Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hämta hem en textfil?


rolfr

Rekommendera Poster

Jag har försökt, men inte lyckats att hämta hem en textfil som ligger på servern, från en asp sida. Meningen är att användaren skall kunna spara den på sin egen dator. Har använt <a href="textfilen.txt">Hämta</a>

 

Men filen bara öppnas och visas i webläsaren. Är detta något som beror på att det är en .txt fil? När ändelsen är .exe eller .pdf så får man valet om man vill köra eller öppna den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för infon, men jag tycker inte det verkar som om det löser mitt problem. Där ville man streama texten, men jag behöver istället kunna ladda ner texten och spara den som en fil. Precis som man kan göra med pdf filer, bara att detta istället är en enkel oformaterad textfil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du länkar direkt till en txt-fil så kan du inte göra som du vill utan att konfigurera om IIS. Och jag är inte helt hundra på hur den konfigurationen ska se ut.

 

Lösningen Jonas länkar till är nog den du är ute efter. Du får göra en asp-sida som öppnar textfilen och skriver till klienten, via en stream till exempel. Och raden

Response.AddHeader("Content-Disposition", "attachment;filename=""test.txt""")
är den som gör att användaren får en fråga om öppna/spara filen.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har testat detta senaste men får felet Det går inte att använda parenteser när en Sub anropas. Jag har testat lite olika dubbel- och enkelfnuttar vid filnamnet ifall det var något syntaxfel i den raden. Men jag får inte rätt på det. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har fortsatt leta på nätet och hittade nu ett enkelt sätt. Berättar det här om någon annan så småningom råkar ut för samma sak senare:

 

<a download href="textfil.txt">Högerklicka här och välj Spara mål som...</a>

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har fortsatt leta på nätet och hittade nu ett enkelt sätt. Berättar det här om någon annan så småningom råkar ut för samma sak senare:

 

<a download href="textfil.txt">Högerklicka här och välj Spara mål som...</a>

Tänk på att vad man ska välja i högerklicksmenyn beror på vad man använder för webbläsare, i Firefox heter det "Spara länk som" och i Opera " Spara länkat innehåll som".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...