Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Hjälp om nätaggregat och Abit KG-7 moderkort!!

MartinCedergren

Recommended Posts

MartinCedergren

Jag är mycket konfundersam för jag har ett chieftec nätaggregat och ett Abit moderkort. en sladd ur mitt nätagregat ser ut precis som de ´små sladdar som går från chassi och cpufläktarna som man kopplar in i moderkortet. Det finns fyra fläktanslutningar på moderkortet och när jag tittar i manualen så står det att jag ska koppla in "the connector from the power fan to FAN2 Header" vad är "the power fan" är det den kabel som går från nätagg.et och det sitter en fläkt däruppe som behöver ström eller är det ngt helt annat?

Mvh Martin Cedergren

"FAN2 Header" är en fläkt kontakt som sitter på moderkortet. Men eftersom fläkten som finns i PSU (nät aggregatet) behöver ingen kontakt (den får ju ström direkt från PSUn), kan du koppla nån annan fläkt där om du vill.

Abit brukar ha många kontakter på moderkortet för fläktar :-)

---------------------------------------------------------------------

Celeron 667@833 - GeForce2 MX - 256MB SDRAM

EIZO FlexScan T67S 20" - W2K(en), WinME(sv) & WXP(eng)

Är det inte så att denna kontakt enbart används för att man skall kunna övervaka varvtalet på fläkten i PSUn? Strömmen kommer ju mycket riktigt från PSUn men många MB har denna övervakningsfunktion. Mitt P3V4X har denna funktion i varje fall (om jag nu inte missuppfattat allt).

MVH

Bra fråga :-)

Jag har ju Abit moderkort men ej ditt nätaggregat. Tydligen har du en sladd från PSU. Passar den i Fan2 Header? Kolla när datorn är avstängd för säkerhetsskull.

Om den passar får du själv välja att prova eller strunta i att kunna övervaka snurret på PSU fläkten...

Celeron 667@833 - GeForce2 MX - 256MB SDRAM

EIZO FlexScan T67S 20" - W2K(en), WinME(sv) & WXP(eng)

Hmm, kollade i min manual. Jag hade en aning fel för mig. Den kontakt jag tänkte på var för att kunna övervaka temperaturen i PSUn. Kortet har även en kontakt märkt Power supply fan och denna kontakt har tre stift; jord, 12V och rotation.

Kan vara så att fläkten i din PSU kan ta ström antingen direkt eller via MB. Eller så utnyttjad den kanske bara två stift för att kunna övervaka varvtalet (vet inte om detta går). Hittade ingen info på Chieftec's sida.

Kan nog inte hjälpa till mer, sorry.

MVH

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...