Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Rocky.1

LÖST Diskrensning?

Rekommendera Poster

Rocky.1

Hej!

Har 2 h-diskar i datorn o 1 extern. När jag kör diskrensning är det bara C-disken som verkar rensas. De andra visar bara papperskorgen med 0 KB. Se bild  post-29392-0-21607000-1407859634_thumb.png

post-29392-0-29320300-1407860793_thumb.png

En annan fråga: Det funkar bra med backuper .o.s.v. med den externa disken, men om jag startar om, eller stänger av ,får jag upp en svart ruta där jag ska starta om. Gör jag det händer inget, men om jag tar bort USB-kabeln från datorn, går den igång hur snällt som helst. Det här är tredje datorn, som samma fel uppstår. Disken är en Seagate Desktop Externel DRIVE. Tacksam för förslag.

Ronnie. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Cecilia

Hej Ronnie!

Det är bara på C: som det finns temp-mappar, tillfälliga internetfiler och det andra som brukar dyka upp. Det är alltså normalt att diskrensning bara har en papperskorg att tömma på andra partitioner än C:.

Din fråga angående backuper kan jag inte svara på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
fagerja

Du har antagligen USB-disken som första boot-alternativ. Då det inte finns OS på den så går det inte att starta från den. Kolla boot-ordningen i BIOS och att ingen partition på USB-disken är flaggad bootbar (aktiv).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Rocky.1

Hej Fagerja!

Här behöver jag vägledning. När jag ser eller hör ordet BIOS, vänder jag och springer åt andra hållet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
fagerja

Du kommer in i BIOS inställningar genom att trycka på en tangent (ofta DELETE men kan vara någon funktionstangent) när datorn startar. Brukar stå under några sekunder: Hit delete (eller F<nummer>) for setup. BIOS-menyn varierar beroende på moderkortsmodell. Men det finns alltid en flik med namnet boot. Där väljer du vilken enhet datorn skall stara ifrån. I endel BIOS går det att välja bootenhet från en meny utan att gå in i inställningarna. Ofta genom att trycka på F8.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Åge N

F8 gäller för bl.a. Asus-moderkort.

För Gigabyte-moderkort är det F10 som gäller.

Åge

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Rocky.1

Jag har 4 val, vilket ska jag välja?

CD-Rom

USB-Device

HARD-Drive

MBA v 12.0.1 slot 3FOO

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
fagerja

Du skall välja HARD-Drive som fösta alternativ. Du kan senare behöva ändra ordningen igen  om du någon gång vill boota från en annan enhet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Rocky.1

Det är lika som förut. Så här ser det ut i den svarta rutan:

emting BOOT from CD-rom

"          "        "    USB-Device

dr is missing

Press¨¨^^^^^^^^^^^^^^^^^^  to restart

Första bokstaven fattas, när jag startar om kommer samma text igen. Jag får upp 3 menyer, F9-Boot, F10-Setup, F12-Network, så där kan jag inte missa.

Redigerad av Rocky.1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Rocky.1

Hallå!

Vart tog alla vägen? Ingen som har något förslag?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Åge N

Du adresserade din fråga till Fagerja. Därmed uppfattar jag det att det är till denne frågan

är ställd.

Åge

Redigering är rättstavning.

Redigerad av Åge N

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Rocky.1

Eftersom jag inte fått någon lösning, tar jag tacksamt emot fler förslag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Åge N

Jag börjar om och tar din fråga om uppstart igen.

Den externa disken, ligger det ett program från Seagete på disken?

Ibland medföljer det ett program när man köper en extern disk som är ämnad för backup. Det ligger på disken från start.

Denna mjukvara kan orsaka det du har problem med.

Din dator söker förmodligen av USB-enheter när den startar. När den hittar din disk kanske den också läser in mjukvaran som ligger på disken och försöker köra den.

Det skulle vara intressant att få veta startordningen (Boot order) i din dator.

Denna hittar du i BIOS i din dator.

