Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"stänga av" thumbs.db


Lahhe

Rekommendera Poster

Hej,

Finns det någon som kan hjälpa mig att stänga av genererandet av "Thumbs.db"-filer i Windows 8.1. Jag har googlat mig fram till att jag ska ta gå in i regedit och leta upp "HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Advanced" och sätta DWORD:et “DisableThumbnailCache” till 1. Problemet är att jag inte ser något sådant DWORD där. Jag har bockat för "show hidden files" och även avcheckat "Hide protected system operating files", men ändå hittar jag dem inte .

Min userstatus är administratör.

Mycket tacksam för tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows 7 och 8 är snarlika när det gäller denna inställning. För Windows 8 gäller det (engelska) File Explorer i punkt 5 nedan.

Jag skall starta min Windows 8-dator i morgon för att se vad det heter på svenska.

 

Så här görs det i Windows 7:

 

 

 

post-118752-0-11548700-1407965949_thumb.jpg

 

1. Klicka på Windowsloggan i nedre vänstra hörnet. I fältet Kör (för Windows 8 finns "Kör" i menyraden till höger när muspekaren förs dit) skriver du

 

gpedit.msc

 

post-118752-0-10478200-1407966029_thumb.jpg

 

2. Högerklicka på filnamnet och välj i menyn "Kör som Administratör".

 

post-118752-0-67488900-1407966097_thumb.jpg

 

3. I fönstret som öppnas klickar du på "Administrativa mallar"

 

post-118752-0-30377900-1407966161_thumb.jpg

 

4. I menyn som fälls ut klickar du på "Windows-komponenter"

 

post-118752-0-95611000-1407966320_thumb.jpg

 

5. I nästa menyrad klickar du på "Utforskaren" (det är här det skiljer sig mellan Windows 7 och 8 där 8 har kanske ett annat namn).

I fältet till höger dubbeklickar du på "Inaktivering cachelagring av miniatyrer i dolda ......"

 

post-118752-0-70799100-1407966484_thumb.jpg

 

6. Markera "Aktiverad", klicka sedan på "Verkställ" och därefter "OK".

 

7. Starta om datorn.

 

Nu skall du slippa tumnaglarna.

 

Jag kollar i morgon hur det ser ut i Windows 8.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kontrollerat hur jag gör samma sak i Windows 8.1.

 

1. För muspekaren ut till högerkanten så menyfältet glider in i bilden.

 

post-118752-0-07401400-1407969583_thumb.jpg

 

2. I sökfältet skriver du in

 

gpedit.msc

 

Under sökfältet visas filen "  gpedit  "

 

3. Klicka på filnamnet. Windows 8.1 öppnar Skrivbrodmiljön och därefter ett identiskt fönster som i Windows 7. Se punkt 3. ovan.

 

4. Följ alla instruktioner för Windows 7 ovan med start vid punkt 3.

 

Allt därefter är identiskt mellan Windows 7 och Windows 8.1 (bör gälla för Windows 8 också.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, tack för  utförligt svar. Jag lyckades ta mig till Group Policy editorn men problemet är att jag inte får upp någon post "Inaktivering cachelagring av miniatyrer i dolda ......" (eller vad motsvarigheten heter på engelska (engelskt Windows 8.1; jag antar att "utforskaren" i detta fall motsvaras av "File Explorer")). Denna borde jag förstås ha. Vad kan vara fel? Jag bifogar en snapshot av min group policy editor om det skulle hjälpa.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, tack för  utförligt svar. Jag lyckades ta mig till Group Policy editorn men problemet är att jag inte får upp någon post "Inaktivering cachelagring av miniatyrer i dolda ......" (eller vad motsvarigheten heter på engelska (engelskt Windows 8.1; jag antar att "utforskaren" i detta fall motsvaras av "File Explorer")). Denna borde jag förstås ha. Vad kan vara fel? Jag bifogar en snapshot av min group policy editor om det skulle hjälpa.

Jag har inte en engelsk version av Windows 8 så jag kan inte se det i min egna dator.

Skall se om jag kan hitta något på internet, vilken text du skall leta efter.

 

Någon bild finns inte med.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

Den benämning som jag hittat på internet (för DWORD) är  “DisableThumbnailCache” och som jag tror borde motsvara den du anger.

Det som gjort att jag kommit in på det här spåret är följande sida och slutet av det inlägget där man ger ett förslag till lösning.

http://www.nextofwindows.com/what-is-thumbs-db-files-and-how-to-disable-and-remove-them/

 

Jag gör ett nytt försök att bifoga bilden.

Lahhe

post-65432-0-53918100-1408029274_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

Den benämning som jag hittat på internet (för DWORD) är  “DisableThumbnailCache” och som jag tror borde motsvara den du anger.

Det som gjort att jag kommit in på det här spåret är följande sida och slutet av det inlägget där man ger ett förslag till lösning.

http://www.nextofwindows.com/what-is-thumbs-db-files-and-how-to-disable-and-remove-them/

 

Jag gör ett nytt försök att bifoga bilden.

Lahhe

DWORD so du refererar till ligger i registrets namn. För att nå registret den vägen skall du skriva

 

regedit.exe

 

istället för gpedit.msc

 

Att ändra i registret bör du göra enbart om du är säker på vad du gör. Ett misstag där kan resultera i att Windows kraschar eller inte vill starta.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack igen,

Nu hittar jag posten som du markerat.

Jo, jag vet att det kan vara riskabelt att ändra i registret, men flera verkar skriva om den här ändringen på nätet så jag hoppas att den  inte ska föra med sig något oväntat.

Eller tror du att det kan vara olämpligt att göra den?

Lahhe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta, den sista frågan var ju överflödig eftersom de genomgångna stegen ska räcka och det alltså inte ska vara nödvändigt att gå in i registret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte din fråga var överflödig.

Gör du ändringen med gpedit behöver du inte gå in i registret.

 

Att göra ändringar i registret är egentligen inga problem. Så länge man vet vad man gör är det ingen fara.

För en ovan innebär det risker. Man bör således göra ändringar om man är säker på sin sak eller beredd på att ta de eventuella konsekvenser som det innebär.

 

Jag "rotar runt" en del i registret. Nu har jag gjort så i många år och känner mig hemma där.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...