Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Telia ADSL

Gunnar3

Rekommendera Poster

Hej!

Vi har Telia ADSL och ganska ofta, flera ggr per vecka så har vi ingen kontakt, vi kan alltså inte logga in och komma ut på nätet. ADSL-dioden på modemet (Nokia) är då släckt. Efter några timmar brukar det komma igång igen. Är det ngt fel med utrustningen eller kan felet ligga hos oss? Telia skickade hit ett nytt filter som har separat strömmatning (det har inte det första), men det verkar inte göra ngn skillnad. På Telia känner man inte till detta problem tydligen. Men det är ju inte roligt att få hit ett nytt dyrt modem och så visar det sig att det inte heller hjälper. Vad kan vi kolla hos oss själva. Enligt Telia så ska det inte ha ngn betydelse vad som kommer efter modemet, router, hub, datorer osv. ADSL-dioden är bara en länk direkt mellan modem och central, via filtret, som "bevisar" att modemet har kontakt. Vidare säger de att modemet ska ha fullständig kontakt 24h/dygn jämt. Vad sjutton gör man? Är det någon som känner igen sig, eller har något råd eller tips? Mycket tacksam för svar.

/Gunnar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt enda råd är att stå på dig.

Be dom skicka nytt Nokia-modem. Funkar inte det så får de skicka ett Ericsson-modem. Funkar inte det får de prova att byta utrustning i stationen. Funkar inte det får det komma nån och mäta signalen i ditt jack.

Kan själv berätta om ett delikat problem jag hade med just Telia ADSL i våras. Efter att ha funkar felfritt ett helt år fick jag helt plötsligt ingen IP. Kontakt med stationen fanns men inte mer. Felanmälde det, nån fixade efter 2 dagar. Sen la det av igen efter 2-3 dagar. Så höll det på 6-7 gånger och för varje gång jag ringde så blev jag mer och mer otrevlig mot den stackars supporten. Efter att ha skällt ut dem så lyckades de fixa det. De tog bort mig och lade upp mig som en ny kund. Sen dess har det funkat.

/A

Länk till kommentar

Hej "A"!

Intressant berättelse, skönt att historien löste sig.

Vi verkar inte ha helt samma symptom, vårt ADSL fungerar säg 98% av tiden. Men när de säger att det ska fungera 100% av all tid så är ju inte 98% acceptabelt. Jag tycker att de i borde ha möjligheter att på ngt sätt logga en uppkoppling mer noggrant, t ex om ngn som jag har problem. Då kan de ju se vad som orsakar avbrottet, det är ju det som är intressant! Jag ska fråga om det nästa gång jag ringer till supporten och hamnar Nr 30 i kö(!).

/Gunnar.

Länk till kommentar

Visst ja..

"Din plats i kön är nummer ... 30"

Det otrevliga är att kön är egentligen längre, fast de har inte spelat in fler siffror i telefonsvararen.

/A

Länk till kommentar

Ja jag vet.

Ringde precis Telia (Kö Nr5!). Själva den att de inte sitter på samma info alla "svarare". Vi har haft kraftig åska här på orten för några veckor sedan och enligt Telia ställde det till det en del för stationerna. Killen gjorde nu en ny felanmälan och de ska skicka en service-kille för undersökning nästa vecka. Det är sällan det är fel på modemet enligt honom, filtren är vanligare men vanligast är att felet ligger hos Telias stationer. Det kändes ju lite bra att höra det iaf...

/Gunnar.

Länk till kommentar

vårt ADSL fungerar säg 98% av tiden. Men när de säger att det ska fungera 100% av all tid så är ju inte 98% acceptabelt.

Jamen det säger de väl ändå inte?! 100-procentig säkerhet finns det ju ingen internetleverantör i världen som kan garantera.

Inte ens leverantörer som erbjuder extremt dyra lösningar (med omfattande backup-system) till företag som är absolut beroende av internetuppkopplingen brukar våga garantera 0 procent downtime i avtalen.

/Björn G

Länk till kommentar

Hej Björn G!

Nä, naturligtvis inte exakt 100%!! Vad jag menar är såklart att ett par 2 timmars avbrott flera ggr per vecka inte är ok. Att man inte kan erbjuda 100%, visst, vad ska jag skriva då tycker du? 99,8% eller vad? Jag tror nog att de flesta förstår poängen ändå, även du! Att verkligheten skiljer sig aningens från de teoretiska målen är uppenbart, frågan är vilken tolerans man sätter på ett uttalande som "Surfa så mycket du vill 24h om dygnet till ett fast pris".

Tja Björn, vi ska väl inte fördjupa oss mer tycker jag. Det är trots allt inte det inlägget gäller(!). Ha det!

/Gunnar.

Länk till kommentar

vad ska jag skriva då tycker du?

Det du egentligen menar, lämpligen ;-)

Jag tror nog att de flesta förstår poängen ändå, även du!

Nja, alltså det finns ju faktiskt somliga som har mindre seriös marknadsföring där man lovar inga avbrott i servicen... och sedan brukar det förstås visa sig att det finnas en del undantag från det där i avtalen. Det hade förvånat mig om Telia sysslat med den sortens marknadsföring, men helt omöjligt är det ju inte (och "24h om dygnet" kanske kan tolkas som ett sådant löfte om man är riktigt hård.) Det var i alla mot bakgrund av det jag reagerade.

Håller för övrigt med om att ett par timmars avbrott i veckan är i överkant av vad man ska behöva acceptera.

/Björn G

[inlägget ändrat 2001-09-22 17:05:14 av Björn G]

Länk till kommentar

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...