Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Funkar dessa komponenter tllsammans?


mickomok

Rekommendera Poster

Hej! jag hade tänkt att bygge en speldator och undrar då som titlen säger om dessa komponenter funkar ihop? Är det någonting jag behöver byta ut? Och såklart ska jag köpa med en skärm men har inte kommit dit ännu. :) Skriv här nedan om ni har något tips om jag ska lägga till något mer m.m.

 

Tack på förhand :P

 

https://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=edit&ShoppingListId=1425519

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! jag hade tänkt att bygge en speldator och undrar då som titlen säger om dessa komponenter funkar ihop? Är det någonting jag behöver byta ut? Och såklart ska jag köpa med en skärm men har inte kommit dit ännu. :) Skriv här nedan om ni har något tips om jag ska lägga till något mer m.m.

 

Tack på förhand :P

 

https://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=edit&ShoppingListId=1425519

Kör inte med komplett man måste vara inloggning för att se den. Och vad är max priset du vill betala för det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör inte med komplett man måste vara inloggning för att se den. Och vad är max priset du vill betala för det?

Asså jag har inte direkt en budget men gärna under 10?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så nu har du fått allt mmen bara i olika medelanden, det gick inte att skicka allt i ett så man kunde se det av någon anledning :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du väljer ett paket från Komplett och konfigurerar det i deras konfigireringsmall skall alla komponenter fungera ihop.

 

Jag försöker kika på dina val men har extremt svårt för att se allt. Det beror på att IDG valt att lägga in en annons på sidan som inte går att få bort. Jag använder en iPad just nu och annonsen täcker 1/3 av sidan och följer med hela tiden.

 

Extremt störande och jag förstår inte vitsen! Hur jag än försöker är annonsblaffan i vägen.

Tvingas nog att start min dator för det här är omöjligt!

 

Vad jag förstår vill du ha en speldator i första hand och budgeten är på 10000 som mest.

Beklagar om texten är knepig men jag ser faktiskt inte vad jag själv skriver på grund av annonsen som blockerar stor del av sidan.

 

Återkommer!

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

omg vad är detta jag kan inte få med alla sakerna i ett medelande

Det var en del underliga länkar i din ursprungliga post som ställde till med problem. Nu ser det normalt ut för mig i alla fall.

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! jag hade tänkt att bygge en speldator och undrar då som titlen säger om dessa komponenter funkar ihop? Är det någonting jag behöver byta ut? Och såklart ska jag köpa med en skärm men har inte kommit dit ännu. :) Skriv här nedan om ni har något tips om jag ska lägga till något mer m.m.

 

Tack på förhand :P

 

https://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=edit&ShoppingListId=1425519

Vilket paket är det du utgår från hos Komplett?

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Faktiskt så utgick jag inte från något paket, jag ville ha det jag letade efter så jag gjorde allt från början och letade upp sakerna hand för hand och utgick från det tills jag hittat saker som jag tror funkar. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Faktiskt så utgick jag inte från något paket, jag ville ha det jag letade efter så jag gjorde allt från början och letade upp sakerna hand för hand och utgick från det tills jag hittat saker som jag tror funkar. :)

Jodå, allt kommer att funka ihop.

Det enda jag har att poängtera är ditt val av PSU. Du har valt ett på 430W. Det är inte så långt borta från vad ditt system kommer att dra när du belastar allt till max. Jag skulle föreslå att du väljer en PSU på 500W istället. Du har då lite mer marginal.

 

Eftersom det är ett modulärt aggregat du valt väljer jag ett modulärt också, som förslag:

 

https://www.komplett.se/corsair-cx-500m-500w-psu/773374

 

Så här har jag räknat:

 

Moderkort: ca. 40W

Minnen: ca. 10W per styck, du har valt två: 20W

Hårddisk: ca. 10W

DVD: ca. 5W

CPU: 85W

Grafikkort: ca. 225W

Fläktar i lådan, 2 st. ca. 5W/st: 10W

 

Summa: 395W

 

Sannolikt drar grafikkortet något mindre än de angivna 225W så du klarar dig med 430W men med inte så stor marginal.

