Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Installationsfrågor


Pelleman Jensen

Rekommendera Poster

Pelleman Jensen

Jag har en PC med två separata Windows XP-system på två hårddiskar. Det gamla "förstasystemet" har blivit korrupt på något vis och kan ej startas längre medan det andra fungerar helt utan problem, däremot går det alldeles utmärkt att lagra och läsa data på den första hårddisken.

Nu har jag förstått att det är läge att byta till ett nyare system då bankerna inte längre garanterar säkerhet med Windows XP, och då har jag bestämt mig för Windows 7.

 

Nu till min fråga:

Jag har funderat på om jag kan spara alla viktiga filer på den första hårddisken medan jag installerar det nya systemet på den andra, men vad händer när det är så här...

Startsekvensen med "boot.ini" och övriga systemfiler ligger på den första hårddisken (med det korrupta systemet). Påverkar det den nya installationen eller skapas det nya systemstartfiler  med det nya systemet, och kan det bli konflikter någonstans?

 

Även om systemet på den första hårddisken är korrupt men disken ändå fullt läsbar så tänker jag nämligen precis tvärtom också, dvs...

...ska jag lägga alla viktiga filer på den fullt fungerande andra hårddisken istället och installera det nya systemet på den första (där ju startsekvensen ligger)?

Jag vill ju inte hamna i ett läge där allt bara försvinner!

 

Usch, jag blir lite snurrig i huvudet av detta. Jag hoppas att ni kan hjälpa mig på ett enkelt förklarat sätt! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägg alla viktiga filer på en USB sticka (oinstallerade), viktigt att de är kompatibla med win 7 sedan köper du en SSD och installerar Windows 7 på den.. Ta bort den korrupta disken. alla diskar med operativsystemet Win XP kan du formatera och använda som lagring för spelinstallationer och program m.m

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kopiera över alla filer du vill spara till den disk som inte har startsekvensen. Efter kopiering kopplar du bort denna disk. Installera Windows 7 på den disk som finns ansluten, se till att du formatterar disken. Efter installationen ansluter du den andra disken, kopierar filerna till den disk som du har Windws 7 på, formatterar den andra disken. Då har du ett rent system med två "nyformatterade" diskar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glöm inte bort att du måste hitta och ladda hem drivrutiner för hårdvaran i din maskinen (ljudkort, grafikkort, moderkort mm) som stöder Windows 7. Kan ibland vara svårt att hitta till äldre utrustning. Utan drivrutiner får du nog börja fundera på en ny maskin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelleman Jensen

Glöm inte bort att du måste hitta och ladda hem drivrutiner för hårdvaran i din maskinen (ljudkort, grafikkort, moderkort mm) som stöder Windows 7. Kan ibland vara svårt att hitta till äldre utrustning. Utan drivrutiner får du nog börja fundera på en ny maskin.

Det sitter en AMD Athlon 64 X2 Dual Core Processor 3800+ i datorn nu. Grafikkortet är ett NVIDIA GeForce 7600 GS och ljudkortet ett M Audio 2496, och jag har ingen aning om hur kompatibelt dessa är med Windows 7. Jag har inte ens tänkt på att det skulle kunna vara ett problem... :wacko:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det sitter en AMD Athlon 64 X2 Dual Core Processor 3800+ i datorn nu. Grafikkortet är ett NVIDIA GeForce 7600 GS och ljudkortet ett M Audio 2496, och jag har ingen aning om hur kompatibelt dessa är med Windows 7. Jag har inte ens tänkt på att det skulle kunna vara ett problem... :wacko:

Du får gå till supporten för respektive hårdvara och se om de finns drivrutiner att ladda ned för Windows 7. Kan vara så att dom inte tagit fram något för Windows 7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelleman Jensen

Du får gå till supporten för respektive hårdvara och se om de finns drivrutiner att ladda ned för Windows 7. Kan vara så att dom inte tagit fram något för Windows 7.

