Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Få till bokstaven ö på danska.


Gäst Qe2

Rekommendera Poster

Hej.

Jo, det är som så att jag har en undran. Förmodligen är det en enkel sak, men jag har inte lyckats klura ut hur jag skall göra och vad är det då jag skall göra.

Jo, jag undrar hur man skall trycka på tangentbordet för att få till bokstaven ö på danska. Det skall ju vara ett o med ett diagonalt streck över. Jag har en sådan på mitt tangentbord, men antar att jag måste trycka ner en annan tangent samtidigt för att få till detta danska ö. Är det någon som vet hur man gör, för jag lyckas inte med det hela?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antingen lägger man till Danskt tangentbord i windows och växlar till det vid behov eller använder  tangentbordskombination:

Windows med svenskt tangentbord får man gement ø genom att hålla vänster Alt-tangent nere samtidigt som man skriver 0248 med siffertangenterna till höger. För versalt Ø skriver man 0216. Ställer man in tangentbordet på layouten svensk med samiska språk, får man lättare tillgång till ø genom att trycka på AltGr + ö.

 

Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%98

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också ett sådant tangentbord men jag antar att det helt enkelt är ett "nordiskt" tangentbord...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kommer ö och några till danska krumelurer:

Tryck och håll ned [alt] + klicka [1][5][5] (numpad) Släpp [alt] - Ger ett "ø"
Tryck och håll ned [alt] + klicka [1][5][7] (numpad) Släpp [alt] - Ger ett "Ø"
Tryck och håll ned [alt] + klicka [1][4][5] (numpad) Släpp [alt] - Ger ett "æ"
Tryck och håll ned [alt] + klicka [1][4][6] (numpad) Släpp [alt] - Ger ett "Æ"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funkar det inte så prova detta:

Alt – 0216 – danskt Ö – Ø

Alt – 0248 – danskt ö – ø

Alt – 0198 – danskt Ä – Æ

Alt – 0230 – danskt ä – æ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...