Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vi kör statiska IP, måste DHCP vara av hos min ISP då?


PC Senior

Rekommendera Poster

Ska prova DHCP på flera/alla datorer senare, men först fasta IP nu då jag stängde av DHCP i min router och ska kolla nästa, supporten sa nog fel att den ska vara på. Men min ISP har stängt av DHCP.

DHCP är avstängt där och nu här, kan det vara på där om jag har statiska IP här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har många trådar om ditt nät.

 

Först och främst skall du ha en ISP akitiv, denna ISP förser dig ofta med en IP-adress och en DNS-adress om ISP har fasta adresser. De kan också vara dynamsika, DHCP. Detta ställer du in i din router. Detta kallas ofta WAN-sida. Detta har ingenting att göra med om du har dynamiska eller fasta IP-adresser på ditt LAN.

 

Du skall också ställa in om dina klienter, dvs dina datorer, plattor och telefoner som skall ansluta till routern, skall ha dynamiska eller fasta adresser. Detta kallas LAN-sida.

 

Bygg (helst) inte ett LAN med flera routrar, använd hellre switchar, det är enklare om du behöver fler kabelanslutningar än vad routern har. En router har alltid en WAN anslutning och en eller flera LAN anslutning och du måste matcha den andra routerns WAN IP-adressering mot den första routerns LAN IP-adressering. En switch har inte in och utgång så där är det bara att stoppa i kablarna hur som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har många trådar om ditt nät.

 

Först och främst skall du ha en ISP akitiv, denna ISP förser dig ofta med en IP-adress och en DNS-adress om ISP har fasta adresser. De kan också vara dynamsika, DHCP. Detta ställer du in i din router. Detta kallas ofta WAN-sida. Detta har ingenting att göra med om du har dynamiska eller fasta IP-adresser på ditt LAN.

 

Du skall också ställa in om dina klienter, dvs dina datorer, plattor och telefoner som skall ansluta till routern, skall ha dynamiska eller fasta adresser. Detta kallas LAN-sida.

 

Bygg (helst) inte ett LAN med flera routrar, använd hellre switchar, det är enklare om du behöver fler kabelanslutningar än vad routern har. En router har alltid en WAN anslutning och en eller flera LAN anslutning och du måste matcha den andra routerns WAN IP-adressering mot den första routerns LAN IP-adressering. En switch har inte in och utgång så där är det bara att stoppa i kablarna hur som helst.

Ja för långa trådar är inte bra och det dyker upp nya frågor.

ISP skrev nu att de har DHCP hit.

Klättrade upp och tittade på routrarna, den med wifi som används har ingen WAN men USB, bra på semestern om det fungerar

http://pctidningen.se/tester/natverk/netgear-3gumts-mobile-broadband-wireless-n-router-mbrn3000

USB används inte så 4 LAN blir som en switch?

 

Kanske därför det fungerar och jag har DHCP avstängt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...