Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Canon Pixma MG4250 - inte nöjd


kiwi01

Rekommendera Poster

Köpte en ny skrivare till min nya Windows 8.1 dator. Valet föll på Canon  Pixma MG 4250, hyfsat pris för en skrivare som motsvarar mina behov, skriver ut dokument ganska regelbundet, samt kopierar och skannar en hel del.

 

Det fanns vissa tveksamheter vid installering, vad som skulle bockas för var inte självklart.

Men jag kan skriva ut dokument från datorn, har kopierat via skrivarens knappar samt skannat också via knapptryckning och har sedan satt mig framför skärmen för att spara dokumentet.

Men då jag ska skanna ett större antal dokument på raken vill jag kunna göra det sittande framför skärmen, dvs manövrera hela processen via en panel.

Det finns en applikation som heter Canon Quick Menu som lägger sig som en ikon på skrivbordet. , där trodde jag att jag skulle kunna göra valen, kopiera eller skanna.  Problemet är att denna applikation går inte att öppna,  jag får ett meddelande lydande ”Quick Menu har slutat att fungera”. Har avinstallerat och ominstallerat det, har ominstallerat hela skrivaren. Har mejlat till Canon support flera gånger   - de skickar en länk, samma som jag själv hittade på nätet., men det hjälper inte. Quick Menun  är inte viktig, svarar de sedan. Jag beskriver hur jag vill skanna, du ska skanna i My Image Garden svarar de (eller använda solution center som jag inte hittar). Enligt manualen kan man där göra Art Work, göra snygga collage av foton och skaffa diverse pynt…jag vill göra en simpel skanning. Letar och letar, och hittar inget som heter skanna i denna applikation. Mejlar återigen till Canon, de skickar över en bild på hur applikationen ser ut med skanna mitt på, men det står ju inte på min. Öppnar och stänger flera gånger, och till sist ser jag ”Skanna” syns mitt på i ca 2 sekunder för att sedan försvinna. Jag fick sedan scrolla till rad 49 för att ta fram ”skanna”.  Om jag förstår att klicka på rätta ställen krymper tråden så att rätt funktion blir synlig.

Jag tycker inte att Canons support har varit hjälpsam, har skickat flera frågor till dem som de inte ens svarar på. Det är irriterande med en ny funktion som ”har slutat fungera”.

Tycker också att maskiner för oväsen trots att jag ställt in den på ”tyst”. Den hackar innan den skriver, gör en paus, skriver ut, gör en längre paus, hackar återigen. 

Jag hoppades att någon av er kanske känner till denna skrivare och kan råda mig. Jag vet inte om jag vill behålla denna. Har 30 dagars returrätt på den (22 kvar), men då måste jag veta att jag i stället köper en skrivare som är smidig. Kanske är det så har alla fungerar? Från början hade jag HP Deskjet 3520 som alternativ. Är det någon som känner till denna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du klarar dig förmodligen gott utan Canons medskickade programskivor. Här avinstallerades programmen rätt omgående.

 

Att skrivare i den här prisklassen väsnas får man nog tyvärr räkna med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra att veta det. Det gäller väl bara att jobba på och finna ett arbetssätt som passar mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte en ny skrivare till min nya Windows 8.1 dator. Valet föll på Canon  Pixma MG 4250, hyfsat pris för en skrivare som motsvarar mina behov, skriver ut dokument ganska regelbundet, samt kopierar och skannar en hel del.

 

Det fanns vissa tveksamheter vid installering, vad som skulle bockas för var inte självklart.

Men jag kan skriva ut dokument från datorn, har kopierat via skrivarens knappar samt skannat också via knapptryckning och har sedan satt mig framför skärmen för att spara dokumentet.

Men då jag ska skanna ett större antal dokument på raken vill jag kunna göra det sittande framför skärmen, dvs manövrera hela processen via en panel.

