Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bygga dator, hjälp!


Strewdl

Rekommendera Poster

Hej! Ska köpa en dator idag eller imorgon, jag behöver lite hjälp av er! :) 

 

Det jag kommit fram till är detta nedan. Frågan jag har ifall dessa delar passar bra ihop (t ex processorn och grafikkortet, processorn och moderkortet osv) om jag behöver någon extra sladd, om jag borde byta någon del (ska helst finnas i lager på inet), etc.

Hoppas att någon med ett gott hjärta kan hjälpa mig, kommer antagligen beställa detta imorgon så jag skule verkligen uppskatta ett snabbt svar!!!

 

Tack!

 

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7040087/2014-08-11forum-divider.pngcart%5Ckundvagn-7040087-00.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag har kikat på ditt paket. Det ser bra ut och jag förmodar att det ligger inom din budget.

Några saker har jag dock att kommentera kring dina val.

Moderkortet är helt okej men du måste säkerställa att kortet har minst BIOS-version 1006 för att kortet skall ha stöd för den CPU du valt.

Kortets första BIOS-version är 0208 och lanserades 27/6 2012.

BIOS-version 1006 lanserades den 22/10 2012.

 

Det kan tyckas länge sedan men det finns ändå en risk att kortet har äldre BIOS-version än 1006.

Den senaste BIOS-versionen kom den 14/5 2014 och heter 2501.

 

Innan du köper kortet, hör med Inet om de kan se på kartongen vilken BIOS-version kortet eventuellt har.

Många gånger går det att uppdatera BIOS med "fel" BIOS-version om detta görs som det första man gör vid start. Koppla inte in någon disk eller annat utan ha enbart CPU och minnen kopplade på kortet tillsammans med grafikkortet.

 

Jag har själv gjort detta ett par gånger men det är ändå ingen garanti för att det fungerar.

 

Med tanke på att kortmodellen nu är 2 år skulle jag tippa på att BIOS-versionen på det kort du får levererat har en högre BIOS-version. Men för säkerhets skuld, se om Inet kan kontrollera BIOS-versionen eller tillverkningstiden för kortet.

 

Om SATA-kabeln du tänker köpa är för SSDn behöver du den inte. Det skall ingå 2 stycken SATA6-kablar med moderkortet.

Jag har inget att anmärka på SSDn. Nu har Cruzial släppt en ny modell som fått mycket bra testvärden. Den heter MX100 och är billigare än Samsungdisken.

 

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2683920

 

Tyvärr har Inet den inte i sitt sortiment.

 

Här är en test på disken hos Nordic Hardware:

 

http://www.nordichardware.se/SSD-Recensioner/crucial-mx100-256gb.html

 

Jag saknar operativsystem och en disk som är större än de 250GB som SSDn har. Du kanske inte har planer på att spara filer med mera i datorn.

 

I övrigt har jag inga synpunkter. Lådan är stor nog för att husera stora grafikkort, vilket är bra.

 

Åge

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska fungera. En sak dock. Du måste plocka ur den nedre hårddiskburen i chassit, för att få plats med grafikkortet.

 

Du har ingen extra HDD. 250 GB är inte mycket. Beror ju på vad du har tänkt använda datorn till. Har du tänkt installera operativsystemet via en DVD, behöver du en spelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska fungera. En sak dock. Du måste plocka ur den nedre hårddiskburen i chassit, för att få plats med grafikkortet.

 

Du har ingen extra HDD. 250 GB är inte mycket. Beror ju på vad du har tänkt använda datorn till. Har du tänkt installera operativsystemet via en DVD, behöver du en spelare.

 

Hade tänkt att lägga till en hårddisk senare, men just nu vill jag bara ha datorn, räcker iallafall för windows och några spel! 

 

Tack för svaren!, snabbare än sweclockers!!! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten parentes, du behöver inte så kraftigt nätaggregat som 650W. Ditt paket kan nöja sig med 500W om du vill. -:)

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...