Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Inkluderad support för installation?


PC Senior

Rekommendera Poster

Att konfigurera modem med router kan vara krångligt, utom när det kommer från en ISP som har de gjorda för sitt nät, senast hjälpte inte ens det så deras support kostar inget, men jag hittade slarvfelet själv.

Som reserv köptes en ny D-link från Kjell, med all konfig rätt enligt min ISP fungerar det inte ändå så jag hänvisades till D-link som tar 39:- "per ärende". Inte dyrt men ändå för man får ringa tills det är klart skriver dom, så man får hoppas att det inte blir lika många ärenden som ett modem kostar.

Jag fick tips om en ny lag att det ska vara gratis http://www.dn.se/ekonomi/gratis-samtal-till-kundtjanster/
då D-link svarar så här: "Enligt den nya lag som du hänvisar till, ska en förhöjd telefontaxa inte tas ut av en näringsidkare som du ingått ett avtal med om du behöver kontakta näringsidkaren via telefon.
D-Link som tillverkare säljer inga varor direkt till slut-kund vilket således innebär att inget avtal har ingåtts mellan D-Link och slut-kund. I detta fall räknas den återförsäljare där du köpt din vara som näringsidkaren."

Men Kjell har ingen support, de hänvisar till D-link så man kan också tolka det så att de har ett avtal att support delegeras från Kjell till D-link så det ska vara utan kostnad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så som jag har förstått Konsumentköplagen stämmer det som D-link säger. Det är med Kjell du har ett avtal och de är skyldiga att hjälpa dig, om inte annat kan de kontakta D-link själva. Om de inte viker sig kan du kontakta kommunens konsumentvägledare.

 

Det är ju bra om du skriver om dina erfarenheter på t ex Prisjakts sida för Kjell &Co.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som Cecilia skriver stämmer!

Du skall som kund vända dig till Kjell för support. Enligt Konsumentköplagen är det den säljande butiken du alltid skall vända dig till.

Om en butik hänvisar till någon annan skall du inte bry dig om detta. Butiken har fel och gör det lätt för sig när de inte vill ta support själva.

 

Du skulle kunna fråga på eForum om hjälp med din D-Link.

Vad är det som inte fungerar?

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...