Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp med rensing av dator av ominstallastion av Windows 7


Jukkoi

Rekommendera Poster

Tja.

Nu är det så att jag vill rensa min dator helt och hållet, jag vill helt enkelt göra den som ny så som jag fick den.

jag har läst runt på olika trådar om rensning och dom flesta säger ju att man ska installera om Windows 7 och då är min fråga om jag nu installerar om Windows 7 som ligger på min SSD och jag har inget annat på min SSD förutom Windows 7, kommer bara den hårddisken rensas eller kommer min andra hårddisk att rensas på allt skit den har också?
 

Har ni några andra tips på hur jag ska rensa min dator på allt förutom Windows 7 så är jag tacksam för det :)

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du är rädd att göra fel så kan du dra ut ström kabel till din andra hårddisk så att inget händer något med den.

 

Windows 7: Ligger på en egen partition på din SSD så det är bara att formatting den partition sen välja du den partition sen installera Windows där på.

 

Om jag inte miss fel så är det så här det kommer se ut för dig.

 

SSD kommer att heta Disk 0

Din andra hårddisk kommer nog heta Disk 1

 

Här är en bild som tex.

 

79796465.png

 

Hoppas att det här hjälper din fråga?

 

Min fråga är varför vill du installera om din Windows? Om dator är seg så går det att fixa det eller om du har fått virus så går det att fixa det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen :)

Jag har läst på olika trådar på olika forums med typ samma fråga t.ex "hur rensar jag min hårddisk på enklast sätt?" och då har dom flesta svarat att man ska installera om Windows 7 men då började jag undra hur är det då om man bara har  Windows 7 på sin SSD och inget annat på den utan att man har allt det andra på en annan hårddisk.

 

så om jag installerar om Windows 7 så kommer det bara att rensa min SSD på nytt? eller har jag fått allt om bakfoten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen :)

 

Jag har läst på olika trådar på olika forums med typ samma fråga t.ex "hur rensar jag min hårddisk på enklast sätt?" och då har dom flesta svarat att man ska installera om Windows 7 men då började jag undra hur är det då om man bara har  Windows 7 på sin SSD och inget annat på den utan att man har allt det andra på en annan hårddisk.

 

så om jag installerar om Windows 7 så kommer det bara att rensa min SSD på nytt? eller har jag fått allt om bakfoten?

Det kommer bara att rensa din SSD. Vill du helt tömma din andra disk, kan du formatera om den. Högerklicka på disken och välj Formatera.

 

Fast helt så enkelt är det inte. Även om du har alla program installerade på din andra hårddisk, så installeras alltid en del filer för dessa program på C: disken, d.v.s. din SSD. För att få bort dessa filer, är det bäst att installera om Windows. Om du gör det, koppla ur din andra disk. Ha bara SSD:n ansluten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej tack för tipset, men nu om jag vill formartera min disk rensar den hårddisken från ALLT? alltså finns det en chans att datorn kanske har sparat en viktigt fil eller nånting på den hårddisken, för att om den har gjort det och jag tar bort allt borde inte datorn bli helt knasig då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej tack för tipset, men nu om jag vill formartera min disk rensar den hårddisken från ALLT? alltså finns det en chans att datorn kanske har sparat en viktigt fil eller nånting på den hårddisken, för att om den har gjort det och jag tar bort allt borde inte datorn bli helt knasig då?

Om du formaterar din hårddisk tar du inte bort allt. Vad du gör är att du skriver över filallokeringstabellen med ny data som gör att disken ser tom ut.

 

Det går att återskapa information från disken med speciella program.

Om vi bortser från detta kan man säga att om du formaterar om din disk så kommer den att se tom ut.

Den kommer också att betraktas som tom av Windows.

 

Du skall således se till att spara alla filer du inte vill förlora på en annan disk eller lagringsmedia.

 

Det innebär således att en omformatering i praktiken innebär att disken rensas och all tidigare information försvinner.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WinGuider.se

Är det så att du vill rensa din 1:a hårddisk så räcker det inte med att enbart formatera om den, Det krävs att du raderar (tar bort) den partitionen, och därefter skapar en ny likadan partition, som sedan formateras som en del av resterande installation (dvs. när du valt att installera Windows till den partitionen)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar :)

Så om jag nu formaterar om min hårddisk där jag sparat/lagrat allt mög genom tiderna så kommer dom inte "försvinna"? alltså det kommer inte göra min dator bättre?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar :)

Så om jag nu formaterar om min hårddisk där jag sparat/lagrat allt mög genom tiderna så kommer dom inte "försvinna"? alltså det kommer inte göra min dator bättre?

Om du formaterar om din disk och installerar Windows på nytt kommer allt ditt "mög" inte längre synas. Din disk ser "ren" ut.

 

I praktiken betyder det att allt ditt "mög" är borta och ditt system blir bättre.

De filer som finns skrivs över med ny i formation och det som en gång fanns kommer inte längre att störa.

 

Skall jag beskriva vad som egentligen sker är det som så här:

 

Alla filer du har på disken har ett "namn". Alla dessa "namn" finns i en innehållsförteckning. När du raderar en fil raderar du det första tecknet i namnet och tar bort namnet från innehållsförteckning.

 

Se det som ett uppslagsverk. För att hitta lätt i verket finns det en innehållsförteckning. Med hjälp av denna hittar du snabbt och enkelt.

River du ut innehållsförteckning måste du ägna tid för att leta upp informationen.

Om du istället gör en ny innehållsförteckning så stämmer den inte längre med det innehåll som finns i verket.

Varje gång du lägger in ny information i verket river du ut en sida och lägger till den nya sidan med den nya i formationen. Samtidigt skriver du i innehållsförteckning vad du lagt in och var du hittar sidan.

 

Med tiden kommer alla gamla sidor, vars i formation du inte längre hittar, att vara utbytta i sin helhet och innehållsförteckning likaså.

 

Kontentan av detta är, formaterar du om din disk och installerar Windows på nytt kommer du att bli av med allt "mög" och din dator kommer att kännas betydligt fräschare än innan, om den varit full med "mög".

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack som *** för att du tog tiden att förklara på det viset :)

jag kommer att formatera om min hårddisk där jag har allt sparat men jag kommer nog inte installera om Windows 7 för jag tror inte jag vågar xD ifall nåt går fel liksom så det blir dyrt :/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack som *** för att du tog tiden att förklara på det viset :)

jag kommer att formatera om min hårddisk där jag har allt sparat men jag kommer nog inte installera om Windows 7 för jag tror inte jag vågar xD ifall nåt går fel liksom så det blir dyrt :/

Så bra att du förstår lite bättre nu. :-)

 

Om du formaterar om disken du har med Windows 7 på måste du installera Windows igen. Du tar nämligen bort allt, även Windows, vid en formatering om disken innehåller Windows.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag kommer att formatera om min hårddisk där jag har allt sparat men jag kommer nog inte installera om Windows 7 för jag tror inte jag vågar xD ifall nåt går fel liksom så det blir dyrt :/

Jag tycker dock att det är bäst att installera om Windows ändå. Det kommer att finnas en massa onödiga filer på C: disken, efter formatering av den andra disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glöm inte bort att det är stor skillnad på en SSD-disk och en vanlig Hårddisk, man ska undvika så mycket som möjligt att formatera en SSD-disk, eftersom det sliter på denna, man minskar livslängden på den varje gång en SSD-disk formateras, det räcket med att man skriver över den gamla informationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...