Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

varna alla för x-dates.se datingsite


VIM

Rekommendera Poster

Jag tittade in på siten X-dates dating och har förmodligen tagit ett 14 dagars "provköp" - är dock inte helt säker men när det gäller den här typen av lurendrejare vet man inte hur de går tillväga. De hänvisar till ett användaravtal vars paragraf 7:2 behandlar uppsägning av det påstådda avtalet. Jag påstås alltså EJ ha sagt upp mitt avtal i tid varför man debiterar mig 1497 SEK. De kräver även att uppsägningen skall ske inom 24 timmar efter tecknandet, vilket måste anses vara oacceptabelt och helt i linje med att medvetet låsa folk och inte bara låsa utan även blåsa folk på pengar.

Kollade på nätet och de är ökända för sitt tillvägagångssätt. Många hade skrivit om dejter som inte existerade eller var använda med samma foton sedan ett flertal år m.m.

Firman är registerad under namnet: HQ Entertainment Network GmbH & Co. KG, Johnstrasse 4, 1150 Wien, Österrike.

Har vi någon juridiskt kunnig person som kan ge ett råd om hur man ska behandla sådana krav och - först och främst - företeelser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag föreslår att du kontaktar din Konsumentvägledare i din kommun för rådgivning.

Får du en faktura kan du bestrida den om du anser den felaktig.

Skickar företaget en påminnelse kan du bestrida även den.

Om de senare skickar ett inkassokrav kan du bestrida även det kravet.

Går ärendet till Kronofogden går det utmärkt att även bestrida det kravet. Om du gör så måste företaget stämma dig i Tingsrätten för att få in kravet mot dig.

 

Notera att du inte får någon "prick" eller betalningsanmärkan hos Kronofogden om du bestrider ett krav från dem. Så snart man bestrider ett krav från Kronofogdemyndigheten går kravet tillbaka till borgenären (den som kräver pengar). De kan inte öppna ärendet på nytt hos Kronofogden utan måste vända sig till Tingsrätten för att driva kravet vidare. Det gäller enbart om du bestrider kravet. Låter du bli att kontakta Kronofogdemyndigheten kommer ärendet att fortgå.

 

Under tiden kan du alltid, om din Konsumentvägledare råder dig till det, göra en anmälan till ARN, Allmänna Reklamationsnämnden. De är opartiska och kan ta upp ditt ärende för prövning.

Det kostar inget att göra en anmälan till ARN. Om företaget vänder sig till Kronofogdemyndigheten under tiden som ARN utreder ärendet kommer ARN att lägga ned det. Skälet är att ARN är en rådgivande instans medan Kronofogden är en beslutande instans.

 

Om ärendet går till Tingsrätten kommer det sannolikt att avgöras som ett Förenklat tvistemål. Det innebär att man har en förberedande förhandling där parterna kan förlikas om så önskas. Om en eller båda parter inte vill gå med på en föreslagen förlikning går ärendet över till en Huvudförhandling. Denna Huvudförhandling kan ske direkt inpå den förberedande förhandlingen eller, om någon part så önskar, till ett senare tillfälle.

 

Någon advokat behövs inte i ett sådant ärende.

 

Kostnaden för dig behöver således inte bli så stor och den är begränsad i ett Förenklat tvistemål.

 

http://www.stockholmstingsratt.se/Om-tingsratten/Mal-och-arenden/Tvistemal/

 

Jag tycker att du börjar med att kontakta din Konsumentvägledare i din kommun. De är de bästa att vägleda dig i början.

Lägg fram all fakta till dem och sanningsenligt. Det är det enda sättet för dem att kunna vägleda dig korrekt.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...