Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Var hittar man moderkort till bärbar?


Mr Andersson

Rekommendera Poster

Mr Andersson

Min bärbara åkte i golvet. Strömkontakten satt i datorn och den landade på denna, och det var bra på ett sätt - mjuk landning så datorn överlevde.

 

Efter en stund ser jag att datorn går på batteri trots att laddkontakten sitter i. Efter en snabb koll, ser jag att strömkontakten inte överlevde fallet, utan är mer eller mindre krossad.

 

Inga problem. Jag tar bort kontakten och ersätter den med en annan, fast det blir inte lika snyggt som den inbyggda. Men det fungerar inte. Jag har provat flera gånger att löda om, vara extra noga, men det går bara inte. Troligtvis har det uppstått nån skada i själva kretskortet.

 

Att köpa ny dator känns surt. Denna är 2 år och kostade närmare 10 tkr och fungerar perfekt, förutom att det inte går att ladda batteriet...

 

Därför undrar jag om nån vet var man kan hitta moderkort till bärbara, eller möjligtvis en annan likadan dator, men med annat fel, tex en krossad bildskärm?

 

Jag har inte varit i kontakt med Samsungs support ännu, kollar här först.

 

Eller om någon elektronikkunnig har andra tips så blir jag glad!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om anslutningkontakten för spänningsmatningen är knäckt har du ett problem. En kunnig tekniker kanske kan laga upp den så den fungerar igen. Allt beror på om kretskortet inte är så trasigt som det kan befaras.

Ett nytt kretskort kostar sannolikt nästan lika mycket som en ny dator. Det är den erfarenhet jag har av att köpa delar till bärbara datorer.

Jag skulle kunna tänka mig att företaget InfoCare har reservdelar till datorn. De lagar de flesta fabrikat.

 

Kontakta dem eller Samsungs support för att höra med dem vad de har för pris på moderkortet. Jag vet inget företag som säljer begagnade datorer eller delar till sådana mer än Blå Huset i Göteborg.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Tack för svar Åge. När jag tittar närmare på de lödningar jag gjort, verkar det som att moderkortets lödytor inte tagit till sig min lödning, den liksom svävar över den. Har min lödkolv för låg temp? Väldigt nära sitter en ytmonterad kondensator som jag inte vill döda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, frågan är om du löder fel. Jag kan inte svara på det då jag inte ser dina lödningar.

Ditt problem kan bero på att lödningarna i datorn är gjorda med blyfritt lod och du använder blyat lod. Du får problem med vidhäftningen eftersom blyfritt lod kräver högre temperatur än blyat lod.

 

Du behöver rätt lödverktyg för detta jobb. Jag känner inte till ditt lödverktyg men jag avråder från att använda billiga verktyg. Själv använder jag Weller WECP 20 sedan många år tillbaka.

Med detta verktyg går det att ställa in temperaturen och den är stabil nu finns inte denna lödstation att köpa längre men det finns likvärdiga.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Kan du lägga upp bild på ditt moderkort så ser vi ut den ser ut?

Hej Åge

 

Har du lust att hjälpa mig? Jag klarar inte av detta på egen hand. Om jag skickar kortet till dig, du gör lödningarna och skickar tillbaka kortet, vad skulle det kosta mig?

 

/mathias

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Mathias,

 

Jag förstår ditt problem. Om jag ser på bilden och läser dina inlägg så är din lagning den du gjort där en svart och röd kabel löper ut mot vänster sida. Kan det stämma?

 

Visst skulle jag kunna se om jag kan laga upp moderkortet åt dig. Det finns inga garantier för mig att det skall lyckas eftersom datorn gått i golvet. Att laga upp ett trasigt moderkort är ett styvt arbete, beroende på hur illa det gått med moderkortet.

 

Det kan finnas skador i laminatet som gör att ledningsmönstret inne i laminatet också är skadat ( moderkortet består sannolikt av flera lager kopparlaminat och inte enbart på utsidorna) vilket omöjliggör en reparation.

 

Hade du befunnit dig på närmare håll hade jag kunna se på kortet. Om du skickar det till mig och jag kikar på det, inser att det inte går att laga och skickar tillbaka det till dig, har du dragit på dig en del fraktkostnad i onödan.

 

Är du ändå beredd att spendera en hög pengar på frakt för att chansa på att kortet går att fixa är det upp till dig. Själv tycker jag att du använder dem bättre på att köpa en ny dator, även om det innebär en högre kostnad för dig än du önskar.

I slutändan kanske det blir billigare i alla fall eftersom du inte behöver använda pengar för fraktkostnad.

