Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Phenomen

LÖST En ny HP laptop

Rekommendera Poster

För trött för att googla. Vafan är de två partitionerna ?

Det fanns en till partition "hp recovery" men den tog jag bort efter att gjort en recovery USB av den. Vill jätte gärna ta bort de två första om det är möjligt...

EcqyPzs.png

Redigerad av Phenomen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För trött för att googla. Vafan är de två partitionerna ?

Det fanns en till partition "hp recovery" men den tog jag bort efter att gjort en recovery USB av den. Vill jätte gärna ta bort de två första om det är möjligt...

EcqyPzs.png

Du skall inte ta bort de två partitionerna!

Hårddisken är sannolikt GPT-formaterad och Windows 8 installerad på standardvis. När så sker skapar Windows 8 två partitioner för systemfiler.

De används också vid återställning eller reparation av Windows 8.

Tar du bort någon av dem kommer sannolikt inte Windows att starta.

Om du inte vill ha kvar dem måste du partitionera om disken innan du installera om Windows 8. Du kan inte använda din återställnings-USB om du vill fortsätta slippa dem för den återskapar dem. Du måste ha ett installationsmedia som är Windows "original" för att undvika de två partitionerna.

Då måste du också installera alla drivrutiner på egen hand.

För att hämta Windows 8 orörd måste du ha en "Retail-licens", vilket du inte har när Windows kommer förinstallerat på datorn.

Åge

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag visste att nåt inte stämde och därför ställt frågan här. 

Vad jag har förstått så får man ha endast 4 primary-partitioner på en NTFS. Jag tänkte installera Ubuntu och måste därför skapa 2 partioner till. Den ena ska vara en swap-partition.

Men jag kanske kan skapa logiska partitioner istället och installera ubuntu på. Men då vet jag inte om detta fungerar...

Tips?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

http://itsfoss.com/install-ubuntu-1404-dual-boot-mode-windows-8-81-uefi/

Den här länken beskriver hur man kan installera Ubuntu 14.04 på en GPT disk med Windows 8  som du verkar ha.

Jag vet inte vilka Linux distrbutioner den i övrigt fungerar på.

LARSAS

Redigerad av LARSAS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trodde att windows skulle klaga om antalet primary-partioner skulle överstiga 4 st. Det ska göra det om alla partitioner är av typen NTFS. 

Nu har jag installerat Ubuntu och har totalt 5 primary-partitioner varav dessa så är 2 linux partitioner (swap + ext4)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trodde att windows skulle klaga om antalet primary-partioner skulle överstiga 4 st. Det ska göra det om alla partitioner är av typen NTFS. 

Nu har jag installerat Ubuntu och har totalt 5 primary-partitioner varav dessa så är 2 linux partitioner (swap + ext4)

En GPT disk tillåter fler partitioner än en MBR disk .Har egentligen inget att göra med att disken är NTFS formaterad.

LARSAS

Redigerad av LARSAS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här kan de av er, som kanske finner intresse i det, läsa om hur Microsoft tänkt sig partitioner på UEFI-baserade hårddiskpartitioner.

Beskrivningen stämmer bra med det jag omnämner i mitt inlägg nummer 2.

http://technet.microsoft.com/en-us/library/dd744301(v=ws.10).aspx

Åge

Jag har ingen system eller MSR partition. Som det står i din länk, skapas den om det finns plats. Formaterar man och partitionerar disken innan installation av Windows, så att allt utrymme är upptaget, hamnar dessa på samma partition som operativsystemet. Personligen tycker jag att det är bättre.

Redigerad av vertpre

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ingen system eller MSR partition. Som det står i din länk, skapas den om det finns plats. Formaterar man och partitionerar disken innan installation av Windows, så att allt utrymme är upptaget, hamnar dessa på samma partition som operativsystemet. Personligen tycker jag att det är bättre.

Det är precis vad jag skriver i mitt inlägg nummer 2.

Åge

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...