Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bluetooth är vad?


marim

Rekommendera Poster

Vet inte om detta är rätt forum att lägga min fråga för det har inte med mobiltelefoner att göra utan det gäller bluetooth på en bärbar dator.

 

Jag har sen en månad tillbaka problem med att jag får bluescreen på min bärbara vista. Och jag har provat allt som går. Jag har kollat loggboken, men inte hittat nåt direkt förutom ett par sifferserier som microsofts fix it har fått fixa.

 

Men sen här idag, vet inte om det är nåt nytt eller om jag missat det förut så såg jag på ett ställe i loggboken att det stod BtHidBus och kollade på nätet vad det var. Ska ha med bluetooth att göra. Nu har jag inaktiverat bluetooth på datorn.

 

Men min fråga vad är bluetooth till för. Jag har aldrig begripit vad man ska använda det till och det lilla jag har funderat över det så har jag kopplat det till mobiltelefoner så varför jag har det på datorn begriper jag inte.
En subjektiv bedömning efter jag avaktiverat det är att datorn blev snabbare och att den blev kallare. Nu ska jag säga att jag aldrig upplevt datorn som särskilt varm mer än enstaka gånger, men just nu är den kallare än den normalt brukar vara.

 

Så nån som på ett enkelt sätt kan förklara vad bluetooth används till och ev kan förklara varför det finns på en dator. Jag antar att det är nåt jag klarar mig utan för hittills åtminstone så funkar datorn och uppkopplingen som det ska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bluetooth eller Blåtand som man ibland säger också, är en form av trådlös förbindelse, som används när man vill koppla ihop datorer och mobiler, har alltså ingenting med wifi att göra.

 

Att du har upplevt fel på din bärbara och upptäckt att felet kanske berott på att datorn haft Bluetooth aktiverat, och sedan har felet tydligen försvunnit när du avaktiverade detta, och datorn har inte blivit så varm efteråt, kan ha berott på att Bluetooth´n har varit aktiverad och hela tiden har sökt efter någon annan enhet med Bluetooth att koppla hop sig med.

 

Bluetooth brukar vara som standard installerad på bärbara och mobiler, för att man ska kunna koppla ihop dessa med varandra utan att behöva ha wifi tillgänglig.

Det är normalt enklare att koppla ihop två enheter via Bluetooth än att göra det via wifi.

Man kan koppla ihop fler än bara två med varandra, om man vill.

 

T.ex. att man vill dela med sig av en bild eller något till en kompis, så kan man alltså koppla ihop sina mobiler eller sina bärbara, och dela med sig av den bilden till varandra på ett enkelt sätt.

 

Men man ska också vara försiktig med att alltid ha sitt Bluetooth aktiverat, för det är enkelt för andra att smyga sig in och stjäla bilder/info, och det är inte säkert att man upptäcker detta.

 

En säkerhetsregel är att bara aktivera Bluetooth när man ska använda det, inte annars.

 

Edit: Bluetooth används oftast bara mellan två eller flera mobiler, kanske inte så ofta mellan bärbara datorer.

Så har du inte använt det förut, och ingen har bett dig att slå på din, så kan du gott fortsätta att ha det avaktiverat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Laso tack för ditt svar, då förstår jag vad den ska användas till.

 

Om felet försvunnit vet jag inte då jag såg BtHidBus igår. Kan bara vara så att datorn håller på att ge upp (är lite över 5 år) så att det kanske dyker upp nya fel undan för undan. Får se under de närmaste dagarna om det gjorde nån skillnad förutom det jag skrev.

 

Jag har alltid haft bluetooth aktiverad då jag inte vetat vad den gör, trott att den haft med den mobila uppkopplingen att göra. Jag ska även kika på min mobil så jag ska slå av den där också om den är aktiverad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...