Det finns en applikation som heter Canon Quick Menu som lägger sig som en ikon på skrivbordet. , där trodde jag att jag skulle kunna göra valen, kopiera eller skanna.  Problemet är att denna applikation går inte att öppna,  jag får ett meddelande lydande ”Quick Menu har slutat att fungera”. Har avinstallerat och ominstallerat det, har ominstallerat hela skrivaren. Har mejlat till Canon support flera gånger   - de skickar en länk, samma som jag själv hittade på nätet., men det hjälper inte. Quick Menun  är inte viktig, svarar de sedan. Jag beskriver hur jag vill skanna, du ska skanna i My Image Garden svarar de (eller använda solution center som jag inte hittar). Enligt manualen kan man där göra Art Work, göra snygga collage av foton och skaffa diverse pynt…jag vill göra en simpel skanning. Letar och letar, och hittar inget som heter skanna i denna applikation. Mejlar återigen till Canon, de skickar över en bild på hur applikationen ser ut med skanna mitt på, men det står ju inte på min. Öppnar och stänger flera gånger, och till sist ser jag ”Skanna” syns mitt på i ca 2 sekunder för att sedan försvinna. Jag fick sedan scrolla till rad 49 för att ta fram ”skanna”.  Om jag förstår att klicka på rätta ställen krymper tråden så att rätt funktion blir synlig.

Jag tycker inte att Canons support har varit hjälpsam, har skickat flera frågor till dem som de inte ens svarar på. Det är irriterande med en ny funktion som ”har slutat fungera”.

Tycker också att maskiner för oväsen trots att jag ställt in den på ”tyst”. Den hackar innan den skriver, gör en paus, skriver ut, gör en längre paus, hackar återigen. 

Jag hoppades att någon av er kanske känner till denna skrivare och kan råda mig. Jag vet inte om jag vill behålla denna. Har 30 dagars returrätt på den (22 kvar), men då måste jag veta att jag i stället köper en skrivare som är smidig. Kanske är det så har alla fungerar? Från början hade jag HP Deskjet 3520 som alternativ. Är det någon som känner till denna?

 

Du kan ju testa att ladda ner drivrutiner från Canon sida direkt, om det kanske är något strul med skivan du fått med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag instämmer med föregående talare. Försök att välja "Drivrutiner enbart" om något sådant alternativ finns vid installationen. Kolla om det finns "Twain-driver" för skannern. Med en sådan kan du från flera program, som har stöd för detta, "begära" ett skannat dokument. Med reservation för hur det fungerar under Windows 8.1

Finns det inte i Windows 8.1 något "inbyggt" program som heter ex. Skanna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska pröva att installera från webben i stället, det kanske går bättre.

 

Om det inte finns något inbyggt program som heter Skanna? Klart det gör...men jag tänkte aldrig så långt så tack för påpekandet. Jag är helt ny på 8.1 , det tar tid att lära sig allt. Men har konstaterat att det troligen finns mängder med resurser, hittills har jag exempelvis kunna öppna alla mina gamla pdf-filer utan att ha min Adobe Reader installerad. 

Ska testa måndag/tisdag.

 

Om ni har några allmänna nybörjartips om 8.1 som ni tycker kan vara bra och nyttigt att känna till, så säg till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om ni har några allmänna nybörjartips om 8.1 som ni tycker kan vara bra och nyttigt att känna till, så säg till.

 

Om du inte trivs i miljön så kan Classic Shell vara ett tips

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen för Windows 8

 

Åter till skrivaren. Tack vare påpekanden från Laso och Mikael63 började jag leta på skrivbordet och konstaterade att Canons  installationsprogram genererade totalt 7 st appar varav en heter ”IJ Scan Utility”. Ett litet anspråkslöst fönster öppnas innehållande ett antal val. Automatisk är allra enklast, det är bara att klicka, även sparandet sker automatiskt.  Det finns ett alternativ för mera avancerad skanning, fotoskanning samt att dokumentet kan direktsparas som pdf.  Nackdelen är att man här inte kan namnge dokumenten, däremot kan man förinställa egna mappar att spara dem i. Enligt min mening är detta är bättre alternativ vare sig jag skannar enkelt eller avancerat, än det av Canon föreslagna My Image Garden.

 

Letade vidare för att se vad Windows har att bjuda på och hittade Skanna. Den saknar kontakt med scanner. Kanske är den till för en apparat som enbart skannar, men det ska jag inte ha.

Hittade sedan Windows faxa och skanna. Enkelt! Öppna fönstret och klicka på skanna. Dokumentet sparas automatiskt i en ny mapp Skannade dokument, men filen syns också i det öppna fönstret så man kan ändra namn, om man vill. Härifrån kan dokumentet även skickas som e-post, men då måste man ha ett Outlook-konto.  (Vilket jag kanske ska prova, är lite less på gmail.) Jag tror att detta är alternativet som jag kommer att använda och klara mig bra utan skivorna, som Thirteen påpekade.

