Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilken ISP till Telia öppen fiber?


PC Senior

Rekommendera Poster

Till Telia öppen fiber finns 8 att välja på och jag har tillsvidare fastnat för:
T3 som verkar billigast och har inte en massa klagomål, men ligger i Norrland liksom AllTele det varit tveksam support med.

Bredband2 har en massa klagomål.
AllTele har 12 månaders bindningstid och är inte så billiga längre.
Telia är klart dyrast.
Tyfon har 12 månader men är ändå inte så billiga.
Universal Telecom i Portugal har en dålig sida.
Bahnhof var mitt andra val men har många klagomål.
Netatonce har inte riktigt det jag vill ha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skaffade när jag kom till Göteborg ADAMO bredband ADSL 8/1 men det såldes till TDC som Sålde till Alltele. Hastigheten var ca 7Mbit/s. När det blev fiber i fastigheten valde jag Bahnhof som komplemént 100/10Mbit/s. Komplement pga risken för krångel. Jag behöll alltså Alltele ADSL för att vara helt säker på att ha tillgång till internet.

Snabbt visade sig en fördel med Bahnhof: De fakturerar bara var 3e månad, dvs 4 fakturor /år. Ju färre fakturor dessto bättre. Bindningstiden 12 månader var OK för mig.

Alltele fakturerade 12ggr/år, dvs varje månad.

Det som fick mig att säja upp Alltele var när jag fick en faktura ca 10 dagar innan den skulle betalas. Utskriven enligt papperet ca 20 dagar innan den skulle betalas. Det tog alltså 10 dagar från utskrift till min brevlåda.

Uppenbart är att Alltele jobbar med att tjäna extra på påminnelse fakturor.

Jag reser mycket och borta 14 dagar är ingenting.

Så jag spolade Alltele med hänvisning till för kort tid mellan faktura hos mig och när den skulle vara betald.

Såg i tidningen idag att Teliasonera har 60 dagars dröjsmål. Från Teliasonera får en faktura från en underleverantör till Teliasonera betalar.

Det hade jag velat få från Alltele, 60 dagar från fakturan ligger i brevlådan till den ska betalas.

Samt 4 eller 2 eller bara 1 faktura om året.

Växjö energi hade en gång i tiden möjlighet välja årsfaktura.

Men vi ska inte bortse från sysselsä'ttningseffekten med månadsfaktura.

Vad det gäller Bahnhof har internet varit nere nån enstaka dag/år. Men det kan lika gärna varit "Framtidens bredband" (kommunägt) som haft problem.

Inte tjänsteleverantören Bahnhof.

Så jag är nöjd med Bahnhof.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft T3 fiber 100/100 i 3 år utan krångel. Internet har legat nere några ggr på 3 år, och om jag inte minns fel så har det varit kabelfel alla gånger. D.v.s. något som T3 inte rår för. Jag har med andra ord inte haft någon anledning att klaga, :) så jag vet inte hur dom behandlar klagomål.

 

Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Även Telias "Öppen fiber" har begränsningar. Man kan inte få behålla sin fasta IP-adress.  Fibernätet har begränsningar som inte finns i de gamla kopparnätet. Ingen av de 10 operatörerna kan erbjuda sig att flytta med min fasta IP-adree om jag anv. Telias "Öppna nät". Om jag byter till annat nätverk, eller behåller koppartrådarna så går det bra.

Telias "Öppna nätverk" är allts inte så särkilt öppet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...