Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hålla skärmen ren


kiwi01

Rekommendera Poster

Hur brukar ni rengöra era bildskärmar, surfplattor mm? Har googlat lite, en del säger att det går jättebra med en fuktad microduk, i nödfall med en droppe diskmedel eller fönsterputs, medan datorbutiker rekommenderar specialmedel. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller mig till fuktad mikrofiberduk. Datorbutikerna vill väl, om inte annat, sälja mer.
 
Så här skriver Apple på http://support.apple.com/kb/HT3226?viewlocale=sv_SE#displays:

Använd sedan trasan som följde med bildskärmen eller någon annan mjuk, torr trasa för att torka bort damm från bildskärmen. Om bildskärmen eller dess hölje behöver rengöras ytterligare kan du använda en mjuk, lätt fuktad, luddfri trasa. Se till att fukt inte tränger in i några öppningar. Använd inte fönsterputsmedel, hushållsrengöringsmedel, aerosolsprayer, lösningsmedel, ammoniak, slipmedel eller rengöringsmedel som innehåller väteperoxid när du rengör bildskärmen.

Varning! Rengör inte bildskärmen med rengöringsmedel som innehåller aceton. Använd ett rengöringsmedel som är avsett att användas med en bildskärm eller display.

Dvs använd inte mer eller starkare saker än vad som verkligen behövs, om ett rengöringsmedel behövs använd ett som är gjort för det ändamålet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hur brukar ni rengöra era bildskärmar, surfplattor mm?

Jag brukar använda

http://www.durable.se/skrivbordstillbehoer/rengoering/skaermrengoering/rengoeringsspray-screenclean.html

(eller den vätska som medföljer när man köper skärmskydd)

och en microfiberduk.

 

Har visserligen inte provsmakat men jag skulle tro att den endast innehåller destillerat vatten...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är svårt att hitta någon fullständig innehållsförteckning för Durable Screenclean mer än att den är alkoholfri, så du behöver inte smaka, Mikael  :) 

Ink club har ett set om spray +  fiberduk för 199:-. De passar också på tipsa om 4 st microdukar, 5 st diskborstar, 1 fl Yes diskmedel och en 5 l dunk Ajax allrengöring...kanske för riktigt stora skärmar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst George M

En för datorskärmen dedikerad fuktad Wettex-duk från ICA

duger gott åt mig om det bara är damm som ska tas bort.

Åtminstone för icke-pekskärmar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror på vilken skärmtyp det är.

 

Tjockskärm = Fönsterputs

 

Lcdskärm = Använder en sprayflaska med cleaning liquid, för lcdskärmar, har haft denna i flera år, 200ml, lär räcka några år till, går inte åt så mycket varje gång, fiberduk att ta bort eventuella ränder med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Använder medel som är tänkt att rengöra kameraobjektivens linser med. En behändig sprayflaska med tillhörande duk. Skärmen blir som ny. Inte en rand efteråt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...