 

Allt det här kan ju ni andra redan…. Så nu slutar jag. Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då tolkar jag som att du har fått igång allt som du vill, så bra :thumbsup: .

 

Jo det kan vara lite pyssel ibland, innan man hittar rätt bland alla småprogram.

Lycka till med din skrivare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte trivs i miljön så kan Classic Shell vara ett tips

 

Använder jag själv i en virtuell miljö, fungerar utmärkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Fick en förfrågan från Canon support för ca en vecka sedan, de insåg att de haft problem med support under sommaren och ville nu veta om jag fortfarande hade problem eller om det hade löst sig. Jag skrev tillbaka att jag inte var nöjd med den support jag hade då de inte hade bidragit till att lösa problemen. Att svara Quick menu är inte viktig är inte acceptabelt, tyckte jag, men skrev också att inte bryr mig om det längre och har i övrigt hittat mina egna lösningar. Fick ett nytt mejl där en person talar om att han försökt återskapa problemet i sin dator men inte lyckats, och  ber mig att skicka över mitt telefonnr samt förslag på tider då han kan ringa upp mig, så att han kan ta över min dator via fjärrstyrning och på så viss kanske kunna hjälpa mig. Ta över min dator via fjärrstyrning??? Jag trodde att det bara är hackare och annat skumt  folk som håller på med sånt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta över min dator via fjärrstyrning??? Jag trodde att det bara är hackare och annat skumt  folk som håller på med sånt.

Mycket vanligt att supportpersonal gör så, jag har sett andra skriva att t ex Symantecs support har gjort det för att lösa problem relaterade till Norton. Det går betydligt fortare än om de ska be dig pröva en massa olika saker och skicka in loggar mm. Man kan ju se allt vad de gör och alltid avbryta om man tycker att de tittar på fel saker.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Mycket vanligt att supportpersonal gör så, jag har sett andra skriva att t ex Symantecs support har gjort det för att lösa problem relaterade till Norton. Det går betydligt fortare än om de ska be dig pröva en massa olika saker och skicka in loggar mm. Man kan ju se allt vad de gör och alltid avbryta om man tycker att de tittar på fel saker.

Tittade igenom mappen Nedladdade filer för ett par dagar sedan och hittade en fil, Team Viewer Quick Support ,som gjorde mig lite brydd då filen var helt främmande för mig. Kom sedan på att jag haft kontakt med Canon-supporten med fjärrstyrning, omnämnd i inlägget ovan, och datumet verkar stämma. 

Den filen vill jag nog helst avlägsna, känns lugnast så, eller hur? 

Fast...högerklickar jag på filen så öppnas ett litet fönster med IDnr + lösenord samt "klar att ansluta", kanske rasslar det till Canons datorer om jag klickar ok...vore väl kul att prova, de har väl gått hem för dagen.

Ett annat alternativ jag funderar på är att jag vid något tillfälle blev uppmanad att svara ja eller nej för överföring av data till Canon för service- och förbättringsändamål. Om denna fil är till för det så lär jag få en ny fråga om jag avlägsnar filen.

 

Till sist undrar jag: hur gick det till rent tekniskt att Canon hittade min dator, kan inte påminna mig om att han ställde några frågor eller så. Eller är det för att jag hade registrerat min produkt hos dem med modellbeteckning, serienummer mm?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl något liknande som Telia gör idag mot sina kunder, ser till så dom direkt via Gatewayen kan supporta på ett behändigt sätt.

 

Är nog vanligare och vanligare idag.

Men visst bör sådant ändå vara frivilligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tittade igenom mappen Nedladdade filer för ett par dagar sedan och hittade en fil, Team Viewer Quick Support ,som gjorde mig lite brydd då filen var helt främmande för mig. Kom sedan på att jag haft kontakt med Canon-supporten med fjärrstyrning, omnämnd i inlägget ovan, och datumet verkar stämma. 

Den filen vill jag nog helst avlägsna, känns lugnast så, eller hur? 

Fast...högerklickar jag på filen så öppnas ett litet fönster med IDnr + lösenord samt "klar att ansluta", kanske rasslar det till Canons datorer om jag klickar ok...vore väl kul att prova, de har väl gått hem för dagen.

