Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Konfiga en D-Link DSL-2750B


PC Senior

Rekommendera Poster

Vårt gamla Inteno verkar ge upp som de förra så vi köpt ett annat

http://www.dlink.com/se/sv/support/product/dsl-2750b-wireless-n-adsl2-plus-modem-router?revision=de_revb

 

Med installationsanvisning

http://www.dlink.com/-/media/Consumer_Products/DSL/DSL%202750B/Manual/DSL_2750B_B1_Manual_v1_00_EN.pdf

 

Har kopierat inställningarna från det gamla som har fungerat bra, men inte ens min ISP-support kommer längre "om det är något speciellt med D-link" och hänvisar till D-link som öppnar på måndag.

 

Är det något speciellt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda speciella är väl att man ibland måste vänta 30 minuter om man byter en utrustning till en annan.

Om ex. det gamla modemet fungerar, men ostabilt/dåligt och så rycker man ur teleproppen och sätter in ett nytt modem, då behöver man vänta en stund. Eller helst vänta 30 minuter mellan bytet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda speciella är väl att man ibland måste vänta 30 minuter om man byter en utrustning till en annan.

Om ex. det gamla modemet fungerar, men ostabilt/dåligt och så rycker man ur teleproppen och sätter in ett nytt modem, då behöver man vänta en stund. Eller helst vänta 30 minuter mellan bytet.

Det jag får Fail på i test är Gateway och DNS, behövs telekabeln då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det normala är att din internetleverantör måste logga in modemet i deras system. Har det blivit gjort?

De behöver modell och serienummer på enheten.

 

Om modemet inte finns inloggat i din internetleverantörs system kommer det inte att fungera.

Efter att internetleverantören loggat in modemet tar det mellan 2 och 24 timmar innan det fungerar i systemet.

 

Är detta gjort?

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vem har du som internetleverantör?

Hos vissa internetleverantörer behöver man logga in för att aktivera uppkopplingen, när vi hade BBB fick vi aktivera uppkopplingen några ggr trots att det inte var nytt modem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det normala är att din internetleverantör måste logga in modemet i deras system. Har det blivit gjort?

De behöver modell och serienummer på enheten.

 

Om modemet inte finns inloggat i din internetleverantörs system kommer det inte att fungera.

Efter att internetleverantören loggat in modemet tar det mellan 2 och 24 timmar innan det fungerar i systemet.

 

Är detta gjort?

 

Åge

Nej och dom sa inget på supporten. Den skulle vara i reserv, kan man ha 2 och byta?

 

Vem har du som internetleverantör?

Hos vissa internetleverantörer behöver man logga in för att aktivera uppkopplingen, när vi hade BBB fick vi aktivera uppkopplingen några ggr trots att det inte var nytt modem?

AllTele

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej och dom sa inget på supporten.

 

 

AllTele

Ta kontakt med AllTele och be dem logga in modemet i deras system.

Ha modellnumret och serienumret tillhands på din DLink när du ringer. Modemet måste ligga inne i deras system för att det skall fungera.

 

Om en inloggning i en Internetleverantörs system inte behövs betyder det att vem som helst kan ansluta och använda systemet utan att behöva betala något.

 

Att supporten inte nämnde något om detta kan bero på att den du pratat med antog att den redan fanns i deras system.

 

Det är säkert här som ditt problem ligger och inte i DLink.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta kontakt med AllTele och be dem logga in modemet i deras system.

Ha modellnumret och serienumret tillhands på din DLink när du ringer. Modemet måste ligga inne i deras system för att det skall fungera.

 

Om en inloggning i en Internetleverantörs system inte behövs betyder det att vem som helst kan ansluta och använda systemet utan att behöva betala något.

 

Att supporten inte nämnde något om detta kan bero på att den du pratat med antog att den redan fanns i deras system.

 

Det är säkert här som ditt problem ligger och inte i DLink.

 

Åge

Bra, ska prova det, tänkte att det var kopplat till telenummer men det är kanske bara hos Telia.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I routern

För att modemroutern ska få IP-adress för Gateway och DNS måste den ha kontakt med utrustningen i telefonstationen.

 

Jag har då inte behövt kontaktaTelia för någon sorts registrering på den tiden jag hade ADSL-abonnemang via dem. Däremot var det nödvändigt att vänta i 20 minuter vid byte av router för att lånetiden för IP-adressen skulle gå ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att modemroutern ska få IP-adress för Gateway och DNS måste den ha kontakt med utrustningen i telefonstationen.

 

Jag har då inte behövt kontaktaTelia för någon sorts registrering på den tiden jag hade ADSL-abonnemang via dem. Däremot var det nödvändigt att vänta i 20 minuter vid byte av router för att lånetiden för IP-adressen skulle gå ut.

Får man utrustningen från Internetleverantören är utrustningen redan inloggad och registrerad i deras system.

Köper man egen utrustning måste leverantören känna till detta. Om leverantören inte känner till utrustningen finns den inte heller i systemet.

 

Jag har två TV-boxar för Comhem. Den ena är en äldre modell och den andra en nyare modell. Den nyare modellen har stöd för Play.

För att få den boxen att fungera var jag tvungen att ringa Comhem så de kunde logga in boxen i deras system.

 

Det är självklart att utrustningen måste loggas in i leverantörens system. Ponera att jag inte har ett abonnemang hos Comhem. Köper en Box för Comhem, kopplar in den hemma så skall allt fungera. Så är det inte!