 

Hur mycket det kostar att skicka datorn vet jag i te eftersom fraktkostnaden baseras på vikt i första hand. Garantier för att kunna laga datorn är inte möjligt för mig att ge dig.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar Åge. När jag tittar närmare på de lödningar jag gjort, verkar det som att moderkortets lödytor inte tagit till sig min lödning, den liksom svävar över den. Har min lödkolv för låg temp? Väldigt nära sitter en ytmonterad kondensator som jag inte vill döda.

 

Fast om trådarna (för det är väl så du gjort?) ändå sitter fast, att de inte enkelt går att dra bort bör det ju ändå finnas någon elektrisk kontakt mellan lödningen/tråden och moderkortet.

Även om det kan vara en dålig lödning/kallödning...

 

Jag förutsätter att du har kontrollerat polariteten?

 

Och att laddaren/nätadaptern/kontaktdonet är okej? (Murphys lag, du vet...)

 

Jag skulle kunna tänka mig en annan lösning men det är inget som jag kan rekommendera andra, egentligen..

Det är att försöka löda fast anslutningar någonstans där batteriet är anslutet men då måste man skippa nätadaptern och använda en batteriladdare avsedd för just den typen av batteri.

Jag antar att laddkretsen som sköter spänning och ström finns i datorn och inte i nätadaptern. (Går kanske kolla/testa)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Kan du lägga upp bild på ditt moderkort så ser vi ut den ser ut?

 

Bilden är inte så bra. Kan du ta en när bild på den och på andra sidan så man ser hur det ser ut på både sidan.

 

Om du ska skicka den till Åge så skicka bara moderkort och inget mer för då kostar det inte så mycket om du ska skicka med nätdel då kommer den väga mycket mer. För att se om den funkar så kan man mäta och se om den får ström på det sättet mycket bättre ide än att sätta in strömmen till den.

 

Jag tror att man kan fixa det här. Du ska vara glad att hårddisken klara sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bilden är inte så bra. Kan du ta en när bild på den och på andra sidan så man ser hur det ser ut på både sidan.

 

Om du ska skicka den till Åge så skicka bara moderkort......

 

 

Hur skall jag testa om datorn fungerar om enbart moderkortet skickas?

Vad hjälper en bättre bild i det här fallet?

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur skall jag testa om datorn fungerar om enbart moderkortet skickas?

Vad hjälper en bättre bild i det här fallet?

 

Åge

Man kan möta och se om ström kommer fram eller inte.

Med en bättre bild så kanske man kan se hur bak sidan ser ut och kanske kan se om något mer är sönder eller om moderkortet har sprucket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan möta och se om ström kommer fram eller inte.

Med en bättre bild så kanske man kan se hur bak sidan ser ut och kanske kan se om något mer är sönder eller om moderkortet har sprucket.

Jaha, och hur vet jag att datorn fungerar?

 

Vad skall du göra om du ser att mer är trasigt?

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, och hur vet jag att datorn fungerar?

 

Vad skall du göra om du ser att mer är trasigt?

 

Åge

Han skriver i sin inlägg att dator funkar men ström tog slut sen gick det inte att ladda dator. Så jag tolka det som dator funkar men det är bara laddning som inte funkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han skriver i sin inlägg att dator funkar men ström tog slut sen gick det inte att ladda dator. Så jag tolka det som dator funkar men det är bara laddning som inte funkar.

Ja, det stämmer.

Hur testar jag att laddningen fungerar med enbart moderkortet i handen?

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det stämmer.

Hur testar jag att laddningen fungerar med enbart moderkortet i handen?

 

Åge

Man mäter från laddningskontakten till att ström kommer till moderkortet. Om man har ett förstoringsglas så kan man kolla så att lödning ser bra ut och se att inte moderkortet ha gått sönder mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man mäter från laddningskontakten till att ström kommer till moderkortet. Om man har ett förstoringsglas så kan man kolla så att lödning ser bra ut och se att inte moderkortet ha gått sönder mer.

Hur vet jag att datorn fungerar? Hur vet jag att den laddar batteriet? Att moderkortet har spänning där kablarna är anslutna betyder inte att datorn fungerar.

 

Om en bil har bränsle är det säkert att den fungerar då?

 

Du menar att om du får fler bilder kan du använda ett förstoringsglas för att se om det är mer skadat än vad du ser på den bild som redan är publicerad?

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Har varit i kontakt med Samaung, de säljer inte moderkort direkt till slutkund utan hänvisar till en verkstad som de har avtal med. Och de skulle ha oproprtionerligt mycket betalt för det.