Ett annat alternativ jag funderar på är att jag vid något tillfälle blev uppmanad att svara ja eller nej för överföring av data till Canon för service- och förbättringsändamål. Om denna fil är till för det så lär jag få en ny fråga om jag avlägsnar filen.

 

Till sist undrar jag: hur gick det till rent tekniskt att Canon hittade min dator, kan inte påminna mig om att han ställde några frågor eller så. Eller är det för att jag hade registrerat min produkt hos dem med modellbeteckning, serienummer mm?

Eftersom den ligger i mappen Nedladdade filer tror jag nog att du har laddat ner filen, oftast går det till så att företaget mejlar en länk som man klickar på eller att man får en webbsida och där hämtar filen. Det finns ingen möjlighet för Canon att trycka ut en fil till dig genom brandvägg och allt utan att du har medverkat. Det finns heller ingen möjlighet att översätta modellbeteckning eller serienummer till den IP-adress som din router eller dator har.

 

Team Viewer är till för fjärrstyrning, kan t ex användas när en kompis hjälper en.

 

Visst kan du ta bort filen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte en Canon mg7150 för nån månad sedan. Den driver mig till vansinne, framförallt med att den väsnas både högt och länge och ofta.. Det spelar ingen roll om jag använder den dagligen, den säger godmorgon genom att möblera om inuti med en ljudnivå med db-A som är vansinnigt högt. Sen oftast en omgång till precis när man klickat på skriv ut. Och sen oftast även efter utskriften. Samt så oftast även när den ska stängas. Det är helt vansinnigt! Vet inte vad den pysslar med, är det rengöringar så lär ju bläckkostnaden skjuta i höjden rejält! Och om det inte är rengöringar det är frågan om, vad gör den då, omkalibrerar sin mekaniken? Båda alternativen låter ju lika befängda år 2015 för en sk premiumprodukt (för ca 1500kr på NetOnNet).

Obs! Läger 'silent mode' i denna påverkar ingen av alla interna rutiner med möbleringar och rengöringar, utan påverkar endast själva utskriften, som då görs pyttelite tystare (och därmed liiite mindre risk att du får raseriutbrott) och långsammare, såklart, men, det är ju helt poänglöst när maskinen f ö väsnas som en tröska i tid och otid.

Och de medskickade programmen såsom t ex picture garden är ju rena vansinnet när man ska skanna, det känns som nån gjort ett projektarbete i skolan och som aldrig ens blwv tillräckligt klart. Vart tog det gamla hederliga MP Navigator 4 vägen som de kört med länge? Det var helt okej på många sätt! Men funkar tydligen inte ihop med moderna Canon-skrivare som t ex mg7150 mfl.

Jag önskar att jag köpte deras föregående mg8150, eller om det var mg8250, hade lätt varit värt den tusenlappen extra, om de fortfarande hade sålts. De byggena kändes myyycket bättre på det mesta, förutom priset.

 

Mvh J.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okalettos,

kan bara hålla med dig om allt du skriver. Enda rådet jag kan ge är att om du vet med dig att du behöver skriva flera gånger under en dag exempelvis, låt skrivaren stå på så slipper du den ständiga rengöringsprocessen som just slukar mängder med bläck helt  i onödan. Strömförbrukningen i vänteläge är mycket låg.

Själv använder jag inte de medföljande programmen alls, de är för omständliga, jag använder knapparna i panelen och har hittills klarat mig utmärk med de i Windows ingående funktionerna.  

 

Vet inte säkert vad MP Navigator är, men kanske något liknande Canon Quick Menu som jag till att börja med inte fick igång alls, trots otaliga försök att installera, av- och ominstallera. Dåligt att även den på Canon som genom fjärrdirigering skulle hjälpa mig, bara konstaterade att "den är inte viktig". Ett par veckor senare tog jag fram min installationsskiva och stoppade den i datorn, och av någon märklig anledning fungerade det. Denna gång dök det upp, utöver skrivbordsikonen till vänster även ett litet svart "fönster" i högra hörnet, och det är här man öppnar Quick Menu. Det är här man hitta just det jag efterlyste och hoppades på, -  alla menyerna samlade. Mycket enklare än att  leta rätt på  11 st appar "längst bort till höger" på blåskärmen och sen välja rätt. Och viktigast av allt, det är här man kollar färgpatronernas tillstånd, ser om det är dags att beställa nya och vad patronerna har för beteckning och nummer, liksom gör felsökning, läser manualen mm. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...