Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

nytt företag


john1111111

Rekommendera Poster

john1111111

Hej!

 

Det är så att min syrra vill starta ett företag (webbshop) och troligen blir det jag som sköter hemsidan åt henne (till en början) men det jag är mer orolig är att jag inte hittar något bra faktureringprogram eller företag som kan sköta det åt henne och samma sak med bokföringen. Jag vill helst att allt ska skötas på nätet (webbaserat men inget tvång för det) på något sätt och helst ska företaget vara från sverige.

 

Både jag och min syrra är nybörjare när det gäller företag så hjälp kommer vi behöva och webbshopen kommer inte generera så mycket i början, högst 1 tusing i månaden men det är tillräckligt för att de gnälliga skatteverket ska lägga sig i. Så för att sköta alla korten rätt redan från början, vad behövs??

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En bra början hade varit att börja på just Skatteverkets hemsida:

http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/foretagare.4.76a43be412206334b89800048009.html

där det länkas vidare till diverse annan information som rör start av företagande.

 

Ring och prata med någon på Skatteverket så allt bli rätt från början, gå på någon av deras informationsträffar.

 

Det finns massor med bra mjukvara för webbshop och bokföring/fakturering. Googla på Visma, Björn Lunden eller Fortknox, det finns många fler.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att bli kompis med Skatteverket redan från början brukar underlätta senare, så gör som Tune föreslår, ta kontakt med dom och ställ era frågor, dom är faktiskt till för detta, så ni får allt rätt ifrån början.

Det är bara onödigt att inte ta hjälp, så slipper man åka på något surt i efterhand, bara för att man "inte förstod" vad något handlade om, och gjorde omedvetet fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En del studieförbund anordnar studiecirklar i att starta företag och om man bor på en sån ort kan det ju vara värt att gå en sån kurs i höst. Då får man ju också prata med andra i samma situation och man kan lära sig av varandra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...