Jag har nu kollat upp det och det finns kompatibla drivrutiner för Windows 7 till både processorn, grafikkortet och ljudkortet. :thumbsup:

Ska jag ladda hem dem, spara dem på separat ställe och installera dem EFTER att jag installerat det nya systemet eller gå till väga på något annat sätt? Ursäkta dessa frågor som kan verkade något korkade, men jag är som sagt var ingen dataexpert...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu kollat upp det och det finns kompatibla drivrutiner för Windows 7 till både processorn, grafikkortet och ljudkortet. :thumbsup:

Ska jag ladda hem dem, spara dem på separat ställe och installera dem EFTER att jag installerat det nya systemet eller gå till väga på något annat sätt? Ursäkta dessa frågor som kan verkade något korkade, men jag är som sagt var ingen dataexpert...

Ja det är riktigt. Börja med moderkortets drivrutiner. I Enhetshanteraren kan du installera resterande drivrutinerna och kolla om det är något mera som behöver uppdateras. När det gäller grafikkort så kan man ibland behöva köra en speciell installationsfil - du får läsa på i tillvekarens beskrivning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
Pelleman Jensen

Tydligen så är min hårddisk med det kraschade systemet (där startsekvensen ligger) helt skadad, för jag kan inte installera det nya systemet på den. Installationen avbryts innan jag ens kommit till installationsalternativen! Jag kan inte formatera den hårddisken från det andra systemet heller. "Formateringen kunde ej slutföras" kommer upp och nu är jag lite villrådig igen. Hur ska jag kunna radera båda mina hårddiskar när det inte går att formatera dem? Kan jag gå in via Kontrollpanelen/Administrationsverktyg/Diskhantering och formatera eller radera diskarna där? Jag har redan raderat en partition på första disken via den vägen och det var inga problem...

Min tanke är alltså att jag borde kunna installera det nya systemet om datorn är helt ren, men jag kanske är lite ute och reser...

I värsta fall får jag väl köpa en ny hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske kan tyckas omständligt men:

 

1. Fixa ett USB som kan boota med Linux Mint (13 eller 17, gärna MATE och 32-bitar)

2. Om du inte redan gjort så som föreslagits, att ta ur/koppla bort den disk som du har använt som backup, så gör det.

3. Starta upp datorn från USB, med Linux Mint.

4. Välj från dess skrivbord att installera Linux och välj alternativet att använda hela disken.

5. Pröva att starta upp datorn utan USB och se om Linux Mint startar upp.

 

Fungerar detta okej så torde det inte vara fel på disken utan bara det faktum att Windows installation misslyckas.

 

6. Starta åter upp på USB

7. Installera programmet gparted via Programhanteraren.

8. Starta gparted. (Finns inte gparted att välja i Menu så starta ett terminalfönster och skriv gparted)

9. Använd det till att formatera disken med (numera) Linux på. Använd filsystemet NTFS.

 

Pröva åter att installera Windows.

 

Visst, det går att testa att bara göra steg 6-9 men om det är något fel på disken torde 4-5 misslyckas.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelleman Jensen

Kanske kan tyckas omständligt men:

 

1. Fixa ett USB som kan boota med Linux Mint (13 eller 17, gärna MATE och 32-bitar)

2. Om du inte redan gjort så som föreslagits, att ta ur/koppla bort den disk som du har använt som backup, så gör det.

3. Starta upp datorn från USB, med Linux Mint.

4. Välj från dess skrivbord att installera Linux och välj alternativet att använda hela disken.

5. Pröva att starta upp datorn utan USB och se om Linux Mint startar upp.

 

Fungerar detta okej så torde det inte vara fel på disken utan bara det faktum att Windows installation misslyckas.

 

6. Starta åter upp på USB

7. Installera programmet gparted via Programhanteraren.

8. Starta gparted. (Finns inte gparted att välja i Menu så starta ett terminalfönster och skriv gparted)

9. Använd det till att formatera disken med (numera) Linux på. Använd filsystemet NTFS.

 

Pröva åter att installera Windows.

 

Visst, det går att testa att bara göra steg 6-9 men om det är något fel på disken torde 4-5 misslyckas.

