Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dela filer över nätverk Win 7


Injen

Rekommendera Poster

Hej gott folk.

Har nu i två dagar suttit och försökt dela filer över mitt nätverk.

För att dra en lång historia kort.

Jag vill dela filer mellan två datorer och båda använder Win 7 Ultimate.

Tidigare så delade jag bara filer genom att skapa en ny Windows användare på datorn som jag ville dela ifrån "dator 1", för att sedan klicka mig in via "dator 2" genom Nätverk "dator 1", och där hittade jag alla delade filer.

Efter en ren ominstallation av Windows på dator 1 så funkade inte denna metod längre, trots att jag har satt upp allt som tidigare. Får enbart ett felmeddelande att jag inte har behörighet etc.

Så då testade jag den enklare varianten att skapa en arbetsgrupp då dator 1, som jag sedan anslöt med dator 2 och delade ut några mappar till arbetsgruppen.

Nu kan jag se alla delade mappar i Nätverk på dator 2 som är delade från dator 1, men om jag dubbelklickar på någon utav mapparna så får jag exakt samma felmeddelande. -Att jag inte har behörighet etc etc.

 

Så vart ligger problemet?

Jag har ingen brandvägg installerad. Windows egna brandvägg har jag avaktiverat. Routern ska inte vara något bekymmer då det är inom det interna nätverket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry för förvirringen. Menade Hemgrupp och inte Arbetsgrupp :)

Men men. Testade göra om allt idag, skapade en ny hemgrupp på dator 1, knapprade in lösenordet på dator 2 och nu verkar det fungera, men att ta sig in till alla filer tar väldigt lång tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Har du följt denna guide: http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/homegroup-help#homegroup-start-to-finish=windows-7&v1h=win81tab1&v2h=win7tab1 ??

 

Det är nog den vägen du bör gå! Workgroups hör till den tidiga Windows-stenåldern & pga. problem med dessa så gick Windows över till HemGrupper istället!

 

:)

 

Varför säger du att Workgroups hör till "den tidiga stenåldern", Workgroups finns ju kvar i Windows 7, men Hemgrupp finns ju också från och med Windows7.

Du måste fortfarande i Windows 7 ha datorerna i samma arbetsgrupp, för att kunna nå varandra i en Hemgrupp.

Original så är namnet i en arbetsgrupp just Workgroups, som man enkelt ändrar till det namn man vill ha vid behov.

Alltså är benämningen Workgroup och Hemgrupp inte samma sak, som du påstår, inte är det så i mitt nätverk i alla fall.

 

Jag har aldrig haft några problem med dessa olika grupper, förutom dom få gånger, när jag vid ominstallation glömt att ändra arbetsgruppen till rätt namn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför säger du att Workgroups hör till "den tidiga stenåldern", Workgroups finns ju kvar i Windows 7, men Hemgrupp finns ju också från och med Windows7.

Du måste fortfarande i Windows 7 ha datorerna i samma arbetsgrupp, för att kunna nå varandra i en Hemgrupp.

Original så är namnet i en arbetsgrupp just Workgroups, som man enkelt ändrar till det namn man vill ha vid behov.

Alltså är benämningen Workgroup och Hemgrupp inte samma sak, som du påstår, inte är det så i mitt nätverk i alla fall.

 

Jag har aldrig haft några problem med dessa olika grupper, förutom dom få gånger, när jag vid ominstallation glömt att ändra arbetsgruppen till rätt namn.

 

Ja! Varför tror du att Microsoft skapade funktionen Hemgrupp trots att arbetsgrupper redan fanns??

 

Kan det vara så att det finns stora administrativa nackdelar med just en arbetsgrupp (=workgroup)??

Kan det vara så att det är mycket enklare att administrera en Hemgrupp?

 

Båda två tycks göra samma sak men är, som jag påpekade i mitt urspungliga inlägg inte samma sak!

 

Om du endast väljer att använda "arbetsgrupp" med låt oss säga 5 datorer med 1 användare var, så tvingas du att lokalt på VAR OCH EN AV DE 5 DATORERNA SKAPA SAMTLIGA 5 ANVÄNDARKONTON. (Tänk om det var 2 användare per dator= 10 konton att skapa på varje dator? Därför är workgroup är en metod som hör till tidiga PC-stenåldern!)

 

När du skapar en hemgrupp på 1:a datorn, så skapas samtidigt ett enda "gemensamt" konto för hemgruppen med åtkomst till hemgruppens utdelningar, På den 1:a datorn genereras 1 enda lösenord till "hemgruppen".

På de 4 resterande datorerna behöver du endast gå med i den nu skapade hemgruppen och ange exakt samma lösenord för att få bli medlem!

 

Varje användare får därefter vid inloggning välja huruvida de önskar dela ut sina privata mappar (Mina dokument. mina bilder osv.) Detta avråder jag dock ifrån, då detta inte är förenligt med ens personliga integritet. I min mening bör man endast dela ut skrivaren.

 

Därmed delas endast varje dators befintliga DELADE mappar (C:\Users\Public och underliggande mappar) ut och till dessa kan användarna spara eller kopiera de filer de önskar dela med sig av till alla andra i hemgruppen.

 

Nog inser väl alla att hemgrupp är ett mer praktiskt val, som med minst arbetsinsats genererar ett riktigt bra resultat! :)

 

 

PS! "Alltså är benämningen Workgroup och Hemgrupp inte samma sak, som du påstår"

 

Jag har ALDRIG påstått något om att Workgroup och Hemgrupp är samma sak som du påstår i citatet!

Tvärtom, då jag, de facto, REKOMENDERAR att man använder hemgrup hellre än den knöligare arbetsgruppen!

DS!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PS! Läs mer här: http://windows.microsoft.com/sv-se/windows7/What-is-the-difference-between-a-domain-a-workgroup-and-a-homegroup DS!

 

Citat:

"

I en arbetsgrupp:

 

•Alla datorer är likvärdiga i nätverket och ingen dator kontrollerar någon annan dator.

 

•Varje dator har en uppsättning användarkonton. Innan du kan logga in i en dator i en arbetsgrupp måste du ha ett konto på den datorn.

 

•Det finns oftast högst tjugo datorer i en arbetsgrupp.

 

•En arbetsgrupp skyddas inte av något lösenord.

 

•Alla datorer måste finnas i samma lokala nätverk eller undernät.

 

 

I en hemgrupp:

 

•Datorer i ett hemnätverk måste tillhöra en arbetsgrupp, men de kan även tillhöra en hemgrupp. Med en hemgrupp är det enklare att dela bilder, musik, filmer, dokument och skrivare med andra personer i ett hemnätverk.

 

•En hemgrupp skyddas med ett lösenord men du behöver bara skriva lösenordet en gång, när du lägger till datorn till hemgruppen."

 

 

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vänligen hjälp trådskaparen med sitt problem. Om ni vill diskutera annat ta det i en separat tråd, se regel 4:

 

4. Tänk på att hålla dig till ämnet. De allra flesta här söker svar på sina frågor, lösningar på sina problem och kontakt med likasinnade. Svara, följ upp och förtydliga. Känner du att du har andra saker på hjärtat är det ofta bättre att starta en ny diskussion.

//eforum.idg.se/index.php?app=forums&module=extras&section=boardrules

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...