Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

NAS - USB minnen - lagring fografier och arbetsdokument TIPS!


tobi

Rekommendera Poster

Hej!

 

Några korta konkreta tips vore jag tacksam för.

 

har dragit mig för att ta tag i detta men nu är det dags. dels vill jag säkra familjens digra fotosamling utspridd på 4 datorer, flera små usb minnen och ett antal cd skivor. Dels vill jag ha åtkomst och kunna arbeta med dokument hemifrån men även koppla upp mig mot min information i hemmet när jag är på resa. Detta gäller även för familjen. Att vi oberoende av vad vi håller i handen (datorer, ipad, telefoner) har åtkomst till alla filmer, musik, dokument och inte behöva be sonen om att få tillbaka sin dator för att kunna fortsätta jobba med exceldokumentet man påbörjade för ett par timmar sedan..

 

--

 

Vad gäller famijefoto och familjevideo så ser jag dom som en separat del i detta. Jag beräknar att omfattningen kan vara 3-4Tb eller mer. Detta vill jag arkivera genom att ta några minnen och backa upp detta. sedan ytterligare en stor disk som tar allt fram till och med 2013 tex. Det blir till att "handjaga" och gå igenom foton och sedan lägga dessa minnen åt sidan för att helt enkelt ha de sparade. Möjligen bankfack.

 

Vad gäller att fritt ha åtkomst till att jobba med dokument och spela filmer kors och tvärs i hemmet och när man är på resa så ser jag två alternativ.

 

WD my cloud eller synology. Jag vet att snabbast är det att vara ihopkopplad och jag bor i en ny lägenhet där detta skulle kunna vara möjligt (allt fördraget tom) MEN jag vill ha WIFI lösning. Möjligen att man när man sitter närmast NASEN skulle kunna koppla in en sladd för att snabbt föra över stora datamängder. Men i grunden är det inte ett behov. Viktigast är åtkomst, frihet att ta upp ett dokument på datorn oavsett var jag sitter i lägenheten..

 

Oj det blev långt. Hoppas någon orkar ge en liten feedback även om smaken är som baken.

 

Vad gäller NAS så blev jag ju förälskad i att läsa om denna

synologys DS415play

Vi älskar film och vill kunna strömma fritt åt alla håll på olika enheter. Samt att denna verkar vara det snabbaste just nu vad gäller WIFI överföring av data. Något som också är prioriterat. Men Jesus Christ, här måste jag stanna upp. Jag är lagom duktig på datorer och behöver en vettig lösning som inte är för svår att manövrera. Samtidigt så vill jag ha det snabbaste som finns. Långsamt är inget jag orkar med när det kommer till datorer, vad det än handlar om..

 

Tack:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen tycker jag att foton är det absolut viktigaste att inte bli av med, därför kör jag backup i "molnet" via CrashPlan. https://www.code42.com/store/

Kostar $60/år för en dator med obegränsat lagringsutrymme.

Datorn som jag kör backupen från är en ren filserver, dvs en dator som alltid är igång med utdelade mappar på, så att alla på LAN:et kan komma åt foton, musik, filmer etc.

 

För att komma åt dokument hemifrån, från jobbet och på mobilen kör jag Dropbox. https://www.dropbox.com/

Med Dropbox är alltid dina lokala filer på datorn synkade mot de andra enheterna som du har Dropbox installerat på. Det finns även ett webgränssnitt om man inte har Dropbox installerat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack!

 

Molntjänst låter bra. Att jag dessutom vill ha fysiska minnen undanstoppade i bankfack beror lite på min rädsla för att dels barnen skall klippa, klistra, kopiera eller helt enkelt råka kasta bilder, dels för att problem med synkning skall uppstå. Typ: "do you want to sync this library". Man klickar "YES" bara för att det skulle visa sig att man synkade fel mapp och råkade tömma en annan mapp på 1000 bilder. Ja, lite rädd helt enkelt och vill helst slippa dela ut en massa användarbehörigheter kors och tvärs.

 

Sen när du nämner dropbox så kan det vara läge att börja använda det lite mer aktivt. Har endast provat det i arbetet tidigare några ggr men aldrig i någon större utsträckning.

 

Sen har du LAN. Det är förberett hos oss i lägenheten till alla rum, men vi kutar ständigt omkring med laptops (just nu har vi 3 laptops, 2 ipad, en nexus, 3 iphone och en samsung mobil). Därav att man när som helst ska kunna slänga fram en dator och visa eller jobba vidare på något oavsett i vilket rum eller vems dator det är..