 

Här är en stresstest av ett system med just det grafikkortet du valt:

 

http://www.guru3d.com/articles-pages/geforce-gtx-760-asus-directcu-oc-review,5.html

 

Enligt denna stresstest kommer effektförbrukningen för grafikkortet upp i 168W som mest.

Hela systemet, som är överklockat, drar 279W vid stresstestet när grafikkortet belastas till max.

Det innebär att de 430W skulle räcka med mindre marginal.

 

Min beräkning ovan gav ca. 395W med grafikkortets effektförbrukning på 225W.

Med 168W som beräkningsgrund istället blir summan ca:

 

338W

 

Jag skulle ändå vilja råda till ett val på 500W. Skulle du vilja byta ut grafikkortet till ett vassare vid ett senare tillfälle kan du behöva byta PSU också.

 

Prisskillnaden är 90 kronor.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter bra, jag lyssnar på dig då du antagligen är vassare på detta än mig, en fråga bara: ungefär hur mycket marginal borde man ha? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Marginalen du bör ha bör motsvara den eventuella uppgraderingen du kanske har i tankarna.

Byta grafikkort är nog det som ligger närmast den som spelar krävande spel på datorn.

 

Jag tycker att 500W räcker, även om du skulle köpa ett GTX780Ti-kort. Du kanske köper ytterligare fläkt för kylningen i lådan, bättre kylare till CPU i framtiden (som är tystare än standardkylaren), extra hårddisk (eller SSD), mer minne med mera.

Mer än 500W tycker jag inte du behöver satsa på om du inte har planer på att byta moderkortet till ett som klarar två grafikkort och därefter köper två grafikkort.

Det är visserligen "overkill" med dubbla grafikkort men det finns de som har det.

 

Med det system du nu tänker köpa räcker 500W utmärkt till det och mer om du skulle önska. Eftersom du dessutom valt ett bra aggregat så är det ännu bättre.

Köpa ett ännu kraftfullare? Ja, om du får det till samma pris som det på 500W och motsvarande kvalitet men inte annars.

 

Har du inga som helst planer på att uppgradera denna dator behöver du sannolikt inte ett kraftfullare nätaggregat.

Med tanke på att det skiljer 90 kronor skulle jag ändå råda till det något kraftfullare.

 

Det finns de som säkert skulle föreslå minst 600W eller ännu mer för det system du tänker bygga. Det behöver du inte för 500W räcker långt för dig.

 

Här är ett test som visar lite mer om den totala effektförbrukningen för ett system där man belastar grafikkortet fullt ut.

 

http://www.bit-tech.net/hardware/graphics/2014/03/14/gigabyte-geforce-gtx-780-ghz-edition-review/8

 

Jag klistrar in en länk från Toms Hardware som visar vad ett GTX780Ti kan ge för resultat. Det är ett betydligt kraftfullare grafikkort än det du tänker köpa och över din budget.
Allt för att visa att just 500W räcker långt!

 

http://www.tomshardware.com/reviews/geforce-gtx-780-ti-review-benchmarks,3663-15.html

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, en sak till!

Tänker du bygga själv, se till att skydda dina komponenter från ESD-skador! Använd skydd när du bygger!

Det kan bli onödigt dyrt för dig annars.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, en sak till!

Tänker du bygga själv, se till att skydda dina komponenter från ESD-skador! Använd skydd när du bygger!

Det kan bli onödigt dyrt för dig annars.

 

Åge

Med skydd gissar jag att du menar antistat armband m.m.?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med skydd gissar jag att du menar antistat armband m.m.?

Ja, ESD-armband med tillhörande matta är det optimala.

Saknas matta brukar jag föreslå användande av diskbänken och även där ansluta armbandet.

Både låda och kropp får samma potential samt ligger till jord. Se till att alla komponenter ligger i sina ESD-påsar tills dess de skall monteras.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...