Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Makro hålla reda på i vilken kolumn markören är


VillVeta

Rekommendera Poster

Hej!

Jag gör ett makro i Excel 2010. Makrot går igenom en kolumn i ett kalkylblad uppifrån och ner och läser in cellens innehåll i en variabel. Om cellens innehåll uppfyller vissa kriterier t.ex. har värdet "liten" eller är tom så ska hela raden tas bort. Jag har gjort en liten "sub" som gör detta. (suben är bara 2 rader, så kanske lite onödigt). När suben har raderat raden så vill jag att markören (cellpekaren) ska vara i samma kolumn som tidigare (fast på raden under). Markören placerar sig emellertid i kolumn A och då måste jag flytta den i sidled till rätt kolumn innan jag kan fortsätta att gå igenom kolumnen.

 

Kan man på ett listigt sätt få makrot att komma ihåg i vilken kolumn markören befann sig innan den tog bort raden?

Tacksam för goda tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan skriva "AktivKolumn = ActiveCell.Column" vilket ger värdet 2 om markören är i kolumn B. resp "AktivRad = ActiveCell.Row" för att lagra vilken rad markören är på.

 

För att markera cell skriv:

Range(Cells(AktivRad, AktivKolumn), Cells(AktivRad, AktivKolumn)).Offset(1, 0).Select
 
Du kan behöva justera 1 efter Offset för att markera rätt rad.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Du kan skriva "AktivKolumn = ActiveCell.Column" vilket ger värdet 2 om markören är i kolumn B. resp "AktivRad = ActiveCell.Row" för att lagra vilken rad markören är på.

 

För att markera cell skriv:

Range(Cells(AktivRad, AktivKolumn), Cells(AktivRad, AktivKolumn)).Offset(1, 0).Select
 
Du kan behöva justera 1 efter Offset för att markera rätt rad.

 

Tusen Tack, det verkar fungera bra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...