So far so good! :-)

 

Jag har följt steg 1-5 till punkt och pricka och kör faktiskt från Linux Mint just nu. Jag måste ju säga att gränssnittet är otroligt rent och snyggt och detta får mig att undra om jag kanske skulle fortsätta att köra med Linux på första disken, formatera disk 2 härifrån och installera Windows 7 på den istället. Finns det några uppenbara faror med detta? Jag borde väl då få ett alternativ för val av system vid uppstart precis som jag haft hittills?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det några uppenbara faror med detta? Jag borde väl då få ett alternativ för val av system vid uppstart precis som jag haft hittills?

Nja, om du först installerar Windows och därefter Linux så ska detta med starthanteraren fungera utan "meck".

 

Jag har en hårddisk á 80 GB med Linux Mint 17 MATE och en hårddisk á 320 GB med Windows XP. Båda diskarna är fullt synliga och användbara från Linux men Windows ser bara "sin" disk.

 

Jag har nu Linux starthanterare på Linux-disken och den är satt som första disk, 0, i BIOS. Jag får där ett val att välja operativ.

 

Jag kan även via F12 vid uppstart välja vilken disk jag vill boota.

 

Man kan ha en starthanterare liggandes på Windowsdisken och låta den vara första disk och där välja vilken disk som ska startas.

Grub4Dos heter den. Behövs bara två små filer i roten på C:

Dock lite meckande innan det fungerar.

 

Det bör gå att köra update-grub från Linux, när Windowsdisken sitter på plats, så ska starthanteraren hitta Windowsdisken och lägga till den som alternativ i boot-menyn men jag vet inte om jag själv gjort så.

Jag använder ett verktyg, i Linux, som heter Grub Customizer för sådant.

post-52940-0-75138100-1411421324_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelleman Jensen

Nja, om du först installerar Windows och därefter Linux så ska detta med starthanteraren fungera utan "meck".

 

Jag har en hårddisk á 80 GB med Linux Mint 17 MATE och en hårddisk á 320 GB med Windows XP. Båda diskarna är fullt synliga och användbara från Linux men Windows ser bara "sin" disk.

 

Jag har nu Linux starthanterare på Linux-disken och den är satt som första disk, 0, i BIOS. Jag får där ett val att välja operativ.

 

Jag kan även via F12 vid uppstart välja vilken disk jag vill boota.

 

Man kan ha en starthanterare liggandes på Windowsdisken och låta den vara första disk och där välja vilken disk som ska startas.

Grub4Dos heter den. Behövs bara två små filer i roten på C:

Dock lite meckande innan det fungerar.

 

Det bör gå att köra update-grub från Linux, när Windowsdisken sitter på plats, så ska starthanteraren hitta Windowsdisken och lägga till den som alternativ i boot-menyn men jag vet inte om jag själv gjort så.

Jag använder ett verktyg, i Linux, som heter Grub Customizer för sådant.

Hm, ska jag då alltså gå vidare med steg 6-9 enligt dina instruktioner och försöka installera Windows 7 på denna disken., och därefter ominstallera Linux Mint på den andra (och i så fall via USB-minnet)? Eller kan jag installera Linux på en andra partition på första disken?? Kommer jag att få alternativet att installera Linux på disk 2 eller kommer den att vilja installera det på disk 1 som väl var fallet när jag bootade med USB-minnet?

 

Många frågor blir det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Linux Mint (m.fl.) är bra på att samsas med andra operativsystem på samma disk, och även på separata diskar.

Har man installerat Windows och den fungerar så kommer en installation av Linux att ta hänsyn till det.

men inte tvärtom, eftersom Windows inte "fattar" att det finns ett annat operativsystem.

 

Det är inte ett måste att installera Linux sist, det (bör) gå att få till starthanteraren att inkludera en Windowsinstallation i efterhand.

 

Men som du kanske märkte så tog det inte allt för lång tid att installera Linux Mint.

 

Ska du köra med Mint rekommenderar jag Linux Mint 17.

Av LM17 är min personliga favorit MATE som skrivbordsmiljö. JAG tycker den är mest lik Windows medan många andra anser att Cinnamon är mest lik.

Jag har inget emot Cinnamon men föredrar alltså MATE.

Miljön KDE har jag inte kommit överens med, saker som inte fungerar direkt samt att den slukar mer resurser.

 

Inte mycket till svar men fundera hur du vill disponera dina diskar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...