Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Behöver hjälp för att kunna se TV i min Laptop


Torparn61

Rekommendera Poster

Hej alla kunniga.

 

När vi är i båten vill jag kunna titta på TV också, känns lite onödigt att köpa en 19" TV och montera, så är nyfiken på hur man kan få TV i datorn i stället.

Laptopen vi har är antingen en ACER Aspire 7004wsi (17") WinXP eller Lenovo ideapad S510p (15,6") Win8.

Vi har abonnemang hos Boxer, och har en överbliven boxer med kort som vi kan ha i båten.

 

Förmodar sedan att jag behöver en sticka som innehåller TV-kort, men vad för sort som behövs har jag ingen

aning om, är totalt novis på detta området.

Så kan någon vara vänlig att berätta vad jag behöver för något och hur jag gör för att få det att fungera?

Detaljerna som måste köpas in får gärna vara så billiga som möjligt.

 

Om det är något mer som den/de hjälpsamma behöver veta, så fråga på bara. Ska försöka svara så fort som möjligt. 

Förmodar att jag behöver en rundstrålande TV-antenn också, någon som har tips på var man kan köpa det för en billig penning. Kanske någon som har ett överblivet ex. hemma, som jag kan köpa.

 

Tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag hjälpte en vän för ett par år sedan med att hitta ett TV-kort för datorn som fungerar ute till sjöss och inte kostar för mycket.

Efter mycket letande, läsande av tester med mera fastnade vi för PCTV nanostick T2,

 

http://www.pctvsystems.com/Products/ProductsEuropeAsia/DVBTT2products/PCTVnanoStickT2/tabid/248/language/en-GB/Default.aspx

 

Min vän har en extra antenn uppsatt i masten för att kunna fånga TV-signalerna när de är längre ut från kustbandet.

Han har provat ett par andra kort tidigare men de har aldrig fungerat så bra som detta kort.

 

När båten är nära kustbandet tar kortet emot TV-signaler utan extraantenn. Men lite längre ut krävs en extraantenn. För en segelbåt fungerar det bra om den sitter i masten.

 

Jag vet inte vilken antennmodell han har men kan ta reda på det om det är av intresse.

 

Här är kortet på Prisjakt.

 

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=760131

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Åge för svaret.

 

Då kan jag titta på de "fria" kanalerna förmodar jag.

Finns det möjlighet att ansluta en Boxer på något sätt?

Eller skulle det funka att ha antennkabeln från:

Antenn - Boxer - "Stickan"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...