Just nu i M3-nätverket
Jump to content

NAS-hårddisk?

ehm1

Recommended Posts

NAS-hårddiskar är hårddiskar som är specialgjorda för att användas i NAS och designad för att kunna snurra dygnet runt i flera år, dvs man prioriterar hållbarhet framför snabbhet. 

Den första är en disk som är specialgjord för NAS.

Kollade lite på Hitachis hemsida och det verkar som att "icke-NAS" ska vara lite effektsnålare. Är väl samma sak där, i en NAS prioriterar man att den ska fungera länge.

så om jag ska skaffa en till min dator skulle jag då välja NAS eller inte NAS?

del låter ju bra med lång hållbarhet men det låter ju inte bra med att den drar mer ström!

Kollade lite på Hitachis hemsida och det verkar som att "icke-NAS" ska vara lite effektsnålare. Är väl samma sak där, i en NAS prioriterar man att den ska fungera länge.

kan det vara skadligt för datorn om jag skaffar NAS?

Den är ju billigare och som du säger ska den hålla längre. så om det inte är ett stort problem med att den behöver mer ström kanske jag skaffar en sån

Så windows har en limit på 2.2TB som NAS-hårddisken inte har tagit bort? Så den bara har 2.2TB?

Nej, det är inte Windows som har denna begränsning utan NTFS-filformatet.

Genom att formatera hårddisken till GPT-filformat kan man använda hårddiskar som är större än 2GB. Windows skriver och läser dessa diskar utan problem.

Åge

När du formaterar en 4 TB hårddisk, kan du välja mellan MBR och GPT. Om du vill ha en stor partition på hela disken måste du välja GPT. MBR har en begränsning på 2 TB. Windows har alltså ingen begränsning. Det beror på vilken partitionstabell du väljer. Delar du disken i 2 lika stora partitioner, har det ingen betydelse vad du väljer.

Windows XP 32-bit har inte stöd för GPT, men XP 64-bit och från Vista fram till Win 8 finns stöd för GPT. Ska du inte ha disken som startdisk, kan du formatera den med GPT.

Såg inte att Åge hade svarat.

Ett litet påpekande bara beträffande filformat.

Om du formaterar disken i NTFS-format och har delat, t.ex. en disk på 4TB i två lika stora partitioner måste du använda ett tredjepartsprogram för att kunna använda resterande del.

Windows och NTFS tillåter inte att du använder med än 2.2TB på en disk, även om den delas i två delar.

Ett tredjepartsprogram måste till för att kunna dra nytta av den överstigande delen.

Denna del skapas som en virtuell disk. Skulle man råka radera detta program går också allt man lagrat på disken med hjälp av det programmet förlorat.

Således är det bäst att använda GPT-formatet på diskar större än 2TB.

Åge

Redigering är byte av frågetecken till punkt. Min iPad gör lite som den själv vill ibland.

Jag har försökt hitta fullständiga specifikationer på de två diskarna men inte lyckats så bra.

Vad jag kan se bör NAS-disken vara det bättre valet då den ser ut att ha minst lika snabb skriv och läshastighet som standarddisken men till ett något bättre pris.

Åge

Jag har försökt hitta fullständiga specifikationer på de två diskarna men inte lyckats så bra.

Vad jag kan se bör NAS-disken vara det bättre valet då den ser ut att ha minst lika snabb skriv och läshastighet som standarddisken men till ett något bättre pris.

Åge

Samma här. Fanns inte likadana dokument för de båda alternativen. Det med energiförbrukningen måste vara försumbart/icke märkbart.

Jag skulle definitivt valt den billigare disken, av just dessa två.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...