 

Åge

 

Redigering är rättstavning av ordet Ponera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra, ska prova det, tänkte att det var kopplat till telenummer men det är kanske bara hos Telia.

Nej, det är inte enbart Telia.

Förr i tiden, när vi hade uppringda uppkopplingar, betalade vi vår anslutning via telefonräkningen.

 

Om ingen Internetleverantör krävde att utrustningen skulle vara inloggad och registrerad i deras system skulle vem som helst kunna köpa ett modem och koppla upp sig utan att behöva betala.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Får man utrustningen från Internetleverantören är utrustningen redan inloggad och registrerad i deras system.

Köper man egen utrustning måste leverantören känna till detta. Om leverantören inte känner till utrustningen finns den inte heller i systemet.

 

Jag har handlat modem på Kjell & Co och bara anslutit - fungerade direkt.

Telia

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fel sa dom för jag har eget IP-nummer

  

Jag har handlat modem på Kjell & Co och bara anslutit - fungerade direkt.

Telia

För mig låter det besynnerligt.

Om man kan köpa utrustning hos t.ex. Kjell utan att få utrustningen inloggad i systemet betyder det att vem som helst kan ansluta sig till internet.

 

Har jag missförstått det hela?

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, vem som helst som har tillgång till de fysiska kopparledarna i min villa.

Ja, eller dess ledningar på väg in i min villa förstås...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

   För mig låter det besynnerligt.

Om man kan köpa utrustning hos t.ex. Kjell utan att få utrustningen inloggad i systemet betyder det att vem som helst kan ansluta sig till internet.

 

Har jag missförstått det hela?

 

Åge

Eftersom det gäller ADSL har Skanova (eller vem som nu är ansvarig för telefonnätet nu för tiden) koll på att endast de som betalar för ADSL får sina telefontrådar kopplade till ADSL-utrustningen i telefonstationen. Från det att man beställer ett ADSL-abonnemang tar det ett par veckor innan det fungerar eftersom de måste ut till telefonstationen och kopplat in en.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det gäller ADSL har Skanova (eller vem som nu är ansvarig för telefonnätet nu för tiden) koll på att endast de som betalar för ADSL får sina telefontrådar kopplade till ADSL-utrustningen i telefonstationen. Från det att man beställer ett ADSL-abonnemang tar det ett par veckor innan det fungerar eftersom de måste ut till telefonstationen och kopplat in en.

Tänk att det glömde vi och man vet sällan exakt när dom kopplar om ifall man byter ISP. Så man har alltså en alldeles egen linje som jag kom ihåg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda speciella är väl att man ibland måste vänta 30 minuter om man byter en utrustning till en annan.

Om ex. det gamla modemet fungerar, men ostabilt/dåligt och så rycker man ur teleproppen och sätter in ett nytt modem, då behöver man vänta en stund. Eller helst vänta 30 minuter mellan bytet.

 

 

För att modemroutern ska få IP-adress för Gateway och DNS måste den ha kontakt med utrustningen i telefonstationen.

 

Jag har då inte behövt kontaktaTelia för någon sorts registrering på den tiden jag hade ADSL-abonnemang via dem. Däremot var det nödvändigt att vänta i 20 minuter vid byte av router för att lånetiden för IP-adressen skulle gå ut.

Väntade i 50 minuter och ingen skillnad, ska kolla om min ISP ser den imorgon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det gäller ADSL har Skanova (eller vem som nu är ansvarig för telefonnätet nu för tiden) koll på att endast de som betalar för ADSL får sina telefontrådar kopplade till ADSL-utrustningen i telefonstationen. Från det att man beställer ett ADSL-abonnemang tar det ett par veckor innan det fungerar eftersom de måste ut till telefonstationen och kopplat in en.

Jag trodde att denna analoga teknik var borta och automatiserad med hjälp av datorer.

 

Vet TS om utfall hans ISP har utfört detta jobb?

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag trodde att denna analoga teknik var borta och automatiserad med hjälp av datorer.

 

Vet TS om utfall hans ISP har utfört detta jobb?

 

Åge

Telia gjorde det i station manuellt för länge sedan och man fick vänta på nuvarande för 5(?) år sedan som nog var manuellt. Läste nog däremot att Open fiber går direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag trodde att denna analoga teknik var borta och automatiserad med hjälp av datorer.

 

Var så i alla fall för tre år sen när jag flyttade. Fick telefonen inkopplad på flyttdagen men det dröjde två veckor innan ADSL blev inkopplat.

 

Numera har BRF fiber till källaren och sen Ethernet-nät till lägenheterna, men inte heller nu behövs det någon registrering av routern utan när man beställer att man vill använda fastighetsnätet blir anslutningen för lägenhetens Ethernet-kabel aktiverad och sen kan man koppla in vad man vill för router/dator utan att kontakta internetleverantören.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag loggat in i gammal och ny router med varsin dator och ser ingen skillnad så jag ska notera vad jag fått av min ISP och ser i modemen:

Mitt gamla Inteno visar

Test ATM OAM F5 end-to-end ping: FAIL

Nya visar Fail på dessa

Ping default gateway:  

Ping primary Domain Name Server:

Bridged eller routed LLC?    =  Välj Routed LLC

Advanced ADSL Settings ?
G.Dmt Enabled
G.lite Enabled
T1.413 Enabled
ADSL2 Enabled
AnnexL Enabled
ADSL2+ Enabled
AnnexM Enabled?

Enable VLAN :?
VLAN ID[0-4095] : ?

Testa 3688 om det ej kan stå på automatiskt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...