Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Slow motion


AGC

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har en stationär HP Elite 7500 Series MT med 8GB Ram och kör Windows 7 Professional 64-bit SP 1.

 

Problemet: När jag startar upp händer det ungefär var fjärde gång att allt plötsligt går i slow motion. Detta redan från skrivbordsbilden. Vid omstart är problemet borta. Fenomenet har aldrig uppstått efter omstart.

 

Redan strax efter inköpet för ett år sedan uppstod fenomenet, och efter kontakt med HP support per telefon lyckades man där nästan släcka ner datorn helt och hållet och det tog dem två dagar att få igång den igen. Vad man egentligen gjorde övergick min horisont, men problemet försvann. Tills nyligen, då det återuppstått.

 

Att åter vända sig till HP är inget alternativ, som vanligt gör dylika leverantörer allt för att undvika kundkontakter genom diverse regler. Garantin har dessutom gått ut för några dagar sedan. Deras förra "åtgärder" avskräckte dessutom.

 

Jag har försökt massor av saker. Tagit bort onödiga program, reducerat autostarter, kört olika felsökningar men kan inte hitta något fel någonstans. Testat att starta "långsamt". Inget hjälper.

 

Någon som har tips på åtgärd? Jag är inte speciellt avancerad på datorer, så om någon kan föreslå något är jag tacksam för utförliga instruktioner.

 

Mvh

AGC

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min nya dator som var en dag gammal började helt plötsligt starta i slow motion. Från att ha startat på knappt en sekund så tog det helt plötsligt 20 minuter. Det visade sig vara bluetoothmottagaren till mitt trådlösa tangentbord som ställde till det. Så när jag bytte den så löste det sig.

 

Och jag har haft ett liknande problem med en usb-hubb som gjorde att en dator inte startade ordentligt. Så steg ett är att koppla ur så mycket som möjligt. Det enda som ska vara inkopplat är skärm och tangentbord. Om du har trådlöst tangentbord, kolla om du kan leta fram ett gammalt med sladd, kanske en kompis har ett du kan låna och se om det hjälper.

 

Om det verkar som att felet inte återkommer när du inte har något anslutet så börja med att plugga in en ny grej och stäng av och sätt på datorn. Eftersom problemet inte verkar uppstå varje gång så riskerar du få starta din dator väldigt många gånger. Se också till att det inte sitter en skiva i dvd-spelaren.

 

En annan möjlighet kan vara att hårddisken inte mår så bra, för att kolla det så kan du i Windows gå in i utforskaren, högerklicka på hårddisken och välja Egenskaper. Sen väljer du fliken Verktyg. Där finns det ett alternativ för felkontroll. Klicka igång den och kryssa i båda kryssrutorna och tryck Start.

 

Det där är lite standardmetoder för att felsöka, eftersom felet inte uppstår varje gång så kommer det ta lite tid att gå igenom det, men förhoppningsvis så hittar du vad det är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen! Det enda trådlösa jag har fn är en mus, och jag ska pröva att ersätta den. Testat hårddisken har jag gjort utan att något fel upptäckts. Även en hub ska jag testa att koppla bort.

 

Mvh

AGC

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...