 

Bra inlägg och tips. Jag tar tacksamt emot allt och försöker processa det ytterligare!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äh, blev ju massa text från mig..

 

Det handlar om att jag vill ha en framtidssäker lagring med bra prestanda. Streama filmer etc och komma åt vart man vill. Molnet är ju grymt och kanske bättre än att pilla med egen NAS hit och dit? Bra power och fart och enkel användning i en standard som fungerar kommande 10 åren så man slipper jobba kontinuerligt med att uppdatera sina system..

 

Men jag har ju funderat i ett år nu på vad jag ska göra och inte löst det?!?!?! Därav mitt desperata behov av tips och idéer:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack!

 

Molntjänst låter bra. Att jag dessutom vill ha fysiska minnen undanstoppade i bankfack beror lite på min rädsla för att dels barnen skall klippa, klistra, kopiera eller helt enkelt råka kasta bilder, dels för att problem med synkning skall uppstå. Typ: "do you want to sync this library". Man klickar "YES" bara för att det skulle visa sig att man synkade fel mapp och råkade tömma en annan mapp på 1000 bilder. Ja, lite rädd helt enkelt och vill helst slippa dela ut en massa användarbehörigheter kors och tvärs.

 

Sen när du nämner dropbox så kan det vara läge att börja använda det lite mer aktivt. Har endast provat det i arbetet tidigare några ggr men aldrig i någon större utsträckning.

 

Sen har du LAN. Det är förberett hos oss i lägenheten till alla rum, men vi kutar ständigt omkring med laptops (just nu har vi 3 laptops, 2 ipad, en nexus, 3 iphone och en samsung mobil). Därav att man när som helst ska kunna slänga fram en dator och visa eller jobba vidare på något oavsett i vilket rum eller vems dator det är..

 

Bra inlägg och tips. Jag tar tacksamt emot allt och försöker processa det ytterligare!

 

LAN eller WLAN (Wifi) spelar ingen roll, jag kör både och. Handlar bara pm att ha en router med Wifi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LAN eller WLAN (Wifi) spelar ingen roll, jag kör både och. Handlar bara pm att ha en router med Wifi.

 

Jo, men vad är snabbt/snabbast?

 

Har en dovado 4g och kör mobilt bredband. Har inte orkat ordna med fiberleverantören vilket naturligtvis vore det bästa. Men telenors 4g levererar bra. Men visst, jag ska ändra på det. Och visst, det har inget med ursprungsfrågan att göra

 

Byter ju gärna router också även om denna fungerat ok. Däremot har jag lite problem med täckning till balkongen vilket är lite konstigt. Ca 10-12 meter till balkongen från routern. Grymmaste routern just nu som tar 4g?

 

Hur som helst. Vad gäller hastighet om man plockar upp, stänger ner och sparar dokument så måste väl trådbundet vara överlägset WIFI nätverk kopplat till NAS?

 

Nu har jag själv 2,5 datorer med olika mappar och privata grejer blandat med arbetsprylar, gamla som nya. Allt detta vill jag katalogisera på en NAS och dessa dokument (med några få undantag) innebär inte världskatastrof om de skulle försvinna. Däremot vore det jäkligt smidigt att kunna hantera dessa dokument via WIFI.

 

Vet att man kan koppla hårddiskar till routern men jag vet inte hur bra det känns när det finns bra kvalitetsprodukter där ute som bara väntar på att bli köpta av mig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som du själv är inne på - skilj på foton och "dokumet".

Att ha alla(s) foton hos Dropbox innebär ett evigt synkande och även om man nu vill betala för 4TB utrymme så vill man ju inte att 4TB ska synkas till paddan som ju inte har plats för det.

 

Jag har en del dokument, förutom diverse mobilbackup osv., liggande på DropBox och de kan jag redigera på en enhet åt gången.

Här är det smidigt från alla de datorer som har DropBox installerat.

 

En del andra dokument som Google Docs kan hantera ligger hos just Google Drive. Även dessa dokument kan jag komma åt och redigera från mina datorer men även från lånade datorer.

Det är ju inga livsviktiga dokument, varken hos Drive eller DropBox.

 

Hemma har jag en filserver med en massa filmer och där har jag bara delat ut dess USB-anslutna diskar. De här kommer man åt från valfri enhet inom LAN,et.

Eftersom ingen längre kollar på dessa filmer är dock filservern numera avstängd. (Nu är det Swefilmer och liknande som gäller)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...