 

Så jag tog moderkortet och gick till närmsta elektronik verkstad men vi konstaterade att det är något mer fel i moderkortet, trots flera försök gick det inte att få laddningen att fungera.

 

Så det blev, på gott och ont, en ny dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har varit i kontakt med Samaung, de säljer inte moderkort direkt till slutkund utan hänvisar till en verkstad som de har avtal med. Och de skulle ha oproprtionerligt mycket betalt för det.

Så jag tog moderkortet och gick till närmsta elektronik verkstad men vi konstaterade att det är något mer fel i moderkortet, trots flera försök gick det inte att få laddningen att fungera.

Så det blev, på gott och ont, en ny dator.

Tack för informationen!

 

Det bekräftar det som jag själv misstänkte, skadorna var sådana att en "enkel" omlödning inte räckte. Skulle jag utföra uppdraget var det således helt korrekt av mig att i så fall begära hela datorn och inte enbart moderkortet för att kunna säkerställa att laddningen verkligen fungerade.

 

Mina 34 års erfarenhet av reparation av elektronikutrustning är således inte fel.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Det är ju trots allt en del fungerande delar i datorn, typ bildskärm och en del annat.

 

Finns det någon som helst marknad för detta, i så fall var, eller är det bara att lägga det på återvinningen?

 

Tack för all hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju trots allt en del fungerande delar i datorn, typ bildskärm och en del annat.

 

Finns det någon som helst marknad för detta, i så fall var, eller är det bara att lägga det på återvinningen?

 

Tack för all hjälp.

 

Jag tror jag varit inne tidigare på en idé att kunna ha någon form av bytesmarknad här på eforum.

Har också en del prylar liggandes, har skickat minnen till en medlem och en printerserver(som senare visade sig vara trasig) till en annan medlem.

Jag menar då inte "kommersiellt" som Blocket utan mer att man kanske kan få frakten betald.

 

Någon annan som nappar på en sådan idé?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju trots allt en del fungerande delar i datorn, typ bildskärm och en del annat.

 

Finns det någon som helst marknad för detta, i så fall var, eller är det bara att lägga det på återvinningen?

 

Tack för all hjälp.

Hårddisken skulle du kunna ta ut och sätta i ett tomt externt chassi. På så sätt gör du en extern liten hårddisk av den.

En extern låda kostar inte särskilt mycket.

 

Minnena i datorn kanske du kan avsätta som begagnade.

Resten av datorn, är tveksam om det finns en marknad för detta. Jag har tre bärbara datorer hemma där skärmen är defekt på en men i övrigt fungerar den.

En annan är det moderkortet som är defekt. Skärmen passar inte till den med trasig skärm trots att båda är HP-datorer.

 

Den tredje har sannolikt defekt grafikkort. Även här går det inte att använda skärmen då anslutningarna till den inte stämmer med den som har trasig skärm.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror jag varit inne tidigare på en idé att kunna ha någon form av bytesmarknad här på eforum.

Har också en del prylar liggandes, har skickat minnen till en medlem och en printerserver(som senare visade sig vara trasig) till en annan medlem.

Jag menar då inte "kommersiellt" som Blocket utan mer att man kanske kan få frakten betald.

 

Någon annan som nappar på en sådan idé?

Ja, det är en tanke det.

Frågan som dyker upp, hur många av er som finns här utför sådana här reparationer på datorer?

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårddisken sitter redan i ett externt chassi, jag bytte ut en gammal sliten 300G mot denna på 1T.

 

Sen är frågan i vilka modeller tex bildskärmen passar. Kontakten kanske är densamma i 15 modeller, men passar den i skalet?

 

Minnet är i mina ögon ett normalt minne för en bärbar, men ingen vill ju betala för det idag. Den har 6 G minne, de 4 sitter lödade på moderkortet, och de andra två i en modul. Värdefullt så det ryker om det :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skulle kunna använda den slitna 300GB-disken som en "slit och släng" - disk för tillfällig kopiering mellan datorer.

Skulle den haverera är det inget att bry sig om.

 

Tyvärr är det så att de olika tillverkarna inte har en gemensam standard när det gäller kontakter till skärmar. De väljer olika varianter och även olika varianter i olika modeller.

De tre datorerna jag har hemma har alla olika skärmkontakter.

 

Visst, om själva skärmen sedan passar i ramen är en annan fråga. Även här skiljer de sig åt.

 

2GB på en modul! Säkert värt en förmögenhet! <_<

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...