Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

[Löst] Uppstartsproblem: "NO OPERATING SYSTEM FOUND"


Gäst George M

Rekommendera Poster

Gäst George M

På senare tid har jag, av och till, vid uppstart av ovannämnda dator erhållit det fruktade meddelandet:

 

NO OPERATING SYSTEM FOUND

 

Jag har dock hittat en pålitlig metod att åtgärda problemet!

 

Jag gör helt enkelt datorn spännings- / strömlös genom att sonika draga ut stickproppen från väggens 230 Volts-uttag. Eller stänga av datorn med - på min datormodell befintliga - vippströmbrytare, som sitter på baksidan av datorn. Därefter sätter jag på datorn igen - förstås, och si... datorn startar lydigt upp till Windows igen! Symptomen åtgärdad alltså, men ej orsaken. Kommentarer mottages.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du bör ha en Pentium III i din dator.

Pentium III körs från 450Mhz och uppåt.

 

http://ark.intel.com/products/series/28381/Intel-Pentium-III-Processors-with-100-MHz-FSB#@All

 

Jag misstänker att startordningen (BOOT order) inte är satt till att starta från din hårddisk som första enhet.

Det kan vara så att datorn söker efter operativsystem på diskettstationen eller den optiska enheten (om sådan finns).

 

Skälet till att den inte hittar rätt startordning kan vara att batteriet på moderkortet är slut och inställningarna i BIOS tappas och sätts till "Default".

 

Jag skulle föreslå att du aktiverar BIOS och kontrollerar startordningen. Är inte hårddisken vald som första enhet kan felet du har beror på detta.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst George M

CMOS-batteriet kan det inte vara. Ty om batteriet är slut

då sätts datum/tid till default-årtalet 1980! Dessutom bytte

jag batteriet ganska nyligen. Jag brukar också för säkerhets

skull kolla spänningen på batteriet med en digital voltmätare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LM741, ursprungligen tillverkad av Texas Instruments lärde jag mig hur den fungerar när jag gick i gymnasiet på 1970-talet.

Den finns även kapslad som dubbel (dual) liksom 4 i en kapsel (quadro) med andra modellnamn.

Dubbelvarianten finns som bl.a. LM1458 och den med 4 OP i samma kapsel med namnet LM148.

Varianter av LM148 finns som LM248 och LM348 där kapsling och lite karakteristik skiljer dem åt.
Samtliga är dock LM741 i grund och botten.

 

Jag är dock fortfarande övertygad om att datorn inte hittar hårddisken när den startar och ger meddelanden "NO OPERATING SYSTEM FOUND".

Jag föreslår att du ändrar startordningen så det är hårddisken som avsöks först.

 

Varför datorn inte hittar hårddisken vid start efter att den lagts i "Stand By" men inte när den görs strömlös kan jag inte förklara. Du anger att backupbatteriet är ok och då bör det inte vara det som är problemet.

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst George M

Tack för synpunkter. Ska undersöka mer i morgon. Till någon

moderator: Kan någon ta bort mina inlägg #3 och #4. De har

blivit dubblerade. Ta även bort detta! Har klantat mig. Det

är lite krångligt i Lynx text-browser... Har blivit ringrostig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst George M

LM741, ursprungligen tillverkad av Texas Instruments lärde jag mig hur den fungerar när jag gick i gymnasiet på 1970-talet.

Den finns även kapslad som dubbel (dual) liksom 4 i en kapsel (quadro) med andra modellnamn.

Dubbelvarianten finns som bl.a. LM1458 och den med 4 OP i samma kapsel med namnet LM148.

Varianter av LM148 finns som LM248 och LM348 där kapsling och lite karakteristik skiljer dem åt.

Samtliga är dock LM741 i grund och botten.

 

Jag är dock fortfarande övertygad om att datorn inte hittar hårddisken när den startar och ger meddelanden "NO OPERATING SYSTEM FOUND".

Jag föreslår att du ändrar startordningen så det är hårddisken som avsöks först.

 

Varför datorn inte hittar hårddisken vid start efter att den lagts i "Stand By" men inte när den görs strömlös kan jag inte förklara. Du anger att backupbatteriet är ok och då bör det inte vara det som är problemet.

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst George M

Nu har jag ändrat boot-sekvensen till 1) Hårddisk. Det fungerar.

Ibland ser man inte skogen för alla träd. Lyfter på hatten för

Åge N.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
Gäst George M

Problem är nu löst: Jag kopplade helt enkelt bort "en vagn

från loket". Alltså, en extra intern hårddisk. Inga klagomål

från min antika Siemens-dator vid uppstart sedan dess. Ja,

det har gått ca 4 månader utan klagomål.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...