Starta din dator och tryck upprepade gånger på F10 tills du är inne i BIOS. Där skall det finnas en meny där du ställer in i vilken ordning som datorn skall söka efter enheter att starta ifrån.

Kan du göra detta och återkomma?

Åge

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
vertpre

Det är lika som förut. Så här ser det ut i den svarta rutan:

emting BOOT from CD-rom

"          "        "    USB-Device

dr is missing

Press¨¨^^^^^^^^^^^^^^^^^^  to restart

Första bokstaven fattas, när jag startar om kommer samma text igen. Jag får upp 3 menyer, F9-Boot, F10-Setup, F12-Network, så där kan jag inte missa.

Det där betyder att datorn försöker starta från en CD. Det går inte. Då försöker den med USB. Det går inte heller, därför att NTLDR (bootloader) saknas. Startar du då bara om datorn kommer givetvis samma meddelande igen. Du måste alltså, som redan nämnts, ändra i bios och spara ändringarna. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Rocky.1

Jag börjar svara Åge, det finns inget program på disken för backup. Vad BIOS stod från början , kommer jag inte ihåg. Jag har ställt in datorn att boota från hårddisken enl Fagerjas förslag. Jag har provat alla 4 val som finns (se tidigare svar), men det blir ingen skillnad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Åge N

Om BIOS i datorn är ställd till att starta från hårddisken som första alternativ skall du inte bry dig om att aktivera startmenyn.

Då skall du bara starta datorn så skall den starta som vanligt.

Vad har du för dator, fabrikat och exakt modellbeteckning?

Åge

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Rocky.1

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Jag aktiverar inte någon startmeny Jag startar datorn som vanligt, men har jag USB - sladden från den externa hd i, kommer jag bara till den svarta rutan med ofullständig text.Tar jag ur sladden o startar enl kommandot ctrl+alt+del, så fungerar allt som det ska. Jag har nu varit inne igen, efter att startat om. Det kommer upp en blå ruta med HPs logga, då har jag 4 val: Press any key for Rom-messenges, gör jag det flimmrar någonting förbi som man inte ser vad det är, sen startar datorn som vanligt. Längst ner på skärmen står F9-Boot, F10-Setup, F12-Network. Jag trycker F-9 o får 4 val: 

CD-Rom

USB-Device

HARD-Drive

MBA v 12.0.1 slot 3FOO

Jag markerar HARD-Drive trycker på enter, thats it.

»HP Compaq 6005 Pro Base Model Small Form Factor PC

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
LARSAS

F9 innebär endast en tillfällig ändring av startordningen.

Som framgår av manualen( via din länk) kan man varaktigt ändra startordningen under F10 setupen. Det är kanske bäst att ha externa hårddisken inkopplad under inställningen av Interna hårddisken som första eller andra efter CD.

LARSAS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Rocky.1

Eftersom jag aldrig gjort det här förut, vore jag tacksam för mer specifik handledning. När man läser handboken, finns det en helvetes massa inställningar man kan göra, och jag begriper knappt någonting av det som står där. Jag har ingen lust att sabba någonting p.g.a. okunskap. I värsta fall får jag leva med att dra ur kabeln vid omstart o avstängning. När jag är inne på F-9 finns det bara 4 val, men på F-10 får jag fegisvibbar

i 180.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
vertpre

Eftersom jag aldrig gjort det här förut, vore jag tacksam för mer specifik handledning. När man läser handboken, finns det en helvetes massa inställningar man kan göra, och jag begriper knappt någonting av det som står där. Jag har ingen lust att sabba någonting p.g.a. okunskap. I värsta fall får jag leva med att dra ur kabeln vid omstart o avstängning. När jag är inne på F-9 finns det bara 4 val, men på F-10 får jag fegisvibbar

i 180.

Öppna bios. I bios använder du piltangenterna för att navigera och enter för att välja. Välj menyn Storage. klicka ner till Boot Order. Där väljer du hårddisk som första enhet. Klicka Esc och välj att spara ändringarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...