Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Starta batchfil från knapp (HTML/VBSCRIPT)


ChristopherAkesson

Rekommendera Poster

ChristopherAkesson

Hej,

Jag kan inte scripta tyvärr men har behov av en simpel html fil som utför diverse kommandon som man väljer att ha i en batchfil. (Tanken är sen att aldrig behöva redigera html eller vbscript utan bara själva batchfilen)

 

Får det att fungera med javascript men då syns ju fortfarande kommandorutan när man trycker på knappen / kör kommandot. Använder man sig av vbscript kan man ju dölja den. Jag har ett vbscript som finns i bifogade zipfilen i mappen scripts som i detta fall startar notepad utan att visa kommandofönstret men hur skall det vara formulerat i index.htm för att detta vbscript skall köras direkt vid onclick?

 

Antar att man inte behöver en separat vbs fil utan kan ha det direkt i index.htm?

 

(Och kan man få bort dialogrutan som frågar om man vill köra kommandon i webbläsaren vore det sk*tbra =))

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Att tillägga om någon har en bättre idé så är det självklart öppet för förslag :-)

 

(Slagit ihop två inlägg till ett för att tråden ska listas som obesvarad /Cecilia, moderator)

page.zip

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta verkar fungera

<html>
<head>
</head>
<body>
<script language="VBScript">
Function RunFile()
Set shell = CreateObject("WScript.Shell")
shell.Run "C:\Users\-----\Downloads\scripts\command.bat", 0
End Function
</script>
<input  type="button" value="GG"  href="#" onclick="vbscript:RunFile()">
</body>
</html>

Jag tror inte du kan få bort frågan om att köra script och liknande. Det är en säkerhetsåtgärd för att man inte ska råka göra fula saker. Eventuellt finns det någon inställning djupt inne i IE någonstans, men administratörerna här på jobbet har spärrat ute mig från dom så jag kan inte se vilka det skulle vara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...