Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ID-Kaparna


Gäst Qe2

Rekommendera Poster

Hej.

Jag har en fundering. Jag läser idag i Expressen att Id-kaparna härjar friskt på internet och att polisen uppmanar allmänheten att spärra sina personnummer. Som normalanvändare av datorn och ganska säkerhetsmedveten över vad jag gör på internet, så blir jag ändock en smula skrämd.

Här i detta forum finns ju experten inom både det ena och det andra och jag undrar nu om följande länk jag skickar med här endast är ett sk. "förstasidesstoff" av en tidning, eller skall man kasta sig in och göra en e-spärr?

Vad säger ni om detta?

 

http://www.expressen.se/gt/polisen-varnar-sparra-ditt-personnummer/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Det finns tjänster på nätet där man kan spärra sitt personnummer"

Då gäller det att man hittar en "verklig" sådan. Annars måste ju en sådan "tjänst" vara det optimala sättet att komma över nya personnummer.

 

Kan man inte idag anse att det är oseriösa företag som medger shopping utan ex. direktköp via bank, inloggning via Bank ID osv?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ingen nyhet i alla fall för det skrevs om det förra sommaren också: http://www.sydsvenskan.se/ekonomi/sparr-kan-stoppa-id-stold/

Mindre uppblåst där eftersom det inte är en kvällstidning. Eftersom artiklarna skrivs just på sommaren finns det risk för att det är lite rötmånadshistoria.

 

Upplysningscentralen UC: https://www.uc.se/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Skulle vi rätta oss efter allt som kvällspressen skriver i brist på andra skandaler skulle vi snart inte våga gå utanför ytterdörren.

 

I sommar har det varit högaktuellt på förstasidorna om hur kriminella kapar ditt kontokort. Sådant har förekommit så länge jag kan minnas. Riggade bankomater och andra skrämselartiklar. Läsarna får själva se om dom kan se skillnaden på en riggad bankomat och en seriös.

 

Herregud! Förr när vi hämtade ut pengar på banken fanns risken att bli nedslagen och rånad utanför banken. Pensionärerna var dom som var mest utsatta. Det kartlades när dom fick sina pensioner.

 

"Målvakter" tömde brevlådorna för att komma över dina pengar och identitet. Förekommer säkert idag också, men det hamnar i skuggan när det gäller kontokortkapning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Skulle vi rätta oss efter allt som kvällspressen skriver i brist på andra skandaler skulle vi snart inte våga gå utanför ytterdörren.

 

Det skojas friskt även i verkligheten, inte bara i kvällsblaskornas värd. En bekant till mig råkade ut för att någon hade shoppat för omkring 26 000 kr i USA nu i sommar trots hon inte hade satt sin fot i USA detta året.

 

Jag har gjort ID-spärr. Skrämmande att systemen är så osäkra så att det behövs. 

 

Hur skojeriet har gått till känner jag inte till.

 

Håller med om att skandalpressen gör vad det kan för att skrämma folk. Ibland låter det som att halva svenska folket har blivit lurade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...