uppdateringar då väljer ni även dessa.

 

Först när det inte finns fler uppdateringar, då använder ni SÖK fältet för att söka efter "användarkonton" välj: Hantera ett annat konto

Välj: lägg till ett användarkonto

 

skapa ett nytt konto per användare, med era förnamn som kontonamn

 

SPARA PCAdmins lösenord på en skyddad, men lätt åtkomlig plats!

 

Jag gick in på Acers hemsida men hittar inget om hur man omformaterar windows 8, hittar info om vista och 7. Jag försökte tidigare genom att trycka ALT F11 och fick fram någon typ av installations gudie men även där hade jag inte kontroll över min dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Hur är musen ansluten till datorn?

Har du prövat vad som händer utan att musen är ansluten?

 

Eller menar du datorns styrplatta (touchpad) när du skriver mus?

För i så fall kan du se vad som händer när du ansluter en mus.

 

Stängde du av routern när du skrev att du stängde av internet?

Det kan vara nödvändigt om det är någon som är inne på ert trådlösa nätverk.

Hej

När jag menar mus menar jag själv touchpad på datorn, jag har ingen extern mus kopplad. Jag stängde av hela modemet så att ingen kunde använda internet. Jag tänkte att om jag stänger av den så kan/borde inte någon kunna styra vår dator men även då hade jag inte kontroll över datorn vid omstart. Ingen annan dator i hushåller är påverkad i övrigt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är en helt korrekt åtgärd.

Nästa steg är att avinstallera program som du inte känner igen, och kanske till och med återställa datorn. Då får du ta hjälp av manualen, ibland finns det en separat knapp ovanför tangentbordet för återställning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag stängde av hela modemet så att ingen kunde använda internet. Jag tänkte att om jag stänger av den så kan/borde inte någon kunna styra vår dator men även då hade jag inte kontroll över datorn vid omstart. Ingen annan dator i hushåller är påverkad i övrigt

Är modemet det enda som datorerna är anslutna till, ingen router?

 

Hur fungerar det om du går in i UEFI/BIOS, verkar datorn fjärrstyrd då också?

 

Var datorn förinstallerad med Windows 8?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det andra nätverk runt om som datorn kan ha blivit ansluten till. Om den är ansluten till ett annat nätverk så hjälper det inte att stänga av det egna nätverket.

 

Det brukar finnas en knapp för avstängning av trådlös uppkoppling, antingen med en av Fn knapparna eller med en separat knapp.

 

Man kan låsa möjligheten att datorn ansluts  till fjärrskrivbord.

 

På min 8.1   System---Fjärrinställningar----Fjärrsessioner  (I sökrutan skriv System.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...