Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Var hittar man moderkort till bärbar?


Mr Andersson

Rekommendera Poster

Jag har den gamla 300G disken som experimentdisk för att testa bla linux i en annan gammal dator som knappt orkar dra runt xp...

 

För en massa år sedan lyckades jag sälja en begagbad 2 GB hårddisk för över 1000 kr. Ja, 2 GB! Kan jag få dersamma för minnet så blir jag belåten...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej,

 

Jag vet att tråden är gammal, men eftersom jag stötte på den först nu, vill jag i all vänlighet bara uppmärksamma på några saker som är av vikt för andra framtida reparationsarbeten när det gäller hemelektronik som är sålda inom EU efter 2006.

Anledningen är av citatet nedan.

 

Tack för svar Åge. När jag tittar närmare på de lödningar jag gjort, verkar det som att moderkortets lödytor inte tagit till sig min lödning, den liksom svävar över den. Har min lödkolv för låg temp? Väldigt nära sitter en ytmonterad kondensator som jag inte vill döda.

 

Dina lödningsproblem beror i korthet på att allting i din dator är klassificerat under RoHS direktivet och det betyder i detta fallet blyfritt lod och det i sin tur betyder högre smältpunkt och svårare att löda, särskilt utan att smälta eller skada det omkringliggande tex. plastdetaljer och plasthölje - för att inte tala om komponenterna i sig, som är mycket känsliga för övervärme.

 

Smälttemperaturen har ju gått från c:a 183C på blyat lod som bestod av 60/40 tenn/bly till c:a 217°C på blyfritt lod SN100C som är en blyfri legering bestående av tenn (Sn) 99,3 % och koppar(Cu) ca 0,7 % som har till viss del lite nickel (Ni) och det finns andra blyfria legeringar, mer eller mindre korrosiva och med andra egenskaper, som exempel.

 

Nu måste tempen i lödfogen under själva blyfrilödningen helt plötsligt upp ännu mer > 230°C 3-5sek. för att lödningen skall lyckas. Tricket är alltså att utföra detta utan att vare sig skada komponenten i sig, intilliggande komponenter eller kretskortets ledarbanor så man råkar ut för foliesläpp (reparerbart det med).

 

Din lödkolv (alt. felinställd om det är en temperaturreglerad med rätt spets) klarar helt enkelt inte av den högre temperaturen som krävs och därmed har du fått till något som kallas för "kall-lödningar" lodet har inte vätt ordentligt.

Men låt nu inte detta avskräcka, har man bara rätt utrustning, i detta fallet helst en temperaturreglerad lödkolv så är inte detta några större problem.

Finns på Kjell & Co http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/elelektronik/lodning/kom-igang-med-lodning

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...